Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: M27 - Halternevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: M27 - Halternevel

Voorbije zondag reed een klein groepje waarnemers (voornamelijk VSW Urania) naar het zonnige Zeeland om een heerlijke waarneemnacht te houden onder een voldoende donkere hemel. De seeing was subliem en de visuele indrukken van Jupiter en vooral Mars waren adembenemend. Tijdens de nacht zelf hadden we kleine periodes van lage mist die de transparantie deed variëren (zeker voor objecten op lage declinatie), maar in het zenit bleef het erg mooi.

Het hoofddoel deze nacht was een detailstudie van de beroemde Halternevel. Eerdere schetsen (al decennia geleden) waren met een 11cm en een 20cm Newton gemaakt, dus het verschil in lichtkracht met m'n 16" Alkaid dobson was nogal euh ... indrukwekkend.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1674_M27_detail_sized.jpg views: 163 grootte: 398,4 KB id: 1463676

In totaal werd 2 uur tijd aan het oculair gespendeerd om de subtiele detail in deze grote planetaire nevel op papier te zetten. Een UHC filter bleek nuttig zowel voor het contrast alsook het reduceren van de hoeveelheid veldsterren

De uitgewerkte versie nadien vroeg een delicate balans tussen zacht schetsen en toch voldoende nuances brengen. Het eindresultaat is iets subtieler dan normaal van mijn gewoonte - het benadert meer de visuele indruk. Kben er best tevreden mee!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
    Kben er best tevreden mee!
    Dat zal wel
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Ik kan me voorstellen dat je er tevreden mee bent, ik vind het knap, om al die nuances vast te leggen. Hoe moeilijk dat is merkte ik vannacht al bij een poging om de nuances op Mars een beetje fatsoenlijk weer te geven. Mooi werk!
      Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Prachtig! Ik was van plan om deze binnenkort te gaan schetsen maar nu durf ik niet meer
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Schitterende schets Tom met al die subtiele details!

En @oetie: zie dit als een inspiratie
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
            Ik was van plan om deze binnenkort te gaan schetsen maar nu durf ik niet meer
            Toe nou, juist wel doen!! Een mooi stukje wit papier, voldoende grote cirkel tekenen en iets meer vergroten dan wat je gewoon bent. Rustig erbij zitten en stilletjes aan de details in het oculair laten binnen sijpelen. Blijven kijken en schetsen totdat je niets nieuws meer ontdekt. Ook al is dat de hele nacht dan heb je je missie volbracht.
            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Schitterende schets!
              Ik kan me voortellen dat je er trots op bent.
              En wij zijn reuze blij om een aantal goede schetsers in ons midden te hebben; het oude vakmanschap!

oetie Gewoon doen. Je beslist zelf of je überhaupt iets hier neerzet.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Zondag was het inderdaad goed mistig ook op Schouwen-Duiveland vooral aan de westkant, het oculair besloeg om de 20 seconden.
                Wel even slikken dat er een 16'' zo dichtbij stond te draaien en nog wel een Alkaid ook.
                Tento 10x50 - Skymaster 15x65 - ...?

Commentaar

Dit is weer een zeer fraaie schets bedankt voor het delen

Commentaar

Knappe schets! En inderdaad heel gelijkaardig met het zicht door een telescoop!
                    Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
                    457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Ah dat is een schets ?!
                      Meade LX90 GPS 8",HOC D/60mm F/910mm,Ganymedes D/114mm F/900mm,ES AR127 + NEQ6-PRO/Celestron G5/Skywatcher 127 Mak + Omegon EQ-300

Commentaar

Zeer fraai, ik ben wel van dat subtiele. De indruk van een gedraaide helixvorm en het contrastverschil met de "vleugels" komt hier goed tot zijn recht.
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Prachtige schets ziet er mooi uit 👍

Commentaar

Werken...
                          X