Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schetsen met een lightpad, een praktijktest

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schetsen met een lightpad, een praktijktest

De meeste deepsky-schetsers werken met een rood leeslampje. Deze methode heeft als grootste nadeel dat je je nachtzicht (een beetje) aantast elke keer je naar het schetsblad kijkt. Werken met een zwart papier zou een oplossing kunnen zijn. Maar wat met een lightpad, zodat het (rood) licht langs onder je blad verlicht?
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMGP0702 - kopie.JPG views: 157 grootte: 56,0 KB id: 1441370
    .
    Een lightpad is niet duur, maar heeft natuurlijk wit licht. Niet bruikbaar voor deepsky.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMGP9538 - kopie.JPG views: 100 grootte: 96,7 KB id: 1441371
    .
    De bovenkant van de lightpad kreeg een rode laag. De onderkant, de zijkanten en een deel van de bovenkant werd afgeplakt met duct-tape. Voor meer info zie dit topic.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMGP0698 - kopie.JPG views: 104 grootte: 71,7 KB id: 1441372
    .
    Er bleven twee echte problemen die de bruikbaarheid in de weg kunnen staan:
    1) Het licht is niet mooi egaal verdeeld. De linkerkant (dat dichter bij de ledlichtjes zit) is een beetje helderder dan de rechterkant. Dat zie je op bovenstaande foto.
    2) De 'vlokkerige' structuur van een gewoon (print)blad is zichtbaar.
    .
    Twee kleinere probleempjes: de lightpad heeft zelf geen batterij en een klem. Bij de test heb ik gewoon een verlengdraad vanuit het tuinhok gebruikt (op verplaatsing is dat natuurlijk niet mogelijk). Twee wasknijpers zorgden voor het vasthouden van het blad.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMGP0699 - kopie.JPG views: 103 grootte: 57,2 KB id: 1441373
    .
    Op schrikkeldag klaarde het op. Het testobject werd de open cluster NGC 2324 in Monoceros. Ik had twee extra (blanco) papieren onder mijn schetsblad gestoken: om het licht van de lightpad te dempen en de rode folie niet te beschadigen. Dat bleek al snel een blad teveel. Met de lightpad op maximum licht (de lightpad heeft drie standen) was het beeld te donker. Ik kon de geschetste sterren niet (goed) zien. De onevenwichtige verlichting en de structuur van het blad vond ik niet storend.
    .
    Met de lightpad op maximum en twee papieren (schetsblad + extra blanco blad) waren de zwakste getekende sterren beter zichtbaar, maar nog verre van ideaal. Het geheel begon al iets te veel licht te geven, waardoor ik merkte dat mijn nachtzicht zich telkens eventjes moest aanpassen als ik in het oculair keek. Om alle sterren goed zichtbaar te maken zou je evenveel licht moeten maken dan bij de 'klassieke' schetsopstelling (met een rood leeslampje).
    .
    Normaal maak ik op de veldschets m'n sterren binnen een beetje 'ronder'. Deze keer heb ik dat niet gedaan omdat het me opviel dat de sterren ronder waren dan anders. Dan toch een voordeel van de lightpad?
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2324 afgewerkt 600.png views: 95 grootte: 44,3 KB id: 1441374
    .
    CONCLUSIE
    1) Deepsky schetsen met een (aangepaste) lightpad is perfect mogelijk.
    2) Het is wel een zakvest-broekvest-operatie. Je wint eigenlijk niets t.o.v. een rood leeslampje.
    .
    OPROEP
    Iedereen die het zelf eens wil uittesten. Geef me een seintje, dan stuur ik de lightpad op :idea:
    Ik hou het voorlopig op de 'klassieke' methode...
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Dat vind ik dus tof... net even een ander pad bewandelen, ook als het misschien aan het eind niet per se een beter pad blijkt te zijn.
    Chapeau!
    Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Orion ED80 Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Ik ben net begonnen met schetsen, dus ik zou graag de light pad willen hebben
      Sky-watcher heritage 130p
      ​​​

Commentaar

Origineel geplaatst door pepijnjasper Bekijk bericht
        Ik ben net begonnen met schetsen, dus ik zou graag de light pad willen hebben
        Als tegenprestatie verwacht ik wel een testverslag van jou Stuur je een PM.
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Is goed, met schets en al
          Sky-watcher heritage 130p
          ​​​

Commentaar

Werken...
          X