Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M33

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M33

Datum en tijd: 13-10-2012, 0.30-2.15 & 17-10-2012, 2.00
    Telescoop: Skywatcher 130mm f/5, EQ2
    Bino: 7*50 Plastimo
    NELM: 6.5

Ik had al geruime tijd het plan om M33 eens nader onder de loep te nemen. M33 is een stelsel in de Lokale Group waar het meeste detail uit te halen is. M31 staat eigenlijk te veel gekanteld zodat je tegen de zijkant aan kijkt. M33 staat veel meer open.
    Heelas lijken hogedrukgebieden met bijhoordende heldere nachten opgehouden te hebben met bestaan. Tegenwoordig moeten we het hebben van korte opklaringen tussen de buien door. Die opklaringen gaan dan wel gepaard met uitstekende transparantie.

Zo ook vannacht. s Middags ben ik op de fiets doornat geregend. Maar op Sat24 was te zien dat er een opklaring binnenkwam, en rond tien uur was het al aardig helder. Maar eerst wilde ik nog een uurtje slaap pakken en wachten tot M33 wat hoger stond. Om 23.30 ging de wekker af. Tot mijn schrik was het bewolkt. Die paar gaten vond ik niet de moeite waard. Dus zette ik mijn wekker een uur later en sliep weer verder. Om 0.15 werd ik zomaar wakker, keek weer uit het raam, en zag dat het helemaal helder was. Dus gelijk naar buiten!

Nadat de telescoop opgesteld stond trokken er een paar wolkenslierten voor M33 langs. Dus bekeek eerst nog even komeet 168P. Deze was veel beter te zien dan een paar dagen terug.
    Daarna was M33 vrij en richtte ik de telescoop op het sterrenstelsel. Onder een donkere jas ging ik er eens goed voor zitten. Ik heb zeker uur alleen gekeken naar prachtige object! Met een kaartje kon ik af en toe vergelijken.
    Daarna papier en potlood gepakt. Veel kijken, af en toe een streepje en een punt zetten. Rond twee uur werd ik het een beetje zat en zette de tuinstoel naast de scoop. Liggend bekeek ik de prachtige melkweg die van de lage Zwaan door het zenit naar Voerman ging. De dubbel cluster was zoals altijd ook een juweeltje. Vooral met de bino. En natuurlijk ook M31 en M33.
    De grensmagnitude was 6.5 in Andromeda. Ik kwam vrij gemakkelijk tot 6.4. Tot mijn verbazing zag ik daarna ook een sterretje van 6.5 oplichten. Vasthouden kon ik hem niet, maar hij kwam wel een flink aantal keer weer tevoorschijn.

En toen kwam er weer een wolkenveld overdrijven. Deze was heel wat hardnekkiger. En even later begon het zelfs te druppelen! Gelukkig was de reddende schuur heel wat dichterbij dan de vorige keer. Nadat ik een kwartier gewacht had en er nog steeds geen gat te zien was, ging ik maar slapen.

17-10-12

Tijdens deze sessie (verslag volgt nog) ook de schets van M33 afgemaakt. Ik heb af en toe moeten wachten voor overtrekkende wolkenplukken, maar verder was het goed helder. Maar iets minder transparant dan zaterdag (en vorige maand).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0740.JPG views: 1 grootte: 81,2 KB id: 1099250

De buitenste twee spiraalarmen waren vl zwakker dan de binnenste. Ze waren af en toe perifeer zichtbaar. De binnenste waren overduidelijk en niet te missen.

Ik zoek nog steeds een manier om dit soort objecten te tekenen. Ik zet altijd een paar potloodstrepen met bijvoorbeeld 4B of 6B, die ik daarna met mn vinger uitveeg. Maar je krijgt dan een wat korrelige structuur. Hoe kan ik dit egaal krijgen?
    Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Mooie schets! En dat met een 13cm... Je hebt dan ook een donker stekje zeg. *jaloers*
    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Origineel geplaatst door Titan2 Bekijk bericht
      Ik zoek nog steeds een manier om dit soort objecten te tekenen.
      Op mijn scherm ziet het er anders meer dan OK uit!
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Mooie prestatie om de buitenste armen ook te zien met 13cm.
        De schets ziet er ook prima uit verder.

Commentaar

Prachtige schets, petje af! En ik ben jaloers op je achteruin Ik kon gisteren vanuit de mijne van M33 weinig meer zien dan een ronde vlek.
          HTTP 599
          Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Commentaar

Heel mooi gedaan, je ziet NGC 604 ook, ook al vermeld je 'm niet apart.

Als ik het met de vinger uitwrijf dan blijft het bij mij ook korrelig, maar een doezelaar maakt het mooi egaal. Doezelaars kan je kopen bij de beter gesorteerde teken- en schilderwinkels.

