Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Zeeuwse nachthemel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Zeeuwse nachthemel

Na al die prachtige deep sky schetsen van La Guindaine eventjes terug met onze beide pootjes op de koude, natte grond :smile:.
    Tijdens mijn - grotendeels uitgeregent - verblijf in Zeeland toch de kans gezien om een schets te maken. Het gebouw op de voorgrond was m'n vakantiehuisje (verlicht door een lantaarn), een gerenoveerde boerderij met de datum 1669 op het dak. Volgens Cartes du Ciel stond in 1669 Jupiter ook dicht bij Aldebaran. De oprichters van de boerderij hebben dus waarschijnlijk een gelijkaardige samenstand kunnen bewonderen.
    De schets is gemaakt met pastel potloden en krijtjes op zwart papier. Digitaal heb ik Jupiter en Aldebaran wat helderder gemaakt. Best mooi resultaat, alleen moet ik nog wat oefenen op perspectief en de grootte van de Maan (5 x te groot ten opzichte van de afstand tussen de drie hemelobjecten) :-)
    Voeg bestanden toe
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Verhip joh, wat origineel! het heeft wel wat en is een goede sfeerschets.
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Wow! Impressionisme midden in de roos, juist vanwege die te grote maan! Wat een sfeer. Dat licht op het huisje!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dat is ook heel wat anders dan faint fuzzies schetsen! Respect!
        Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Heerlijk sfeertje...ik krijg Van Gogh associaties.
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Mooie tekening!
            200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Prachtig is de sfeer weergegeven! Het was (tussen de wolken door) triouwens een zeer fraaie conjunctie.
              Bedankt voor het plaatsen van dit resultaat op het forum.
              8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                ik krijg Van Gogh associaties.
                Ik ook, ik dacht binnen een seconde aan dit schilderij: http://www.vangoghmuseum.nl/blog/sla...merversie1.jpg Dat perspectief doet het 'm, denk ik.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Erg sfeervol! Niemand die er bij dit soort plaatjes op let als het perspectief er wat naast zit hoor. Daar gaat de tekening toch niet om?
                  10" SW Flextube dobson

Commentaar

Klasse! Een mooie weergave van de sfeer.
                    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Mooi gedaan! Erg sfeervol.
                      Maar een vreemde timing om juist met storende maan naar Zeeland op vakantie te gaan.

Commentaar

Dank iedereen voor de leuke reacties! Die (veel) te grote Maan is me pas terug binnen opgevallen. Tijdens het schetsen zag ik er geen graten in. En al die Van Gogh associaties... moet ik nu een oor afsnijden?

Origineel geplaatst door Asellus Bekijk bericht
                        Maar een vreemde timing om juist met storende maan naar Zeeland op vakantie te gaan.
                        Ik sta in het onderwijs en kan dus m'n vakantie niet kiezen.
                        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Oh wat krijg ik hier een lekker knus houtvuur-warm gevoel van, lekker sfeervol!
                          Het hoeven niet altijd faint fuzzies te zijn, dit is ook kunst
                          -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

En weer een terechte ASOD voor deze mooie sfeerplaat!
                            Gefeliciteerd!
                            12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                            7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Origineel geplaatst door BoertjeB Bekijk bericht
                              En weer een terechte ASOD
                              Na al die wierrook hier dacht ik: opsturen die handel

Commentaar

Werken...
                              X