Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schetsje M42, 17-2-'07

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schetsje M42, 17-2-'07

Gisternacht tijdens het AstroStart weekend was het helder, maar behoorlijk vochtig. Omdat de nacht ervoor M51 schitterend zichtbaar was in mijn 20 cm Dob (spiraalstructuur!), had ik gisteren eigenlijk mijn zinnen erop gezet op hem te gaan schetsen. De vochtige ontransparante lucht gooide echter roet in het eten... M42 was wel mooi zichtbaar, dus hieronder mijn eerste schetsje van de Orionnevel. (Geschetst in het nieuwe Astroforum Messier Logboek!!)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Waar kun je trouwens die schets formulieren kopen ??
    O ja ziet er erg mooi uit
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Mooi gedaan, hoe doe je dat, schets je dat op en dan inscannen?
      Dit is volgens mij een goede manier voor mij om deepsky vast te leggen, omdat ik nog niet over een geschikte camera kan beschikken (de sok is immers leeg )
      "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Heel mooie schets Roel... Ik krijg meteen het gevoel dat ik door het oculair aan het kijken ben als ik naar je tekening kijk.
        Ook leuk dat je de achtergrond blauw gelaten hebt, enkel spijtig van de horizontale lijnen die door het beeld gaan.
        Maar nog es, mooi en waarheidsgetrouw
        Groetjes uit de westhoek,
        Karel.

Commentaar

Knap gedaan Roel !

/Raimond.
          i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
            Waar kun je trouwens die schets formulieren kopen ??
            O ja ziet er erg mooi uit
            De formulieren staan in het messierlogboek en volgens mij is deze via astro forum te koop.

Of vergis ik mij?
            Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

Origineel geplaatst door Ilye
              enkel spijtig van de horizontale lijnen die door het beeld gaan.
              Dat komt omdat in het Astroforum Messier Logboek (Binnenkort voor iedereen te koop, de Veluwegangers hebben er al één kunnen kopen)
              de lijntjes aan de andere zijde van het papier wat doorschijnen. Word aan gewerkt!

Ik heb een foto (dit werkt beter dan inscannen) van de originele schets gemaakt, met Photoshop negatief gemaakt en de kleuren wat aangepast zodat het zo dicht mogelijk het beeld door het oculair benadert.

Bedankt voor de complimenten iedereen!

Commentaar

Mooie schets roel!

Dat messierlogboek is het geld 10x waard...zeker aanschaffen mensen.

Commentaar

Schets van M42

Hoi Roel,

Fraaie schets!!! Als je de volgende keer niet zo ver wilt rijden, kun je ook eens naar Laag Soeren komen; heb daar een mooie waarneemplek tussen de weilanden.

Groet,

Fred Hissink
                  10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Ziet er heel fraai uit. Mare, hoe heb je dit gedaan? Kan je gewoon donders goed tekenen of gaat zelf het schetsen digitaal? Het ziet er namelijk niet uit als iets dat met een potlood is gedaan...
                    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Het is echt met een potlood gedaan! Geloof mij! Ik heb hem zien schetsen!!

Commentaar

Origineel geplaatst door Marijn
                        Het is echt met een potlood gedaan! Geloof mij! Ik heb hem zien schetsen!!
                        Damn!
                        Ik zal de volgende keer als er weer zo'n weekend is, mijn ouders eens lief aankijken...
                        Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                        Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Re: Schets van M42

Origineel geplaatst door Fredhissink
                          Als je de volgende keer niet zo ver wilt rijden, kun je ook eens naar Laag Soeren komen; heb daar een mooie waarneemplek tussen de weilanden.
                          Dank voor je aanbod Fred! Wouter had het ook al over de Laag Soerense weilanden. Alhoewel Kootwijk hemelsbreed net zo ver rijden is (vanwege de A1 zelfs sneller bereikbaar) kom ik zeker een keertje kijken.

@Ruben: de schets is gewoon met een HB-podlood gemaakt op een wit papier. Naderhand dus wel negatief gemaakt met Photoshop, maar er is niets aan toegevoegd of verwijderd. Het is niet zo moeilijk, probeer het maar eens!

Commentaar

Tekeningen en Soerense weilanden

Hoi Roel,

Altijd van harte welkom. Ik heb nog een paar betere plekken

Ruben: de schets is gewoon met een HB-podlood gemaakt op een wit papier. Naderhand dus wel negatief gemaakt met Photoshop, maar er is niets aan toegevoegd of verwijderd. Het is niet zo moeilijk, probeer het maar eens!

Je kunt met een grijs pastelpotlood en een wattenstaafje al hele goede nevelachtige structuren tekenen... Gaat ook achter de kijker. Je kunt ook je vinger gebruiken, maar voor kleine objecten is dat wat lastiger...

Groet,
                            Fred
                            10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Werken...
                            X