Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tekeningen van M51 en M81/82

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tekeningen van M51 en M81/82

Gisteren-avond wezen waarnemen met twee andere leden van onze sterrenwacht in Kootwijk (sorry Clearskies ik las vanmorgen pas dat je ook wilde waarnemen op de Veluwe, je had best meegemogen hoor ).

Omdat ik toch ook graag eens wilde proberen of ik wat nevels kon tekenen, heb ik gisteren-avond de tijd eens genomen voor M51 en M81/82. Ik heb gebruik gemaakt van de technieken zoals beschreven door Fred Hissink op zijn site "Drawing the Deepsky". Het sjabloon heb ik geleend van de site van Bob Hoogeveen (ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt Bob, ik zal binnenkort een eigen sjabloon maken, maar daar had ik gisteren geen tijd meer voor) Zie hier het resultaat:

Dat ziet er zeer goed uit Sterrenkijker .

Commentaar

Hele nette schetsen sterrenkijker!

Kun je M51 echt zo mooi onder een mag4 hemel zien? Op een topnacht kan ik hier mag 5.5 aan de zenith halen, maar zo heb ik M51 nog nooit gezien.
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Door lang en perifeer te kijken gaan steeds meer details opvallen die je op een eerste blik niet meteen ziet.

Commentaar

Dat heb je netjes gedaan dan. Moet eerlijk toegeven dat ik M51 nooit bekeken heb als die hoog aan de hemel stond. Dat heeft ook wel een grote invloed op.
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Nou, ik zie regelmatig deze tekeningen.

Ik moet zeggen .... GEWELDIG.

heel netjes doe het jullie niet na.

The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
            met statief + volgmotoren.

Commentaar

zooo allememachies!
              Dat heb je fraai op papier gezet. Vooral M51 is heel mooi en realistisch.

Erg knap trouwens dat je dit door een 150mm kijker hebt gezien.
              Je doet je naam Sterrenkijker eer aan want je bent gezegend met de blik van een havik.
              Probeer vanavond je talent eens uit op de ghost of jupiter (zie ander topic).
              succes!
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Dank voor de complimenten. Bij het tekenen van dit soort objecten vind ik de neiging groot om meer te tekenen dan dat er werkelijk te zien is. Het is denk ik eerder de kunst om het zo te tekenen zoals het ook daadwerkelijk te zien is aan het oculair en eerder details weg te laten dan ze er bij te tekenen. Zeker als je weet hoe zo'n object er uit kan zien als je de foto's hebt gezien is dat moeilijk te onderdrukken, vind ik. Achteraf gezien denk ik dat ik bij M51 daar wellicht wat in ben doorgeschoten. Maar ja dit is ook de eerste keer dat ik dit doe, de volgende keer zal ik daar wat meer aandacht aan besteden.

Commentaar

Erg mooi Sterrenkijker!

Hoe lang heb je daarvoor achter de telescoop gezeten?

Commentaar

Met M51 ben ik ongeveer 30 minuten bezig geweest en met M81 en M82 ongeveer 45 minuten. Dat lijkt misschien lang, maar ik heb eerst ca. 15 minuten alleen maar zitten kijken en mij ogen aan het donker laten wennen (ik heb ook gebruik gemaakt van een doek over mijn hoofd om het omgevingslicht niet te laten storen). Daarna heb ik de meest in het oog springende sterren ingetekend en vervolgens de posities van de objecten aangegeven, daarna de objecten zelf en als laatste de tekening aangevuld met alle overige zichtbare sterretjes. Dat laatste kost nog best veel tijd als je de sterren graag op de juiste posities wilt hebben. Maar ik moet zeggen echt moeilijk is het tekenen van dit soort objecten niet, een deel van de maan tekenen vond ik wat dat betreft moeilijker.

Commentaar

Mooi gedaan hoor
                      Ik heb het ook wel eens geprobeerd maar had toen erg veel moeite met het steeds weer wennen aan het duister elke keer nadat ik iets geschetst had bij een heel flauw lampje. Ik gebruikte toen wit licht maar waarschijnlijk gaat het beter bij rood licht. Bestaat er een slimme truc hiervoor?
                      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Ik heb een rode LED-verlichting gebruikt van een fiets die met een clipje aan een muts is vast te zetten zo heb je je handen vrij en schijnt het lampje naar voren op het papier en dus niet in je ogen.

Commentaar

Wat rijkelijk laat, maar complimenten met die prachtige tekening van M51 sterrenkijker! Ook de andere is mooi. Je hebt duidelijk het tekenen in de vingers zitten.
                          Groetjes uit de westhoek,
                          Karel.

Commentaar

Werken...
                          X