Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

IC 1848 in Cassiopeia

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

IC 1848 in Cassiopeia

Identiek aan de andere twee emissienevels; lastig en zonder OIII en perifeer waarnemen niet te zien... Geen object voor hoge(e)vergrotingen en zlefs met een OIII moet de transparantheid hoog zijn, evenals een donkere omgeving.
    10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Het waarnemen met het oog al moeilijk. Laat staan deze details ook nog intekenen. Kun je eens iets vertellen over de techniek die je gebruikt?
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Technieken

Hoi!

Ik neem aan dat je mijn waarneemtechnieken bedoeld?
      Meestal ga ik, wanneer ik vanuit mijn achtertuin werk, eerst mijn ogen aan het donker laten wennen; dan zoek ik het object op en zodra ik deze heb gooi ik een zwarte doek over mijn hoofd. Ik blijf het object volgen met mijn dobson, maar neem de eerste 15 minuten nog niet waar. Onde rhet doek kunnen mijn ogen zich dan verder aanpassen. Na 15 minuten ga ik op een relaxte manier het beeldveld verkennen. In geval van de uitgebreide nevels verken is het beeldveld afwisselend en perifeer. Ik plot niet de exacte positie van het object tussen de sterren, ik weet alleen dat deze ergens in het beeldveld moet staan; op deze wijze voeg je een stukje authenticiteit aan de waarneming. Meestal neem ik deze objectem zeker 30 minuten waar, soms meer...

Commentaar

Mooie tekening!

Je moet wel veel geduld hebben.
        Ik wen men ogen ook aan in het donker, zo'n 5 a 10 minuten. Tijdens het waarnemen branden nog 2 straatlantaarns, waar ik soms in kijk.

Als ik nu ook onder een doek 15 min. wacht en niet in het licht kijk, zou ik dan VEEL meer zien? (van bv. M31)

Nogmaals, mooie tekeningen voor objecten van mag. 6 en meer.
        Galaxia 114/900EQ-SKY
        You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Wennen aan het donker

Ik laat mijn ogen sowieso het eerste half uur wennen, maar maak tijdens iedere waarneming gebruik van en zwarte doek. Dit heeft een aantal voordelen: ten eerste blijft alle licht buiten, je neemt dus eigenlijk waar in een stikdonkere omgeving, ten tweede isoleer je je zelf, hetgeen de concentratie kan verhogen; je kunt de doek als een sjawl om je nek hangen, zo is ie steeds binnen handbereik. je zult zien dat je met een zwarte doek over je hoofd zwakkere objecten en meer details kunt waarnemen.!

Ik heb doeken van zwarte stretchstof (ga naar de markt, daar heb je keuze genoeg) Neem geen gladde stof, dat glijdt makkelijk van je hoofd af!!!

Commentaar

Oké, bedankt. Ik zal het eens proberen.
            Galaxia 114/900EQ-SKY
            You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Werken...
            X