Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets M51

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets M51

Ook vorige week maandag in Klein Amsterdam gemaakt. Omdat het stelsel zowat in het zenit stond waren ondanks de slechte transparantie die spiraalarmen net te zien. De "brug" helaas niet...
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Mooi Roel, nou weet ik ook hoe hij er in een 8 inch uitziet, misschien komt er bij mij ooit ook nog een 8 inch bij de verzameling.

Commentaar

Bedankt! Maar wanneer je naar een echt donkere locatie gaat (zoals ik afgelopen weekend in Gees, Drenthe) zie je met een 150 mm hetzelfde of misschien wel meer dan ik tijdens het maken van deze tekening zag.
      De schetsen in Drenthe ( http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=6912 ) heb ik gemaakt met precies dezelfde telescoop als jij hebt, dus kun je mooi vergelijken. Ik weet nu dat er niks op kan tegen een goede locatie! Volgende keer naar Drenthe ipv Kootwijk? De hemel is de reis waard, geloof me!

Commentaar

Ik heb het ook wel een beetje gehad met kootwijk ja, zeker vanwege het stof, mijn spiegels zitten er ook al onder. Alleen wel wat verder rijden Drenthe...

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
          Alleen wel wat verder rijden Drenthe...
          Wacht maar tot je er een keer geweest bent, dan telt dat argument niet meer zo zwaar Vanaf mijn huis is Kootwijk een half uur rijden. Wateren (een bekende waarneemplek in Drenthe) is een uur rijden.

Voortaan ga ik wanneer het echt een kraakheldere nacht is wat vaker naar Drenthe denk ik. Of de dijk Lelystad/Enkhuizen. Als het maar donkerder is dan Kootwijk. Kootwijk is prima voor een doordeweekse dag als je er weer vroeg uit moet en maar een paar uurtjes kan waarnemen. Maar voor een "all-nighter" ben ik na vorig weekend zeker bereid om wat verder te rijden!

Commentaar

Mooi weer hoor! Hoe lang heb je hier nou over gedaan?
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Vijf minuutjes ongeveer.

Commentaar

Mooi gedaan Roel.
                Dat je toch nog zoveel k0on zien in M51 getuigt van een scherpe blik en een goede kijker.

Een opmerking: je vermeld "Seeing matig" maar de seeing is toch niet van invloed op Deepsky-waarnemen?
                Je kunt beter de transparantie vermelden.
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Je hebt gelijk, Harro. Ik zag pas dat ik "seeing" ipv. "transparatie" had vermeld nadat ik de schets al had bewerkt en opgeslagen.. Mij teveel werk om dat weer te gaan veranderen.... Een beetje lui ben ik wel (anders was ik wel gaan fotograferen!)

Commentaar

Knappe tekening! Wat een donker plekje allemaal niet kan doen. Daar kan apertuur niet aan tippen...
                    Groetjes uit de westhoek,
                    Karel.

Commentaar

Knap gedaan Roel .
                      Is er echt "korrel" te zien of is dat door het gebruikte papier ?

Commentaar

Werken...
                      X