Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

IC 1805 in Cepheus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

IC 1805 in Cepheus

Ook IC 1805 is niet echt makkelijk... Een OIII-filter laat enkele facetten zien. Perifeer waarnemen was ten alle tijde noodzakelijk...
    10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Prachtig! Kun je bij je tekeningen ook vermelden wat de locatie van de waarneming en het gebruikte oculair is?

Leuk dat er steeds meer schetsen op het forum verschijnen in dit digitale tijdperk.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Gegevens tekening

Hoi Roel,

Ik ben even in mijn logboeken gedoken: ik heb afgelopen zomer en herfst 2006 een aantal zwakke emissienevels getekend, onder ander uit de Sharplesscatolgus. Deze objecten zijn erg lastig, maar daarom juist een uitdaging. Ik heb een aantal van deze nevels in Frankrijk waargenomen en getekend met kleinere kijkers (waaronder een 80mm richfield) Dit was in 1989.

Ik zal vanavond nog enkele schetsen plaatsen van afgelopen zomer. Ik heb een 32mm Tele Vue-oculair gebruikt. Sterker vergroten levert bij dit soort uitgebreide objecten niet heel veel meer op. Plaats van de waarneming was een locatie op de Veluwe, vlakbij Laag Soeren (in het Nationale Park Veluwezoom) Het is een zeer donkere plek, ver weg van storend licht. Eigenlijk na zonsondergang verboden, maar de ligging is zodanig dat er geen kip komt.

Groet,

Fred

Commentaar

Op jachtopzieners en boswachters na natuurlijk. Je moet bij dat soort plekken heel erg goed beseffen dat je de wet overtreed en de boetes kunnen behoorlijk misselijk zijn. Nu is men natuurlijk blijer met een stille waarnemer dan een verliefd stelletje, maar toch.

Erg mooie schets verder Fred. Heb van het weekend voor het eerst een schets geprobeerd en dat is toch behoorlijk pittig. Wat voor een potlood gebruikt men meestal eigenlijk?
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Potloden,jachtopziener etc.

Ik ben al eens ´betrapt´op die locatie; we waren toen met twee man en mochten blijven, indien we geen lawaai maakten.

Ik gebruik een grijs pastelpotlood op zwart papier. Je strijkt heel voorzichtig een paar maal met het potlood over het papier; je kunt dit dan vervolgens uitsmeren met je vinger of nog beter met een wattenstaafje... Pastel laat zich op zowel wit als zwart papier uitstekend uitsmeren. Je kunt allerlei tools gebruiken, ook een oogschaduwpotlood (staafje met een rubberen dopje) werkt prima.
          TIP: oefen binnenshuis! Neem gewoon een stuk zwart papier of wit en experimenteer met diverse potloden, gummetjes etc.

Groet,
          Fred

Commentaar

Werken...
          X