Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn allereerste astro-schets!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn allereerste astro-schets!

Gisteravond was het bij vlagen helder en het leek me wel leuk om vanuit mijn tuintje een schets te maken. Weer eens wat anders en bovendien: analoger dan potlood en papier kan niet! Mijn allereerste schetspoping:

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Leuk!! Lekker analoog inderdaad Die hoopjes in Voerman zijn wel RSI opwekkend he .
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Jippie! Leuke tekening. Sterrenhopen zijn lastige dingen om te tekenen vind ik.

Misschien heb je hier iets aan (misschien ook weer niet):
      http://www.deepsky.be/files/Obsform%20V101_2006.pdf
      Groetjes uit de westhoek,
      Karel.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ilye
        Jippie! Leuke tekening. Sterrenhopen zijn lastige dingen om te tekenen vind ik.

Misschien heb je hier iets aan (misschien ook weer niet):
        http://www.deepsky.be/files/Obsform%20V101_2006.pdf
        Bedankt voor de link, maar ik ben bang dat een printje een vochtige nacht niet zal overleven. Ik heb zo'n blanco boek gekocht waar ik mijn schetsjes in ga tekenen. Misschien wordt ik wel zo enthousiast dat ik alle Messiers bij de lurven ga grijpen.
        Ik dacht juist dat losse open sterrenhopen het eenvoudigst zouden zijn. Geen verloopjes, gewoon puntjes in de juiste helderheid zetten.

Commentaar

Dit vind ik wel bijzonder

Mooi gedaan Roel

Het is nog duidelijker dan m'n dlsr

Groeten Frank
          EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
          Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Mooie schets Roel.

Het lijkt mij inderdaad ook wel lastig om sterrenhopen te tekenen. Al die puntjes moeten op de goede plek staan. Maar ja, ik heb het nog nooit gedaan dus ik kan het ook niet echt weten.
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Aahh een schets!!! Geweldig.
              Mooi gedaan.

groeten michiel

Commentaar

Mooi gedaan!

Tekenen en donker gaat dus blijkbaar wel samen...
                Mijzelf lijkt het een bijna onmogelijke opgave.
                Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door NOP
                  Die hoopjes in Voerman zijn wel RSI opwekkend he
                  Dammn, dacht ik net wat gevonden te hebben waar ik geen pc voor nodig heb Toch lijkt het me minder belastend dan uren webcam-filmpjes nabewerken op je pc.

Goed gedaan Roel, ziet er mooi uit.

Commentaar

heel goed Roel. Viel het tegen?

Open sterrenhopen zijn eigenlijk niet zo n pretje om te schetsen. Al die vele sterren.
                    Ik ga altijd met een beetje tegenzin beginnen aan zo'n schets. De eerste 5 sterren zijn het lastigst. Die vormen zeg maar de ruggegraat van de schets en moeten dan ook exact op de goede plek staan. Daarna ga je de zwakkere sterren intekenen en als je geluk hebt kom je niet halverwege tot de ontdekking dat er niets van klopt....

Ik hoop dat er nog vele tekeningen van je volgen.
                    Ik ga eerdaags ook wat tekeningen plaatsen op Deepskylog.be
                    Moet jij ook doen met deze plaat.
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Knap gedaan zeg!

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                        heel goed Roel. Viel het tegen?

Open sterrenhopen zijn eigenlijk niet zo n pretje om te schetsen. Al die vele sterren.
                        Ik ga altijd met een beetje tegenzin beginnen aan zo'n schets. De eerste 5 sterren zijn het lastigst. Die vormen zeg maar de ruggegraat van de schets en moeten dan ook exact op de goede plek staan. Daarna ga je de zwakkere sterren intekenen en als je geluk hebt kom je niet halverwege tot de ontdekking dat er niets van klopt....
                        Zo is het helemaal. Met de grijze wolkjes heb je wat minder werk aan sterren intekenen en kun je meer tijd spenderen aan het onderwerp.
                        Dat de sterretjes juist staan is trouwens geen noodzaak. Als een tekening een indruk geeft van hoe jij dit object door de telescoop zag en wat je er aan had, dan is hij wonderwel geslaagd.
                        Groetjes uit de westhoek,
                        Karel.

Commentaar

Zo Roel! Ziet er erg goed uit zeg! Is weer eens een nieuwe kant van het waarnemen lijkt me zo. Dat je er nog veel mag maken!
                          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Bedankt voor alle positieve reacties!
                            Ik heb wel geprobeerd de positie van de sterren en hun helderheden zo nauwkeurig mogelijk te tekenen en dat is heel redelijk gelukt. Ik heb hem later nog vergeleken met een foto op internet en hij is goed herkenbaar!

Mijn nieuwe hoofdlampje is trouwens een onmisbaar item bij het schetsen!

Next target: M81 en M82

Commentaar

Werken...
                            X