Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tekening van "The Ghost of Jupiter"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tekening van "The Ghost of Jupiter"

NGC 3243: een planetaire nevel in sterrenbeeld Hydra.
    Het staat ook bekend als Caldwell 59 en onder de bijnaam "The Ghost of Jupiter".

Vanavond voor het eerst dit object opgezocht. Ik had er weinig van verwacht omdat de nevel erg laag aan de hemel stond (15 graden) en omdat er op die hoogte zeer veel lichtvervuiling was. Grensmagnitude met blote oog was ternauwernood 4....
    Maar wie schetst mijn verbazing als reeds bij 38x vergroting al een helder nevelvlekje te zien is. En sterk vergroten bleek geen probleem. Zelfs 300x gaf een prachtig beeld van een zeer helder planetair neveltje. Net zo duidelijk als de bekende Ringnevel!
    Ik heb gekeken met en zonder Orion UltraBlock filter; Gek genoeg was de zwakke buitenschijf van de nevel beter te zien zonder filter. Met het filter waren echter meer nuances te ontdekken.
    Heel mooi object en een aanrader voor iedereen.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Mooie tekening van een mooi object! Die gaan we proberen te vinden vanavond, bedankt voor de tip, Harro!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Prachtige sketch, Harro!

Commentaar

Zeer fraai weer Harro. Keep up the good work!
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Bedankt voor jullie complimenten en enthousiasme.

Het ziet er vanavond weer helder uit.
          Ik hoop dat anderen vanavond ook de Ghost gaan opzoeken en tekenen of fotograferen.
          Als je wilt zet je bijdrage dan maar gerust in dit topic.
          Ik ben erg benieuwd.
          Veel succes!
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik ben dankzij jouw tip gisterenavond ook eens gaan kijken naar dit object. Ik was verrast hoe helder dit neveltje wel niet bleef aan 208x en zelfs +300x. Ook de blauwgroene kleur vond ik opvallend. Echt een heel mooi object, ik raad iedereen aan een het een bezoekje te brengen

In 't wit heeft ook zo z'n voordelen
            Groetjes uit de westhoek,
            Karel.

Commentaar

Mooi gedaan Karel. Blij dat iemand de moeite heeft genomen.

Ik zag in het midden een wazig vlekje (heb ik niet duidelijk genoeg getekend), maar geen echte centrale ster.
              Kon jij met het O3-filter wel een centrale ster zien?

Commentaar

Misschien had ik ook moeten vermelden "met en zonder OIII". Met OIII verzwakte alles maar werd het centraal donker gat wel contrastrijker en de ring beter zichtbaar. Zonder OIII was de schil errond veel helderder en ben ik vrijwel zeker van de centrale ster gezien te hebben (met handdoek en 1 kwartier in het donker).
                Groetjes uit de westhoek,
                Karel.

Commentaar

Werken...
                X