Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sh 2-132 in Cepheus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sh 2-132 in Cepheus

Wederom zeer zwak, maar mooi geplaatst in een sterrenrijk veld.
    Perifeer waarnemen blijft echter noodzakelijk, in combinatie met een OIII-filter.
    10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Erg mooi! Fred, hoe lang ben je bezig met een tekening als deze? Ik neem aan dat de sterren alleen al veel tijd in beslag nemen.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Lijkt mij inderdaad ook tijdrovend. Maar ik vind het echt mooi om te zien. Waar ga je meestal waarnemen Fred?
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Erg coole schetsen!!

.. maar is het misschien niet handig om niet telkens voor elke schets een nieuw topic te openen? je bezet een beetje de lijst nu
        Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Nieuw topic?

Ja, dat is inderdaad handiger!!!

Commentaar

Waarneemplaats en tijd tekening

Ik neem waar vanuit mijn achtertuin in Laag Soeren (rand van de Veluwe) ook ga ik een tweetal kilometers van huis, op een betonnen baan tussen de weilanden of op de Veluwe zelf; hangt erg af van de omstandigheden en het programma.

Het intekenen van de sterren gaat volgens een bepaald systeem (heldere eerst, letten op de vormen die ze met elkaar maken, dan de zwakkere, ook volgens de vormen die ze met elkaar en met de heldere maken) dan het object zelf er tussen plaatsen. De schetsen die ik net heb gepost nemen toch minimaal een half uur waarnemingstijd in beslag, dan nog de schets, dus je bent zo een 45 minuten of meer kwijt.

Commentaar

Re: Waarneemplaats en tijd tekening

Origineel geplaatst door Fredhissink
              De schetsen die ik net heb gepost nemen toch minimaal een half uur waarnemingstijd in beslag, dan nog de schets, dus je bent zo een 45 minuten of meer kwijt.
              ...nou dat vindt ik vlot hoor Fred.
              Klasse ! Erg mooie en realistische weergave.
              Je tekent volgens mij witte sterren op zwart papier klopt dat?
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Witte sterren op zwart papier

Inderdaad, achter de kijker teken ik de sterren wel met een scherp wit potlood, later, binnenshuis, overtrek ik deze met witte inkt (achter de kijker met witte inkt en een kroontjespen is niet handig en lukt ook niet hahah)

Soms inverteer ik de schetsen ook hoor: dus, witte achtergrond, zwarte fineliner voor de sterren, grijs pastel voor de nevel.

Commentaar

Mooie schets! Het valt me trouwens op hoeveel van de sterren in paartjes staan. Zijn dat inderdaad (echte) dubbelsterren, of is het gewoon toeval?
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Dubbelsterren

Als je tekent let je veel meer op de omgeving en dus ook de veldsterren. Er komen niet alleen veel dubbelsterren voor, maar ook andere vormen zoals driekhoekjes... Ik ben geen dubbelsterrenexpert, maar ik denk dat het vooral visuele dubbelsterren zullen zijn.

Commentaar

Werken...
                    X