Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: Komeet C/2019 Y4 (ATLAS) vanuit de achtertuin

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: Komeet C/2019 Y4 (ATLAS) vanuit de achtertuin

Tja, rare dagen. Maar ook kraakhelder op zaterdagavond! Ik speelde nog even met de gedachte om met de telescoop naar de Papenslagweg te rijfden, maar de kou en de harde wind hielden me uiteindelijk toch in mijn beschutte tuintje. De windvlagen vielen mee, maar het voelde evengoed nog best koud aan. De transparantie was erg goed, en ik heb dan ook veel rondgestruind tussen de vele voorjaars-sterrenstelsels in de Leeuw. Maar hoofddoel van de avond was komeet C/2019 Y4 (ATLAS), een komeetje dat volgens de "planning" nu zo rond de magnitude 13 zou moeten zijn, maar onverwacht en snel helderder aan het worden is; nu al rond de magnitude 8! Als dit zo doorgaat is de kans groot dat hij over een maandje of anderhalf makkelijk met het blote oog zichtbaar zal zijn. Maar kometen zijn wispelturig, dus niet te hard juichen...

Vooralsnog is C/2019 Y4 (ATLAS) een fraai object in de telescoop. Bij matige vergroting is het een ronde pluisbal zonder bijzondere verhelderingen, maar bij 218x is er onmiskenbaar een bijna puntvormige kern te zien. Niet in het midden, maar behoorlijk aan de WNW-zijde. Een eventueel staartje zou dan aan de tegenoverliggende kant te zien moeten zijn, maar daar was visueel niets van terug te vinden. Wel is de komeet nu overduidelijk asymmetrisch. Hopelijk vormt zich de komende periode een mooi staartje!

Ik heb er een snel schetsje van gemaakt:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schets_Komeet_C2019Y4ATLAS_20200321_700px.jpg views: 161 grootte: 65,8 KB id: 1442661

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Mooie schets, lastige waarneming om een staart waar te nemen. Zal vanavond nog eens kijken of ik wat kan herkennen in jouw weergave.

Commentaar

Mooie schets en interessant die puntvormige kern en sterk asymmetrische vorm van het deel van de coma dat nog zichtbaar is bij deze vergroting.

Heb je C/2019 Y1 (ATLAS) al geprobeerd? Ben wel benieuwd wat je daar van maakt.
      Staat wel erg laag in het westen dus weinig tijd voor een schets, maar wel een stuk compacter (4.5 arcmin) dan Y4.

Commentaar

Fraai schetsje! Vond je hem gemakkelijk om te vinden? Gisteren vond ik c/2017 t2 panstarrs gemakkelijk te zien, maar deze c/2019 y4 lukte niet.
        Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Dank!

reflector , vanavond heb ik de komeet nog een keer bekeken, en het was opnieuw overduidelijk: de puntvormige kern aan de WNW-kant van de coma. Hogere vergrotingen waren nog steeds nodig, want bij lagere vergroting blijft het niet meer dan een ietsiepietsie asymmetrisch bolletje.

giddgvb , de "andere" ATLAS heb ik nog niet geprobeerd. Laag in het westen zal de komende week (i.v.m. werk in de avond) waarschijnlijk ook geen optie meer zijn...
          C/2017 T2 (PANSTARRS) heb ik nog wel even bekeken. Qua vorm en helderheid vergelijkbaar, maar iets compacter. Beide komeetjes heb ik nog geprobeerd te zien met een 7x50, maar dat is niet gelukt...

markleeman, Zelf vond ik het een eitje om hem terug te vinden, want hij is helder genoeg om bij rondzwiepen met een laag vergrotend oculair direct op te vallen. Mijn tuintje is relatief donker, dat helpt natuurlijk wel.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Gisteren vanuit Kootwijk dezelfde ervaring qua vorm. Mooie schets!
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

OK, ik kon gisteren geen enkele bijzonderheid aan de coma zien, kern in het midden van een ronde gloed. Op foto's is een zwak staartje zichtbaar maar lijkt me visueel niet mogelijk?

Commentaar

Mooi die schets! Eergisteravond zag ik hem ook zo. Ook met deepsky en kometenfilter was er geen staart te zien, in tegenstelling tot C/2017 Pannstars waar je wel een klein staartje kunt zien.
                Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Werken...
                X