Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ik daag jullie allemaal uit! Vanavond de Maan schetsen!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik daag jullie allemaal uit! Vanavond de Maan schetsen!

Omdat het vanavond helder wordt en er verder toch vrij weinig te bekijken valt (op Saturnus na dan) daag ik iedereen uit om vanavond in de tuin te gaan zitten en een schets te maken van een krater of een groter gebied van de Maan.

Jawel, een SCHETS! Niks geen gewebcam, Photoshopperij of weet ik veel wat allemaal maar gewoon met potlood en papier een tekening maken van een mooi plekje van de Maan. Wie durft? Ik ben benieuwd.

Tips over interessante gebieden die vanavond zichtbaar zijn zijn welkom.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Lijkt me een erg leuke uitdaging! Maar ook moeilijk. Ik kan niet tekenen en schetsjes van sterrenhopen zijn iets heel anders dan de maan. Maar als ik niet te laat thuis ben, zal ik een poging wagen.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Bij de Maan kun je het zo moeilijk (of makkelijk) maken als je zelf wil. Het makkelijkst is een geisoleerde krater of een rille in een "zee", moeilijker is een grote groep bergen en kraters bij elkaar. Ik ben benieuwd, Demelza!

Commentaar

Ik zal na de theorieles gaan tekenen. Ik denk dat ik de hele maan ga doen. Succes allemaal!
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik ga webcammen of fotograferen.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja, tekenen! Leuk! Misschien dat ik het na m'n training nog snel doe, anders wordt het morgen

Commentaar

Voor een Maanatlas:

http://www.inconstantmoon.com/atlas.htm
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Leuke link, Barry. In rijtje 3 en 4 liggen de gebieden die vanavond goed zichtbaar zijn.

Ik denk dat ik Erathostenes en omgeving ga schetsen (kaartje D3). Mooie krater met bergen ernaast en een hoogvlakte eronder.

Commentaar

Gaan we vanavond proberen!

Voor de liefhebbers nog een beeld van de maan om 21:00 uur.

Dan weet je wat je te wachten staat......

8" Skywatcher Newton (Imaging)
                  4" Skywatcher Achro (Guiding)
                  EQ6 Syntrek
                  Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                  Philips SPC900 (Guiding)
                  DSLR Focus; DSLR Shutter
                  PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Leuke uitdaging! De Maan heb ik nog nooit grondig geschetst doorheen de telescoop dus ik ben benieuwd wat dat gaat geven . Misschien Archimedes proberen (kaartje B3).
                    The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool (Richard Feynman).

Commentaar

Ik heb al vele mooie schetsen mogen bewonderen op dit forum.
                      Niet dat ik mij er gelijk aan durf te wagen, maar vraag mij wl af hoe jullie zoveel detail op papier krijgen, dit zonder behoorlijk licht.

Of kom je met een rood lampje ook al ver?

(en een telescoop en potlood en papier enz. )
                      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch lles de schuld van het onstaan van het universum.
                      Auteur:Ik

Commentaar

Als we een aantal resultaten hebben kan ik er wel een leuke animatie van maken. Is misschien een idee?
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                          Ik heb al vele mooie schetsen mogen bewonderen op dit forum.
                          Niet dat ik mij er gelijk aan durf te wagen, maar vraag mij wl af hoe jullie zoveel detail op papier krijgen, dit zonder behoorlijk licht.

Of kom je met een rood lampje ook al ver?

(en een telescoop en potlood en papier enz. )
                          Het schetsen van de maan kan je ook wel bij een schermlamp doen denk ik, daar is geen nachtzicht voor nodig. Maar voor deepsky is dat een ander verhaal natuurlijk. Ik zal mijn potloden ook eens slijpen voor vanavond (maar maak voor de zekerheid ook maar een fotootje voor als de schets mislukt).

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                            Ik ga webcammen of fotograferen.
                            Dat is offtopic.
                            Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Ik vond het leuk om dit eens te doen, maar mijn vermoeden werd bevestigd. De maan schetsen ligt me niet en ik heb er het geduld niet voor. De scets zal dan ook van geen kant kloppen. De hobbelige rand komt door het slordig knippen in het computerprogramma.
                              Ik hou het (voorlopig) liever op wazige vlekjes.

Maar ach, ik heb het geprobeerd. :P
                              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
                              X