Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets NGC 4565 - Spoelnevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets NGC 4565 - Spoelnevel

Vorige week maandag tijdens een heiige avond in Klein Amsterdam gemaakt. Het was geen beste avond qua transparantie, maar het stelsel stond vrij hoog aan de hemel.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Goed getekend Roel. Dit object is op jouw tekening direct herkenbaar als de Spoelnevel bij lage vergroting.
    Wat een fraai stelsel is dit he? Het is niet echt een makkelijke, maar een doorzetter kan zelfs onder matige hemel nog heel wat ontdekken.

(PS: wat betreft de tekst "seeing matig": je bedoelde natuurlijk de transparantie)
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Bij lagere vergroting verdween het stelsel bijna in de prut, en bij hogere vergroting verdwenen de armen in het donker.
      Het is inderdaad echt een plaatje, in eerste instantie lijkt het een klein sigaarvormig vlekje, maar perifeer zijn de ragfijne uitlopers goed te zien. Hoe langer je kijkt, hoe verder ze uitlopen!
      Echt moeilijk is ie trouwens niet te vinden. Hij staat net linksonder de Coma-hoop en is het helderste object in dat gebied.

En inderdaad: "seeing" moet "tranparantie" zijn...

Commentaar

Weer een prachtige tekening Roel! Dit inspireert mij om zelf een keer te gaan tekenen. Gebruik je gewoon potlood op normaal papier?
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik gebruik een simpel A5 kladblok (een zgn dummy) om in te schetsen. Ik teken eerst de sterren op de juiste plek met een scherp geslepen grijs potlood (B). Daarna kras ik de punt van het potlood was stomper op een ander papier en schets dan met de stompe punt de wazige delen van het object. Je werkt wel in negatief dus de helderste delen teken je het donkerst en de zwakste delen het lichtst. Eventueel nog iets uitvegen met je vinger. Klaar!

Commentaar

Werken...
          X