Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hickson 21 & 22 in Eridanus - La Guindaine 14 sep 2012

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hickson 21 & 22 in Eridanus - La Guindaine 14 sep 2012

Zo, ik heb al mijn schetsen van onze astroreis naar La Guidaine af kunnen werken. Wie erbij was, weet dat er de komende dagen nog enkele zotte schetsen gaan volgen, maar ik begin met twee "bescheiden" schetsen van galaxy clusters in het zuidelijke sterrenbeeld Eridanus.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS584_Hick21_detail500.jpg views: 1 grootte: 49,9 KB id: 1099392
    .
    Details:
    Hickson 21 (Eridanus) - 14 Sep 2012 - 03h11 UT - La Guindaine - NELM 6.4
    SCT C11 (279mm f/10) - Hyperion 24mm (117x) - FOV 35arcm
    Seeing Ant. 2/5 (good) - Transp. perfect 1/5
    Nota's:
    Zeer boeiende galaxy verzameling in een leuk sterveld. NGC 1098 is het meest opvallend in het NW van Hickson 21 groep met een breed kerngebied, fijne nucleus en een beetje halo, rondvormig. NGC 1100 ligt zuidelijker dan NGC 1098, is 2:1 ovaalvormig met een fijne kernzone. Ook NGC 1092 in het oostelijk gedeelte van Hickson 21 is goed te zien als een ijl en rond vlekje met duidelijke kern, ten westen van een voorgrondster. Perifeer kijken toont NGC 1099 tussen NGC 1098 en NGC 1100 als een onregelmatig maar best groot vlekje, diffuus zonder detail. Ten noorden van NGC 1092 verschijnt perfieer tenslotte ook NGC 1094 als een klein rond en matig diffuus vlekje. Zeer leuk object!!
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS585_Hick22_detail500.jpg views: 1 grootte: 48,3 KB id: 1099393
    .
    Details:
    Hickson 22 (Eridanus) - 14 Sep 2012 - 03h47 UT - La Guindaine - NELM 6.4
    SCT C11 (279mm f/10) - Hyperion 10mm (280x) - FOV 15arcm
    Seeing Ant. 4/5 (poor) - Transp. perfect 1/5
    Nota's:
    Uitdagende maar leuke galaxie groep met NGC 1199 erg duidelijk in NO van Hickson22, langwerpig 2:1 richting NO met brede heldere kern.
    In zuidelijke regio 3 zeer compacte leden, NGC 1190 meest duidelijk, NGC 1191 naar het ZO toe gelegen het meest zwakke en NGC 1192 ticht ten NO van NGC 1191. Alle drie de leden zijn enkel perifeer zichtbaar als rond vlekjes zonder detail, extreme compact. Ten westen van NGC 1199 ligt tenslotte NGC 1189 als een uiterst ijl schijfje met hint van nucleus; vereist continu perifeer kijken. Last van variabele seeing.

.
    Dit waren de laatste twee schetsen van de eerste (van drie) diepdonkere nachten in La Guindaine. Tegen 6h lokale tijd begon de ochtenschemering haar intrede te doen en hebben we onze ogen nog de kost gegeven aan het zodiakale licht en enkele showpiece objectjes in beeld zetten zoals M42 en de paardekopnevel (zonder probleem met H-beta filer). Een meer dan geslaagde nacht ... en wat de twee volgende nachten zou geven, was nog beter dan eenieder had kunnen dromen...
    Last bewerkt door TomC; 31-10-12, 15:57.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Bescheiden, maar erg mooi Tom! Hier zie je duidelijk het voordeel van een donkere hemel, dit zou je niet moeten proberen in ons kikkerlandje..

Ik kijk al uit naar de rest!
    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Prachtige schetsen van een paar leuke clusters.
      En ook ik ben heel benieuwd naar de volgende schetsen. Je zal de grootste wel tot het laatst bewaren, maar ik kan niet wachten...
      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Ja, dit zijn mooie schetsen van leuke groepjes.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Dank je voor de reacties, die Hickson objecten zijn challenging en hoef je niet onder een hemel minder dan NELM6.0 te proberen als je de meeste leden eruit wilt persen.
          Origineel geplaatst door BoertjeB Bekijk bericht
          Je zal de grootste wel tot het laatst bewaren, maar ik kan niet wachten...
          Ik probeer de schetsen chronologisch te posten, dus jouw verwachte object zou er wel eens heel snel aankomen ...

Commentaar

Zoals steeds
            http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Ze zijn weer heel mooi geworden!
              200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Mooie schetsen weer en gave objecten. Een schets blijft toch een heel mooi aandenken aan een waarneming, hoe groot zijn jouw schetsen eigenlijk werkelijk op papier?

Commentaar

Mijn sjabloon om de schetsen in te maken is 8cm in diameter. Niet héél erg groot maar voldoende voor oculair beeldhoek tot 60 graden - ik probeer steeds veel aandacht te geven aan het object zelf en dit ruim de helft van de diameter in te laten nemen. Die Hickons zijn daar wel de uitzondering op ...

Commentaar

Leuke objecten! Het blijft fascinerend om zoveel stelsels bij elkaar te zien staan.
                    4 jaar terug had ik dezelfde Hicksons (21,22 en 88) op m'n todo-lijstje gezet voor een waarneemweek in de Provence. Eigenlijk waren dit zo'n beetje de enige die in aanmerking kwamen (buiten die enkelen die vanuit Nederland ook nog wel te doen zijn) voor een bescheiden telescoop. Grappig om die nu hier ook langs te zien komen! Je hebt er wel wat meer uitgesleept dan ik.

Commentaar

Werken...
                    X