Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tekening NGC 4631

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tekening NGC 4631

Dinsdagavond heb ik NGC 4631, 'the whale galaxy' getekend. Niet zo heel speciaal op het eerste zicht, maar als je perifeer kijkt zie je dat de ene kant al wat fijner en zwakker is dan de andere, en dat de kern redelijk off-center ligt.
    Als je dan achteraf vergelijkt met een foto geeft het eens te meer voldoening dat die details kloppen
    Groetjes uit de westhoek,
    Karel.

Mooi! Heel toevallig heb ik hem woensdagavond ook geschetst. Mag ik hem erbij zetten?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Tuurlijk! Ik ben benieuwd.

Tekeningen ten top
      Karel.

Commentaar

Ok dan, hier komt ie! Het valt me op dat ondanks jouw hogere vergroting, het stelsel ongeveer even groot is getekend. Dat is waarschijnlijk vanwege jouw kortere brandpunt en betere oculair (?)

Weet jij toevallig de helderheid van dat zwakke sterretje naast de kern? Hij lag echt op de grens van mijn waarnemingsvermogen.

Commentaar

Mooie schetsen om te zien! Zeer realistisch.
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Mooie schetsen zeg! Ik kan helaas alleen de witte versie zien, omdat de monitor niet meewerkt. Ik popel om vanavond zelf te gaan schetsen!
            Hoe lang hebben jullie hierover gedaan?
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Mooie tekening Roel! Je manier van bewerken heeft wel iets, het geeft goed weer van wat de aanblik is door het oculair.

Ok dan, hier komt ie! Het valt me op dat ondanks jouw hogere vergroting, het stelsel ongeveer even groot is getekend. Dat is waarschijnlijk vanwege jouw kortere brandpunt en betere oculair (?)
              Geen idee, ik gebruikte een 12 mm plossltje bij gebrek aan beter voorlopig. Waarschijnlijk gingen de randen van het stelsel verloren bij mij door de hoge vergroting.

Weet jij toevallig de helderheid van dat zwakke sterretje naast de kern? Hij lag echt op de grens van mijn waarnemingsvermogen.
              Volgens de NSOG is dat mag12. Ik kon hem goed zien, het was ook redelijk helder (lm 5.2-5.4?) en transparant.

Hoe lang hebben jullie hierover gedaan?
              Dat kost mijzelf toch al snel een halfuur waarvan een kwartier kijken, kwartier tekenen gemiddeld.
              Karel.

Commentaar

Het zijn mooie schetsen. Ik heb gisteravond ook naar dit object gekeken. En inderdaad de ene kant is wat fijner en zwakker. Binnenkort wil ook proberen om wat te gaan schetsen.
                Verrekijker 10x50
                Dobson 8"

Commentaar

Gisteravond in Gees, Drenthe dit stelsel weer bekeken, maar nu met een 150 mm Newton. Vlak ernaast zag ik nog een edge on. In hetzelfde beeldveld. Volgens de Pocket Sky Atlas is dit NGC4656. Geweldig! In de 200 mm zag ik hem vanuit Klarenbeek niet, maar in Drenthe met een notabene veel kleinere telescoop wel!

Een uitgebreid waarneemverslag inclusief schetsen volgt vanavond!

Commentaar

Goed werk mannen!
                    Mooie en duidelijke schetsen en ze vertonen dezelfde details.

Leuk! Dit zijn nou die berichten op het forum die mij altijd aanmoedigen om weer eens wat nieuws op te zoeken. Ik heb het stelsel nog nooit gezien, maar ga dat vanavond zeker doen.
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

En, niemand het walvisveulen gezien (NGC 4627)?

Ik zie die meestal vanaf Mag 5.5-5.7 zenitale grensmagnitude met het blote oog.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

NGC 4627?
                        -Waar staat ie dan? Volgens mijn pocket Sky Atlas in ieder geval niet bij de eerder genoemde stelsels.
                        -Met welke telescoop kijk je dan?

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                          Goed werk mannen!
                          Mooie en duidelijke schetsen en ze vertonen dezelfde details.

Leuk! Dit zijn nou die berichten op het forum die mij altijd aanmoedigen om weer eens wat nieuws op te zoeken. Ik heb het stelsel nog nooit gezien, maar ga dat vanavond zeker doen.
                          Zeker de hockeystick (net in de buurt) ook eens bekijken.

Een andere mooie groep niet ver van de buurt is NGC 4314-4274-4245-4287, die zelfs in mijn 400mm met een breedbeeld-40mm oculair net in beeld past -- en als je meer compacte groepen graag hebt (op hogere vergrotingen), de NGC 4169-groep, bijgenaamd, "The Box", hoewel één van de hoeken niet echt makkelijk is (maar een magere troost is dat het maar een voorgrondstelsel is).
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

oi oi oi: het wordt druk vanavond!
                            Dank voor alle tips Sixela
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                              NGC 4627?
                              -Waar staat ie dan? Volgens mijn pocket Sky Atlas in ieder geval niet bij de eerder genoemde stelsels.
                              Staat niet in de Pocket Sky Atlas (wel bijvoorbeeld in de Millenium Atlas). Hij staat dan ook héél dicht bij de walvis, zoals het hoort.

Aan de kant van het sterretje naast de walvis, iets naar de staart toe.

http://apod.nasa.gov/apod/ap040123.html

Ik zie hem in mijn 400mm vanaf Mag 5.5-5.7 (Ijzendijke, Tweede Zachariasweg), maar Stefan Rostyne vangt'm vanaf Mag 5.5 ook in zijn 300mm.

Commentaar

Werken...
                              X