Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier 33: A4 detailschets - La Guindaine 15 sep 2012

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Messier 33: A4 detailschets - La Guindaine 15 sep 2012

Tijdens de diepdonkere nacht van 14 op 15 september 2012 in La Guindaine werden een toch wel lichtjes geschift project tot uitvoering gebracht: een detailschets van Messier 33 op A4 formaat met de Celestron GCEM C11. Dit object stond al erg lang op mijn to-do lijst en ik had gewacht tot een diepdonkere en transparante hemel zich aanbood, de Alpen dus!
    .
    In totaal zijn ruim drie uur observatie in deze schets gekropen. Initieel kon ik nog comfortabel op mijn stoeltje zitten, maar de Pinwheel kroop hoger en hoger tot in het zenith waardoor ik uiteindelijk op handen en knien onder de OTA moest kruipen... rond half vijf lokale tijd had ik zoveel kramp in mn rug en benen, auuwww. Maar uiteindelijk waren voldoende details genoteerd - geniet ervan, het is n van mijn beste schetsen ooit.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS592_M33big_detail500.jpg views: 2 grootte: 36,4 KB id: 1099398
    .
    In de schets zijn talrijke HII gebieden en sterassociaties terug te vinden, waaronder NGC 604 op het uiteinde van de noordelijke spiraalarm, NGC 565 dichter tegen de kern in het westen en van daaruit ook NGC 565 in het niemandsland tussen twee spiraalarmen en NGC 588 op het uiteinde van de tweede spiraalarm. Het aantal IC objecten in de verschillende armen en ook buitenste regionen is nauwelijkjs te vatten ... en dan te weten dat er met de N13T6 bij 215x nog meer fijne details te zien waren, kleine donkere vlekjes en heldere golfjes in de dichte omgeving van de kern en bij aanzet van de zuidelijke spiraalarm. Een waanzinnig mooi object onder een waanzinnig donkere hemel!
    Last bewerkt door TomC; 01-11-12, 17:29. Reden: Typo NGC 604
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Waanzin Tom! Totale waanzin!
    All is flux, nothing is stationary

Commentaar

Wow dit overtreft de schets van 5907 wel ...

Commentaar

ASOD ASOD ASOD ASOD

Er zit echt waanzinnig veel detail in. Onvoorstelbaar.

Maarre, kan je de poten van je montering niet wat verder uitschuiven?
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Hallo Tokyo... zit nu al vijf minuten naar m'n scherm te staren...
          Niks ASOD, dit is minstens een APOD waard!
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Jij kramp? Wat dacht je van de kijker? En dan met name rond het kaakgewricht! Geweldige tekening.
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Geweldig. Mogen we een scan daarvan laten afdrukken en in de sterrenwacht hangen? Met jouw naam natuurlijk.
              20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Heel mooi getekend, met zachte tinten. inderdaad het hoogtepunt van de waarnemingen tijdens deze vakantie.
                Het komt wel meer als een artistieke impressie op me over dan een accurate schets van dit object.

Commentaar

Nice!!!!!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ongelooflijk mooi! Dat zijn die 3 uur zeker waard geweest!
                    "The chicken is a dinosaur. I mean, it really is. You can't argue with it, because we're the classifiers and we've classified it that way. - Jack Horner

Commentaar

Wat Sander zei: ASOD! Opsturen, nu! Enorm mooie schets!
                      Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Dank jullie voor de leuke reacties, doet me plezier.
                        .
                        Origineel geplaatst door reflector Bekijk bericht
                        Het komt wel meer als een artistieke impressie op me over dan een accurate schets van dit object.
                        De meeste aandacht werd gegeven aan de twee grote spiraalarmen en het gebied rond de kern, de buitenste regionen werden iets minder bestudeerd (het was al half vijf ochtend...) maar de plekjes waar "iets" hing werden wel aangeduid. Geheel accuraat krijg je M33 nooit op papier, zoveel detail was er te zien. Op zulk een object behaal je accuraatheid enkel met een foto.
                        De dynamiek in de schets werd nadien geaccentueerd maar ook in het oculair zag je mooi de meervoudige spiraalelementen, niets voor niets noemt men dit de Pinwheel Galaxy. Duizelig werd je van de details...
                        .
                        @Nop: ik stuur je een PM, dan krijg je van me een hoge resolutie scan.
                        .
                        @sander: poten uitschuiven was geen optie, want dan was ik polar & star align kwijt ... soms is het keuzes maken.
                        Last bewerkt door TomC; 01-11-12, 16:17.
                        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Tom, fantastisch!!!
                          http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

<rolt met de ogen>
                            .
                            Heel mooi! Ik heb je gedonderjaag gehoord toen je ermee bezig was, dus het most wel goed worden. En het is inderdaad beter dan goed!
                            .
                            .

En opmerking (durf het nauwelijks te opperen): NGC603 - bedoel je NGC604? Ach, een klein detail.

Commentaar

Nooit geweten dat de armen z kronkelden! Waanzinnig waarneming! Dat is wel even slikken...
                              Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Werken...
                              X