Je moet wel oppassen als je met diverse hardheden werkt, er gaat wat grafiet in een doezelaar zitten, dus je moet eigenlijk voor elke hardheid een aparte kant nemen.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Prachtig verhaal met een heel mooie schets er bij! Knappe waarneming!
              200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Zo dat is een mooie en dat met maar 13 cm opening vanuit Nederland! Ik moet zeggen dat ik de buitenste armen pas zag nadat ik een beetje bekend raakte met het object en voldoende geoefend was om de perifere waarneemtechniek te gebruiken. Respect.

Commentaar

13cm?!! Heel fraai. Waar een "kleine" kijker al niet groot in kan zijn. Complimenten!
                  Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                  Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de reacties allemaal!

Over die buitenste spiraalarmen: het grootste deel van de tijd waren ze gewoon niet zichtbaar. Alleen omdat ik precies wist waar ik moest kijken, en ik minstens twee uur onder een jas gezeten kon ik er een glimp van opvangen. Misschien heb ik ze toch nog te helder getekend.

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                    Heel mooi gedaan, je ziet NGC 604 ook, ook al vermeld je 'm niet apart.
                    Klopt. Hij was ook niet te missen. Geen twijfel over mogelijk.

Als ik het met de vinger uitwrijf dan blijft het bij mij ook korrelig, maar een doezelaar maakt het mooi egaal. Doezelaars kan je kopen bij de beter gesorteerde teken- en schilderwinkels.
                    Je moet wel oppassen als je met diverse hardheden werkt, er gaat wat grafiet in een doezelaar zitten, dus je moet eigenlijk voor elke hardheid een aparte kant nemen.
                    Ok, ik ga op zoek naar een doezelaar.

Commentaar

Wauw, mooie schets met een 13cm kijker, jij treft het met zulk een donkere plek!
                      Ik heb m'n M33 schets van La Guindaine nog altijd af te werken, daar zat ook redelijk wat detail in ...
                      Ik zoek nog steeds een manier om dit soort objecten te tekenen. Ik zet altijd een paar potloodstrepen met bijvoorbeeld 4B of 6B, die ik daarna met mn vinger uitveeg. Maar je krijgt dan een wat korrelige structuur. Hoe kan ik dit egaal krijgen?
                      Een goede tip: probeer de grafiet in kleine laagjes aanbrengen en steeds goed wrijven met je vinger tussen ieder laagje. Vooral de eerste laagjes zijn essentieel, en ook afhankelijk van de ruwheid van je papier.
                      Wat ook helpt: gebruik een HB of 2B vookr de finale afwerking, door iets meer harde accenten in de schetsn lijkt de korreligheid te verdwijnen!
                      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Om 23.30 ging de wekker af. Tot mijn schrik was het bewolkt. Die paar gaten vond ik niet de moeite waard. Dus zette ik mijn wekker een uur later en sliep weer verder. Om 0.15 werd ik zomaar wakker, keek weer uit het raam, en zag dat het helemaal helder was. Dus gelijk naar buiten!
                        Bikkel!
                        "Hello Spaceboy"

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                          Een goede tip: probeer de grafiet in kleine laagjes aanbrengen en steeds goed wrijven met je vinger tussen ieder laagje. Vooral de eerste laagjes zijn essentieel, en ook afhankelijk van de ruwheid van je papier.
                          Ik ga het proberen! Maar wordt het dan niet snel te dik zodat het te helder lijkt?

Wat ook helpt: gebruik een HB of 2B vookr de finale afwerking, door iets meer harde accenten in de schetsn lijkt de korreligheid te verdwijnen!
                          Bedoel je dat je ook het grafiet van deze potloden moet uitvegen?

Commentaar

Het grafiet van een podlood moet je steeds proberen uit te wrijven om dat diffuse effect te krijgen. Met podloden boven 3B krijg je idd al snel een vet en helder effect, daarom dat ik maximaal met 3B werk. Je moet ervan uitgaan dat je 80% van het grafiet dat je aanbrengt, op je vinger of wattenstaafje terug meeneemt. Dus niet drukken, maar zacht wrijven zodat het op het papier blijft liggen - en dan met vinger zacht wegwrijven. Probeer eens op een kladpapiertje, je zal snel de techniek onder de knie krijgen!
                            Als je HB gebruikt, kan je die ook best iets uitwrijven - al moet dat niet zo uitgesproken zijn. Hoe harder het podlood, hoe meer "krassen" je krijgt die je niet uitgeveegd krijgt. Daar mogen dus soms puntjes of lijntjes mee getrokken worden om contrast mee te maken. Diffuse en meer uitgewreven details doe je met zachte podloden zoals een 3B.
                            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Mooi verslag van uithoudingsvermogen en geduld. En een knappe schets.
                              http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Werken...
                              X