Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneming en schetsen 14-11-12

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneming en schetsen 14-11-12

Hoi asto vrienden
    Eindelijk was het weer eens keer helder en tijd
    Ik ben begonnen om 20:00 uur bij een temp van 3,2 graden C
    Als eerste heb ik geprobeerd om het object NGC-7662 “blauwe sneeuwbal”te vinden
    Maar ik heb hem niet gezien
    Gebruikte telescoop Celestron Nexstar 8SE
    Toen naar m31 om 20:48 uur
    Oculair : 17mm Plössl
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m31 14-11-12ng.jpg views: 1 grootte: 83,2 KB id: 1099555

Dan Jupiter om 21:12 uur
    Oculair : 17mm Plössl met 3x barlo
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: jupiter 14-11-12.jpg views: 1 grootte: 73,6 KB id: 1099556

Nog was open sterrenhopen visueel waar genomen
    o.a m38 m36 m37
    om 21:51 naar m1
    Oculair : 25 mm Celestron Plössl
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m1 14-11-12ng.jpg views: 1 grootte: 81,4 KB id: 1099557
    Gr. Hans W

Messier 1 is een taai lastig object, top dat je 'em gevonden hebt!
    Jupiter nu eens met wat hogere vergroting en kijk: details in de banden :smile:
    Jammer dat je de Blue Snowball niet hebt kunnen vinden, die is ook heel lastig en vooral erg stellair. Als je over een UHC filter zou beschikken, kan je daarmee proberen 'em te doen "blinken". Zou me niet verbazen dat je de PN wel in beeld hebt gehad maar niet kon herkennen. Nog eens proberen, desnoods met een detailkaartje ernaast. Dan moet dat wel lukken!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
      Jammer dat je de Blue Snowball niet hebt kunnen vinden, die is ook heel lastig en vooral erg stellair. Als je over een UHC filter zou beschikken, kan je daarmee proberen 'em te doen "blinken". Zou me niet verbazen dat je de PN wel in beeld hebt gehad maar niet kon herkennen. Nog eens proberen, desnoods met een detailkaartje ernaast. Dan moet dat wel lukken!
      En niet je laagste vergroting om te zoeken. Succes!
      Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
        Messier 1 is een taai lastig object, top dat je 'em gevonden hebt!
        Jupiter nu eens met wat hogere vergroting en kijk: details in de banden :smile:
        Hoi tom m1 was inderdaat zwak.
        Ik heb zelf maar een vilter en wel een O-3 ik had mijn lapto bij met stalarium we blijven oefenen
        gr. Hans

Commentaar

Werken...
        X