Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: NGC 2392 (Eskimonevel)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: NGC 2392 (Eskimonevel)

De Eskimonevel: ik heb hem vaak bekeken, maar gek genoeg nog nooit geschetst. Maar ik moet ook zeggen dat ik nog nooit eerder zo'n goede spiegel als deze (door Jan van Gastel verbeterde) 300mm f/4 erop gericht heb. Bij goede seeing is bij dit soort objecten echt het verschil zichtbaar tussen matige en uitmundende optiek; je wil (en kan) steeds maar blijven doorvergroten! Het maximaal haalbare met mijn oculairensetje is 436x, met de 5.5mm UWA + 2x TV Barlow, en die vergroting liet ik dan ook los op dit object. Twello is natuurlijk geen La Palma, maar de atmosfeer was er rustig genoeg voor.

Er was veel detail zichtbaar, ondanks dat deze planetaire nevel in het oculair klein blijft, zelfs bij deze vergroting. Het meest bijzondere vond ik de helderheidsverschillen in de binnenste ring. De vorm was ook niet helemaal rond, maar een ovaaltje waarbij de lange zijden helderder waren. De "bontkraag" was perifeer duidelijk gevlokt, hoewel het best lastig was om te bepalen op welke plek de onregelmatigheden precies zaten. De zuidzijde leek de helderste volkjes te bevatten, maar 100% zeker ben ik daar niet van.

Vreemd genoeg vond ik het beeld met filter minder fraai dan zonder. Vooral de middenring leek ongefilterd helderder dan met de NPB in het oculair geschroefd, en de knalheldere ster in het midden maakt het plaatje ook mooier. Wat een prachtig object!!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schets_NGC2392_20200322_groot.jpg views: 119 grootte: 204,6 KB id: 1442897
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Topklasse!
    Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
    457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Mooi hoor! Bij het opschroeven van de vergroting worden filters gaandeweg steeds minder bruikbaar is mijn ervaring.
      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Heel mooi!
        Overduidelijk dat een 300mm topklasse er meer uithaalt dan een 150mm Qualité Chinois.
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Oei, bij daglicht is de schets op mijn scherm wel heel erg donker. Ik heb hem eventjes wat lichter gemaakt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schets_NGC2392_20200322_groot.jpg views: 81 grootte: 237,5 KB id: 1442942
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mooi!!! Optiek is alles. Met die 21 cm van mij kon ik die kraag zelfs ook zien, alleen niet permanent.
            Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Ik echo de bovenstaande commentaren
              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Jazeker, heel mooi!
                Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Goeie optiek en goeie ogen, heel mooi!
                  16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                  True light is from above.

Commentaar

Heel mooi. En ja ik vind ook dat er zonder filter meer detail te zien is (waarneming van 18/3/2020 - 405x)
                    Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Commentaar

Werken...
                    X