Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

mijn eerste schets: M3

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Erik1977
    antwoordde :
    Zeer mooi eerste schets super

Laat een reactie achter ::

• John Baars
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door pepijnjasper Bekijk bericht
    Ik heb net M3 weer even bezocht en een voor een doorvergroot tot de 10mm en een 3x barlow(195x). Ook nu zag ik niet duidelijk sterren in de bolhoop...
    Dat kan wel kloppen. De Heritage is voornamelijk een wide-field instrument met een redelijk bescheiden opening.
    Let in jouw geval vooral erop of je het licht granulé ziet, dus geen egale vlek maar meer gruisachtig. Alsof je in een donkere suikerpot kijkt.
    Individuele sterren zag ik vanavond in mijn 120mm Apo aan de rand pas vanaf 150X , bij 240X begon de kern op te lossen en bij 360x (!!) individuele sterren in de kern, waaronder één "beduidend' heldere. Onze bescheiden openingen spelen ons dan parten. Op Sterrenwacht Rijswijk zie je met een 36 cm kijker in één oogopslag honderden sterren. Tja, wat wil je, die verzamelt zo'n slordige 8 keer méér licht...Aperture wins.
    Last bewerkt door John Baars; 25-03-20, 09:34.

• pepijnjasper
    antwoordde :
    Ik heb net M3 weer even bezocht en een voor een doorvergroot tot de 10mm en een 3x barlow(195x). Ook nu zag ik niet duidelijk sterren in de bolhoop...

• markleeman
    antwoordde :
    Een soepkom..., dat is precies wat ik ook gebruik

Leuke eerste schets! Vind het pure karakter incl handgeschreven tekst heel mooi. Zelf ben ik geneigd om alles digitaal te perfectioneren, maar in zijn puurste vorm is is zo'n schets minstens zo fraai.

Heb je ook opgeloste sterretjes kunnen zien in de bolhoop? Vaak helpt het om de vergroting op te voeren, 65x is door een 13cm vaak te weinig om een bolhoop als M3 op te lossen, of je moet al een zéér donkere hemel hebben.

• pepijnjasper
    antwoordde :
    Ik gebruik voor de cirkel een glas, ik had het eerst gedaan met een potlood maar dat vond ik niet duidelijk genoeg. Dus heb ik ze oveegetrokkwn met een whiteboard marker. Ik vond ze zelf ook alwat slordig.

• Jef De Wit
    antwoordde :
    Leuk om te zien dat m'n lightpad al productief is geweest Dat er nog veel mogen volgen!

Voor de schetscirkel kan je bijvoorbeeld een soepkom gebruiken. Ik zou 'm ook wat minder dik maken.

• pepijnjasper
    started a topic mijn eerste schets: M3

mijn eerste schets: M3

Hallo allemaal,
    gisteren was het kraakhelder, dus ik heb M3 een bezoekje gebracht.
    het ik vond het meteen een mooi object om mijn eerste schets van te maken.
    Afgelopen week is de lightpad van Jef binnengekomen(https://www.astroforum.nl/forum/visu...n-praktijktest), dus die heb ik meteen gebruikt. (Het testverslag schrijf ik als ik hem nog wat meer heb kunnen gebruiken )

hierbij mijn schets:
    Schets M3 23-03-20 bewerkt.pdf

Ik heb nadat ik de schets heb getekend acher mijn telescoop de schets ingescand en via photoshop de kleuren omgedraait.

Tips zijn zeer welkom!

Pepijn
Werken...
X