Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eastern Veil Nebula (NGC 6992 & 95) - La Guindaine 15 sep 2012

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eastern Veil Nebula (NGC 6992 & 95) - La Guindaine 15 sep 2012

De laatste nacht in La Guindaine was er eentje om nooit te vergeten. Nadat de mistbanken waren weggetrokken werden we getrakteerd op voor mij persoonlijk de meest donkere hemel die ik ooit in mijn leven heb mogen aanschouwen. Even had ik spijt dat de C11 al in de auto lag om daags nadien terug naar huis te rijden, maar het ED80 Doublet stond opgesteld en ik heb er mijn plezier aan beleefd, wow wat een widefield kijker!
    .
    Rond middernacht lokale tijd riep Tom B ons allemaal bij zijn grote dobson; wat volgde was een adembenemend detail van NGC 6995 in de Eastern Veil Nebula, zoveel detail had ik nog nooit gezien - alsof de nevel in brand stond met flakkerende vlammetjes! Ik heb minutenlang aan zijn oculair blijven plakken, genietend van dit wonderlijk spektakel. Nadien heb ik me achter de ED80 gezet, want dit gaf me inspiratie om er een widefield schets van te maken!
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS595_NGC6992_detail50.jpg views: 1 grootte: 50,7 KB id: 1099413
    .
    Details:
    NGC 6992 & 95 (Cygnus) - 15 Sep 2012 - 23h28 UT - La Guindaine - NELM 6.6(!)
    ED80 Doublet (80mm f/7) - Nagler 13mm (43x) - FOV 1.90 graden - Lumicon OIII filter
    Seeing Ant. 2/5 (good) - Transp. 1/5
    Nota's:
    Schitterend beeldvullend overzicht van de Eastern Veil Nebula! Zeer subtiele details in een grootse boogvorm, heldere knotjes en golven zelfs bij 43x vergroting. Opvallend is NGC 6995 losgekoppeld van de grote boog met erg heldere filamenten als haakjes op de boog. Rijke melkweg geeft de nevelfilamenten mooi diepte-effect.
    Last bewerkt door TomC; 01-11-12, 20:41.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Het was een nacht ...
    .
    Inderdaad, het ws een nacht! Geweldige schets, Tom, en ze blijven maar komen!!

Commentaar

Man Man. Dit is zo mooi getekend!
      Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Commentaar

Prachtige schets tom!

Commentaar

Super schets Tom! Zo zag het er inderdaad uit door de ED80. Ik was echt verbaasd toen ik een blik wierp door je kijker, er was echt veel te zien! Niet te vergelijken met de 40cm van reflector natuurlijk, maar dat was een totaal ander niveau... Wel veel meer overzicht, wat ook mooi is!
          10" SW Flextube dobson

Commentaar

Weer zo'n mooie! En dat met "slechts" 8 cm...
            (Wat een een heerlijk kijkertje is dat zeg! En onder deze hemel kwam ie totaal tot z'n recht)

Jammer dat je de afsluiter van die avond niet op papier hebt staan, want ook de nevels van de Pleiaden
            waren helemaal geweldig door die 8 cm.
            12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
            7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Origineel geplaatst door BoertjeB Bekijk bericht
              Jammer dat je de afsluiter van die avond niet op papier hebt staan, want ook de nevels van de Pleiaden
              waren helemaal geweldig door die 8 cm.
              Tja ... we waren eigenlijk al aan het opruimen, en toen gebeurde dat :lol: beschouw het als onze beide unieke herinnering, die staat nergens op papier en enkel op ons netvlies. En dat zonder filter, ik kan het nog steeds moeilijk geloven...
              -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Prachtige schets Tom! Een wijze raad van de zuster: ruim je telescoop altijd OP HET LAATSTE op
                www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Commentaar

Prachtige schets van een indrukwekkend object! De laatste avond was er zeker een om niet snel te vergeten.

Commentaar

Origineel geplaatst door BoertjeB Bekijk bericht
                    En dat met "slechts" 8 cm...
                    Moraal van het verhaal: koop een goede auto ipv een grote telescoop :lol:
                    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Knappe schets met een hoop details.

Ik vrees dat de andere schetsers het moeilijk gaan krijgen om nog de aandacht te trekken na al deze knappe schetsen
                      http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Werken...
                      X