Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC891 - twee oude schetsen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC891 - twee oude schetsen

Gisteravond liet ik Jaap (Japie) het zijkantstelsel NGC891 zien in de 12-duims Dob.
    Dat viel erg tegen: een nauwelijks waarneembaar dun streepje.

Ik kon me herinneren dat ik die nevel toch veel beter heb gezien in het verleden.
    Dus ik ben in mijn oude stapel tekeningen gedoken en vond twee tekeningen: onder zeer donkere hemel in Zuidfrankrijk.
    Door een 25cm Newton en door de enorme 1,06 meter (!!) Newton.
    Kijk Jaap: zo hoort ie er nou uit te zien!
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Prachtig Harro!

Ik hoop dat ik ook nog eens door die 1m telescoop kan kijken. Lijkt me echt ongelofelijk.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Prachtige schetsen Harro

#2 is erg mooi gelukt, komt natuurlijk over.
      Groetjes uit de westhoek,
      Karel.

Commentaar

Inderdaad schittterend! Edge-on stelsels zijn zo fotogeniek..wat zeg ik ...schets-geniek!
        ngc4565 in Coma Berenices, en -5907 in Draco zijn ook van die juweeltjes. ngc5907 heeft als bijnaam "de splinter".
        Het paar ngc4631 / ngc4656 moet je ook eens proberen, twee edge-ons vlak bij elkaar in Canes Venatici. Deze objecten zijn al met kleine telescopen te zien. Ik kan haast niet wachten tot het weer lente is en deze stelsels boven de horizon komen.

Commentaar

Werken...
        X