Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier 24: Small Sgr Starcloud - La Guindaine 15 sep 2012

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Messier 24: Small Sgr Starcloud - La Guindaine 15 sep 2012

Voor de laatste nacht waarnemen op onze astroreis naar La Guindaine hadden de meeste deelnemers hun grote telescoop al in de auto gelegd, om daags nadien op tijd te kunnen vertrekken voor een etmaal rijden over de péage in Frankrijk. Zo lag ook mijn CGEM C11 reeds in de koffer, knus verpakt naast de CGE1400 van Skyheerlen
    Dus wat bleef er die nacht nog over aan lekkere optiek op het waarneemterras? Juist - bino's en rich field kijkertjes! Ik had mn ED80 doublet op fotostatief gezet en die stond lekker af te koelen in de schemering ... tot we merkten dat er extreem veel vocht in de lucht hing en onze optiek hopeloos besloeg! Gelukkig kan ik nog mn oculair dauwverwarming liggen die ik met wat tape rond de lenskap kon bevestigen, aansluiten op de 9Ah mini-batterij en hup dauw weg!
    .
    Het werd een erg zotte nacht, die begon met een ongeziene dikke mistband die doorheen het bergdal trok. Met momenten kon je geen 50 meter voor je ogen zien, even later trok er weer een opening langs en zonder verpinken kwam de volgende golf mist voorbij. Onder dergelijke omstandigheden heb ik mn kijkertje maar richting melkweg gericht en die schaarse heldere momenten gebruikt om te smullen van de Small Sagittarius Starcloud. Een extra stressfactor was dat dit gebied zich met rasse schreden westelijk richting bergwand bewoog, op het einde van de schets zag je letterlijk de donkere contour van de berg en daarachter in live-stream allemaal sterretje wegfloepen!
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS593_M24_detail500.jpg views: 1 grootte: 62,7 KB id: 1099406
    .
    Details:
    Messier 24 (Sagittarius) - 15 Sep 2012 - 20h11 UT - La Guindaine - NELM 6.1
    ED80 Doublet (80mm f/7) - Hyperion 24mm (23x) - FOV 2.91 graden
    Seeing Ant. 2/5 (good) - Transp. 1-5/5
    Nota's:
    Adembenemend mooi widefield beeld! Centraal in beeld bevind zich een zeer donkere vlek, ook naar oosten en westen enkele donkere wolken voor de starcloud. Ontelbare aantal sterren, diepte-effect door ruim een dozijn heldere sterren met daarachter een patchwork van stardust in vlekjes en sterkettingen. SCHITTEREND!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Dat was inderdaad een heel raar begin van de nacht, die mist.

Het valt me op dat je in de starcloud net zulke donkere plekken ziet als die van de stofwolken ernaast. Dat zag ik niet, maar ik gebruikte dan ook een iets kleinere kijker (66 mm) en een twee keer zo groot beeldveld.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Heb je al die sterren ingetekend? Schitterend! Waar blijft de schets van de hele hemel met de Melkweg met het blote oog?
      Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Knap, je blijft het toch maar doen.
        http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Origineel geplaatst door Titan2 Bekijk bericht
          Heb je al die sterren ingetekend?
          Neen dat was onmogelijk werk, zeker in die tijdspanne. De heldere witte stipjes zijn echt sterretjes die eruit sprongen en met zwarte fineliner werden ingetekend. Daarnaast werd met een HB2 podlood een korrelig effect gegeven aan de verschillende gebieden in deze starcloud, die posities en aantallen zijn maar een benadering
          -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Terug een supermooie! Geeft de pracht van het object perfect weer!
            10" SW Flextube dobson

Commentaar

Prachtig! Inderdaad is dit een mooie weergave van hoe het er werkelijk uitzag. Guindaine was prachtig!

Commentaar

Ik wil terug!!!
                12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Werken...
                X