Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

California Nebula (NGC 1499) - La Guindaine 16 sep 2012

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

California Nebula (NGC 1499) - La Guindaine 16 sep 2012

Ziezo ... mijn allerlaatste schets van de astroreis naar La Guindaine, hopelijk hebben jullie op deze manier toch een beetje mee kunnen genieten van onze memorabele uitstap!
    .
    En van de redenen waarom ik onlangs een widefield ED80 kijker heb gekocht, was om ijle uitgestrekte details te kunnen zien. Gedurende die laatste donkere Alpen-uren zijn heel wat waarnemingen gedaan die me nog lang zullen bijblijven, zoals de Cocoonnevel met de pikdonkere B168 wolk ernaartoe in een sprankelende melkweg, stukken van de Barnard loop in Orion met H-bta filter en ook de reflectienevel rond wel 4 sterren van de Pleyaden - en BoertjeB zijn vreugdedans daarbij!
    .
    Maar n object wilde ik nog echt strikken, daarvoor was een diepdonkere hemel noodzakelijk en die werd me toen perfect geserveerd. De California Nevel is een extreem uitgestrekt low-surface object die enkel met narrowband filter te zien is ... en dan nog is het een kuitenbijter. De verwondering was groot toen de ED80 de fijne nevelfilamenten in NGC 1499 zomaar te grabbel gooide ...
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS596_IC1499_detail500.jpg views: 1 grootte: 51,2 KB id: 1099414
    .
    Details:
    NGC1499 (Perseus) - 16 Sep 2012 - 0h41 UT - La Guindaine - NELM 6.6(!)
    ED80 Doublet (80mm f/7) - Hyperion 24mm (23x) - FOV 2.91 graden - Lumicon H-bta filter
    Seeing Ant. 1/5 (perfect) - Transp. 1/5
    Nota's:
    Overduidelijk nevelstructuur bij laagste vergroting in ED80 refractor, enkel met H-beta filter te zien. De California-nevel is gelegen tussen twee heldere sterren, in noorden n rakend en in zuiden verder verwijderd van de nevel. Perifeer zijn zeer veel fijne filamenten te zien, opmerkelijke wigvormige verheldering aan oostzijde, in westen centraal minder helder, aan noord & zuidzijde beter afgelijnd. MAGISCH object!!!
    Last bewerkt door TomC; 01-11-12, 20:55. Reden: layout
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Ah, nu zie ik wat ik gemist heb door oververmoeidheid tijdens de laatste nacht in Guindaine: ik zag helemaal niets meer in jouw kijker!
    .
    Indrukwekkend mooie schets weer; heel mooi! Ik wil terug!

Commentaar

Subliem! Lekker vloeiend getekend!

Deze heb ik jammergenoeg gemist.. De laatste nacht ben ik wegens de terugreis toch maar wat vroeger gestopt. Had ik dit geweten
      10" SW Flextube dobson

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
        hopelijk hebben jullie op deze manier toch een beetje mee kunnen genieten van onze memorabele uitstap!
        Nou en of !
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Dat is ook weer een hele mooie, met flink wat details ook. De wigvormige verheldering heb ik toen ook kunnen zien, de slierten helaas niet. Maar ik had een lagere vergroting, om het beeldveld te maximaliseren.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Dit lijkt me n van de moeilijkste nevels om te schetsen maar het is je erg mooi gelukt!
              200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Werken...
              X