Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: Schaduwovergang van Io op Jupiter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: Schaduwovergang van Io op Jupiter

Heel even twijfelde ik of het nog wel de moeite waard zou zijn. In de middag klaarde het prachtig op, dus uiteindelijk wilde ik zelfs naar Papenslag rijden, maar al aan het begin van de avond begon overal mist te ontstaan. Geen deepsky dus. Maar wel een mooie overgang op Jupiter, die ondanks de mist nog goed te zien was.

Dan maar op goed geluk wat dichter bij huis. Ik hoopte dat de mist een beetje laag zou hangen en dat wanneer ik iets hoger zou gaan staan ik er minder last van zou hebben. Dus reed ik naar Wilp, waar nét ten zuiden van de A1 een parallelweg de weilanden inloopt. Het eerste stuk daarvan ligt bovenop een dijk, maar al snel bleek dat die 4 meter extra hoogte niets hielp. Ik heb mijn 40cm Dob dus verderop aan het eind van de (doodlopende) weg opgesteld. Je zit dan pal naast/onder het talud van de snelweg, met bijbehorend geraas van verkeer en felle verlichting. Omdat de snelweg daar zeker 8 meter hoger ligt kan trouwens niemand je zien, dus je zit wel redelijk afgeschermd. Een aparte waarneemplek, dat wel!

Jupiter stond om 20.30 uur nog vrij laag, maar de seeing was al vrij aardig. Het schaduwstipje was goed te zien, maar pas om 20.50 uur lukte het me om het maantje zelf te zien, net ten oosten van zijn eigen schaduw. Omdat Jupiter aan de rand minder helder is dan in het midden, valt het maantje pas op wanneer hij voor die minder heldere gebieden hangt. Ook zal de beter gekoelde spiegel en de verbeterde seeing hebben geholpen. Ik heb er snel een schetsje van gemaakt:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schets_Jupiter_Io_transit_20121118-2.jpg views: 1 grootte: 103,5 KB id: 1099622

Toen de schaduw de planeetschijf om 21.15 verlaten had en Io zelf de rand ook steeds meer naderde, werd het maantje steeds beter zichtbaar. Je kan je dan bijna niet meer voorstellen dat je hem niet zag toen hij meer voor het midden van de planeet hing. Opmerkelijk vond ik dat het piepkleine witte bolletje beter zichtbaar was bij een vergroting van 150x dan bij een vergroting van 225x.

Toen verliet ook Io zelf om 21.35 uur de planeetschijf en het schouwspel was voorbij, hoewel het een mooi gezicht bleef om het maanstipje tegen de planeetschijf aan te zien plakken.

Eenmaal thuis heb ik het kleine schetsje eens stevig door de Photoshop-mangel gehaald. Een kleurzweempje, wat spelen met het contrast en een beetje randverzwakking toegevoegd. Ik had geen speciaal Jupitersjabloon meegenomen naar de waarneemplek. Ik heb daarom met een 2" adapter een rondje getrokken, dus ik moest de tekening met PS ook even wat afplatten. Een tekeningetje van 50mm blijkt trouwens wel wat aan de kleine kant voor Jupiter, volgende keer schets ik de planeet liever wat groter.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schets_Jupiter_Io_transit_20121118-1.jpg views: 1 grootte: 39,2 KB id: 1099623
    Last bewerkt door Roel; 19-11-12, 06:32.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Prachtige schetsen Roel!
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Lekker old school sepiabruin! Knappe schets met subtiele details, het maantje valt zelfs niet zo erg op.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Leuk om ook de originele schets te zien (stond er niet bij op CN) en te vergelijken met de PS bewerking.

Gisteren een deepsky-schets van een paar dagen ervoor afgewerkt. Toen de mist binnendreef heb ik - dankzij jou berichtje - Jupiter in beeld gezet. Voor de schaduw was ik te laat, maar kon nog net het maantje van Jupiter zien afkruipen.
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Een Jupiter in herfstkleuren, origineel. Leuk verhaal van die plek.

Commentaar

Hele mooie plaat! Ik zag het maantje zelf ook niet om half negen (de schaduw wel), maar de seeing was hier toen abominabel. Om tien over negen was het een felwit schijfje op de planeet, en wat je zegt, het is heel leuk om te zien hoe ie er afgaat.
            Het viel trouwens weer eens op hoe verschillend die maantjes zijn in grootte en albedo.
            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Heel mooie schets Roel! Ook leuk dat je even met die "vergrotingtest" hebt meegedaan.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

ASOD
                Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Gefeliciteerd! :smile:
                  10" SW Flextube dobson

Commentaar

Werken...
                  X