Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 18-11-12 na de schaduwovergang

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Maurice Toet
    antwoordde :
    Mooie kleurrijke schets! Er is weer veel te zien op Jupiter dankzij zijn hoge stand dit seizoen.

Laat een reactie achter ::

• Ed
    antwoordde :
    Oei, wat een fraaie schets is dit weer! Wat een gigantische hoeveelheid detail ook. Het zuidelijk halfrond lijkt dit jaar inderdaad veel actiever dan het noordelijk.

• Roel
    antwoordde :
    Zeer indrukwekkende schets! Je kan duidelijk merken dat je een ervaring Jupiterwaarnemer en -schetser bent. Zo'n volgplatform is eigenlijk onmisbaar, zonder is het bijna niet te doen om bij >300x de planeet een beetje in het midden te houden Ún tegelijkertijd de kleinste details eruit te pikken. Laat staan tekenen!

Ik moet toch maar eens kijken of dat platform van Harro mijn 40cm ook houdt...

• dreistein
    antwoordde :
    Heel veel details te zien, gaaf.

• Jef De Wit
    antwoordde :
    Indrukwekkend!

• John Baars
    antwoordde :
    Mooie schets! Vooral die drie heldere vlekken lijken mij niet de gemakkelijkste om waar te nemen.

• reflector
    antwoordde :
    Ja, ik vind dit jaar ook een interessanter Jupiterverschijning. Die donkere vlek bij BA inderdaad is opmerkelijk en ook het detail in de eq. zone is makkelijker te zien. Daarentegen hebben we niet de donkere stukken aan de onderkant van de NEB.

• Christian1990
    antwoordde :
    Prachtige schets weer! Ik krijg meteen weer zin om hem zelf te schetsen.

Voor en nadat ik ging webcammen die nacht heb ik ook nog even visueel gekeken en die donkere structuren waren vlakbij de wolkenband en voor een deel in de equatoriale zone goed te zien. Eerder deze week waren ook de kleine rode vlek en een kleine zeer donkere vlek daarnaast (vooral met blauw filter) heel opvallend.

• svdwal
    antwoordde :
    Weer een mooie schets.

Ik heb het idee dat Jupiter dit jaar veel actiever is dan vorig jaar.

• reflector
    started a topic Jupiter 18-11-12 na de schaduwovergang

Jupiter 18-11-12 na de schaduwovergang

De schaduwovergang van Io was mooi te volgen gisteren. De atmosfeer was mooi rustig, wat ook bevestigd werd door de mist. Omdat de seeing vroeg op de avond al goed was besloot ik de kijker nog even buiten te laten staan en te wachten tot ongeveer half elf, als de planeet tot een hoogte van meer dan 45░ zou zijn geklommen. Het wachten werd beloond, want de planeet stond weer prachtig scherp in beeld. De mist stoorde niet echt. Om aan te geven hoe dicht: de Pleiaden waren nog ternauwernood zichtbaar.
    Enter
    Ik nam waar "op volle opening" 40 cm, bij ongeveer 320x met de baader binoviewer met vip-barlow en kasai 18 mm ortho's. Een klein beeldveldje, waar het lijkt alsof de planeet er maar tien keer in past. Door het volgplatform kun je dan een paar minuten kijken voordat de planeet weer te ver uit het midden loopt vanwege de afwijking in snelheid van de motor. Normaal duurt een waarneming hooguit een kwartier, maar nu bij zoveel details was het race tegen de klok om binnen een half uur de schets af te maken. De rotatie zorgt dan voor een zeer merkbare vertekening. De rode vlek draaide bijvoorbeeld in beeld, dat was aan het begin nog niet te zien. Het schetssjabloon is bij deze omstandigheden ook groter en meet 15 centimeter.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2012-11-18_2150_Jupiter copy af.jpg views: 1 grootte: 39,3 KB id: 1099636
    Enter
    Wat opviel was eerst de mooie boog in de equatoriale zone, die ontsprong mooi van zo'n donkere streep aan de bovenkant van de NEB. Die donkere streep is al met een kleine kijker te zien, of bij slechtere seeing. Nu bij goede omstandigheden zag je dat de kleur echt donker is, terwijl de NEB duidelijk een meer roodbruin is. In de SEB was een drietal helderwitte vlekken te zien. Heel mooi en die zijn maar een paar boogseconden groot. Soms vervaagden ze helemaal. Verder waren er wat grillige structuren in de twee grote wolkenbanden. De NNTB had een mooie donkerdere lijn als begrenzing. Detail in de noordelijke hogere breedte kon ik weer niet opmaken, dat lukte vorig jaar een stuk beter. Aan de andere kant van de bol waren wel mooie kleine bandjes te zien. En natuurlijk de junior rode vlek BA, die dit jaar veel duidelijker is.
Werken...
X