Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

schetsen m42, m45 en ngc869&884

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

schetsen m42, m45 en ngc869&884

Hallo,
    ik kwam buiten en ik zag dat het heel helder was, dus heb ik even de telescoop gepakt, een 114/900 newton. en ben ik wat gaan kijken. Heb eerst saturnus gezien, bleef te klein voor mooie details en de barlow bijgeleverd bij de telescoop gaf een heel wazig beeld. Dus ik heb gekeken met de bijgeleverde 25mm kellner.
    En nu wilde ik graag eens gaan proberen om een schets te maken, dus hier zijn mijn eerste 3 schetsen. van m42, m45 en ngc 869&884.
    Ik heb het een beetje zo proberen te maken als jullie allemaal doen, in zo'n rondje tekenen enzo. maar k'ben pas een beginneling dus nog niet alles is goed gegaan. Ik heb dus door het oculair gekeken en dan naar de lamp gerend om te tekenen, en zo heel de tijd door, hebben jullie misschien tips hoe het beter gaat, want zo komen de sterren vaak een beetje uit positie te staan. ook moest ik het in photoshop negatief maken.
    Ik zag trouwens om 21:30:45 een klein zwak puntje langs de pleiaden vliegen, binnen 1 sec was het weer mijn beeld uit.
    Ik hoop nog veel tips/kritiek te zien zodat ik weet wat er allemaal beter kan. bedankt voor het kijken!

Mooie schetsen! Vooral M42 vind ik fraai.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Mooi hoor en weet je, als je het tekent komt het op papier zoals je het in het echt ziet. Dat lukt nooit met een foto. Bovendien is dit echt het oude vakmanschap! (niets ten nadele van geduldige fotografen hoor.)

Commentaar

Erg mooi, hoor. Ik vind ook vooral M42 heel mooi, zeer realistisch.
        Je zegt dat je heen en weer rent tussen de lamp en de telescoop? Misschien een idee om een zaklampje mee te nemen? Gebruik dan wel zwak rood licht. Met een normale zaklamp raak je je nachtzicht kwijt en moeten je ogen telken aan het donker wennen. Je kunt bijvoorbeeld een eenvoudig fietsachterlichtje op batterijtjes gebruiken, je kent ze wel.

Ik vind het trouwens erg leuk dat steeds meer mensen gaan schetsen, ik vind zo'n tekening inderdaad altijd veel beter weergeven wat je door het oculair ziet. Super, ga zo door!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mooi zeg! Complimenten!
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ziet er goed uit, ik neem het mijzelf ook steeds voor maar het is er nog niet van gekomen. Heb je nu de sferische aberratie van je telescoop ook ingetekend bij de pleiaden. Ik zie daar drie dubbele puntjes als sterren langs de rand staan of is dat per ongeluk zo ingetekend ?

Commentaar

Da's van de eerste keer goed raak Prachtige tekeningen, vooral M42 is heel realistisch.
              Groetjes uit de westhoek,
              Karel.

Commentaar

Werken...
              X