Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schetsen: obscure winterclusters

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schetsen: obscure winterclusters

Ondanks dat ik links en rechts veel klachten hoor(de) over het weer in 2019, was het voor mij een topjaar: 867 logs op DSL waarvan 51 schetsen. Die kwantiteit moet natuurlijk gerelativeerd worden. Bij het waarnemen van de Herschel 2500 kom je heel veel faint fuzzies tegen waar niet meer over te melden valt dan: "detecteerbaar". Zo gaat het natuurlijk goed vooruit

2019 kon ik in schoonheid afsluiten met meerdere waarneemnachten eind december. Niet alleen sneuvelden er veel H2500-objecten. Af en toe gingen er ook enkele Herschel-cluster op papier. Op NGC 1817 na, bleken er van deze objecten amper waarnemingen in DSL te staan. Het meer obscure werk dus. De meesten zijn waarschijnlijk ook geen echte open sterrenhopen.

NGC 2319 in Taurus (edit: moet Monoceros zijn) afgescheiden van omgeving maar losse structuur. Bezoekje waard omwille van de helderdere centrale ster.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ngc 2319 afgewerkt 600.png views: 90 grootte: 55,7 KB id: 1437557
    .
    NGC 2270 in Monoceros, herkenbaar aan de kruisstructuur. Lijkt eerder een asterisme.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2270 afgewerkt 600.png views: 75 grootte: 55,4 KB id: 1437558
    .
    NGC 2306 in Monoceros wordt gelukkig gekaderd door drie heldere sterren.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ngc 2306 afgewerkt 600.png views: 74 grootte: 55,8 KB id: 1437559
    .
    NGC 2318 in Canis Major, enkele losse sterren rond een heldere ster. Weinig spectaculair, wat ook aan het aantal DSL-waarnemingen te zien is... twee in totaal! Ook NGC 2358 (tevens in Canis Major) telde maar twee waarnemingen, maar stelt nog minder voor dan NGC 2318 (zie schets in DSL).
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2318 afgewerkt 600.png views: 73 grootte: 55,6 KB id: 1437560
    .
    NGC 1817 in Taurus is een H400-object, net naast het veel opvallender NGC 1807.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ngc 1817 afgewerkt 600.png views: 71 grootte: 55,7 KB id: 1437561
    .
    NGC 2413 staat laag in Puppis, maar is gelukkig gemakkelijk te zien door enkele heldere sterren.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2413 afgewerkt 600.png views: 73 grootte: 47,2 KB id: 1437562
    .
    Voor NGC 2234 in Gemini verwijs ik graag door naar DSL.
    Last bewerkt door Jef De Wit; 14-01-20, 19:19.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Chapeau dat je toch dit soort obscure open hopen / asterismen schetst. Heel soms ben ik het spoor bijster waarom een visuele catalogus-opsteller een bepaald object een nummer heeft meegegeven, terwijl er vlak naast een clustertje staat zonder nummer in die catalogus.( NGC6811 vind ik er zo een) Het zal wel dezelfde reden hebben waarom Messier NGC884 en 869 niet opnam. We zullen het nooit weten. Ik meen die twijfel bij jou ook te bespeuren?

Hoe dan ook, schitterende schetsen uiteraard! Leuk dat je de moeite nam om die eruit te pikken voor een schets.
    Persoonlijk vind ik NGC2270 en NGC1817 leuke hoopjes / asterismen.
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
      Heel soms ben ik het spoor bijster waarom een visuele catalogus-opsteller een bepaald object een nummer heeft meegegeven
      Veel van bovenstaande objecten waren lang 'vermist' omdat niemand de waarneming van William Herschel kon herhalen. Zo onopvallend zijn ze soms.
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Mooi hoor, weinig gezochte clusters zijn bij mij nu ook favoriet. Zeker als het geen asterisme is. Van jouw schetsen zijn 2319, 2413 en 2234 asterismen.
        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
          Van jouw schetsen zijn 2319, 2413 en 2234 asterismen.
          Waar kan je zoiets controleren? Bijvoorbeeld Simbad houdt het bij een open sterrenhoop voor de drie bovenstaande objecten.

Commentaar

Daar is veel discussie over. Simbad heeft het helaas niet altijd bij het juiste eind maar dat is ook onderdeel van de discussie. Een goede bron van informatie is de website van Wolfgang Steinicke, zie

http://www.klima-luft.de/steinicke/index_e.htm

maar niet iedereen is het 100% met hem eens.
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Simbad gebruikt de RNGC, en daarvan is bekend dat er veel fouten instaan.

voor open clusters is de catalogus van Diaz et al leidend: https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/20....871D/abstract

voor de catalogus zelf op vizier klikken onderin. Smartphone, dat werkt niet makkelijk
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

wvreeven svdwal Merci voor de links.

Ik consulteer meestal Steve Gottlieb, maar ga er ook maar vanuit dat hij het bij het rechte eind heeft... https://www.astronomy-mall.com/Adven.../steve.ngc.htm

Geen idee wat DSL als bron gebruikt(e) om te bepalen of het om een echte cluster gaat. TomC enig idee?

Commentaar

Inderdaad, zelfs van de RNGC (Revised NGC) is geweten dat nog steeds clusters foutief als asterisme werden aangeduid. En nu vertrouw ik ook de "Historic NGC/IC" van Steinicke. Maar zelfs als ook hierin staat dat het een asterisme of een cluster is, dan tover ik toch maar eens een DSS-plaatje op m'n scherm, en meestal zie je dan ook wel dat het om een toevallige groepering heldere sterren gaat, en dat je niet een dicht groepje van jonge sterretjes herkent. Ik heb dit nu eens gedaan voor jouw 3 asterismen van hierboven, en bij deze zie je het echt wel. Ik ga nu ook eens kijken naar die andere links .
                  Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht
                    Geen idee wat DSL als bron gebruikt(e) om te bepalen of het om een echte cluster gaat. TomC enig idee?
                    Ken ik niet van buiten, waarschijnlijk weet wimdemeester dit wel; het stond ooit onderaan de home pagina van een vorige website versie.

Wat mij betreft zou nog 10x meer als een asterisme mogen geklasseerd worden. Ze maken de populaire lijstjes onnodig druk. Tijd voor een samenscholingsverbod
                    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Je bedoelt vast een samenscholingsgebod! Te weinig samenscholing is niet interessant!!!
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Neje juist niet deklasseer ze tot asterisme, meer plaats voor galaxies!
                        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

De database van deepskylog komt van "eye and telescope", dacht ik, een Duits planetariumprogramma(?)

Voor open cluster is er ook nog webda: https://webda.physics.muni.cz/, waar allerlei onderzoeksmateriaal wordt gebundeld. En na de Gaia Data Release 2 zijn er vast weer allerlei verschuivingen tussen asterismes en echte clusters. In principe kunnen ze nu zien of er voldoende leden van een mogelijke cluster ook echt vlak bij elkaar staan en ze samen dezelfde kant op bewegen. Maar dat bekijken ze door er een algoritme los te laten op de gaia catalogus, evt gecombineerd met andere surveys. Als er zo een cluster wordt geconstateerd kijken ze daarna of er op die coordinaten al wat bekend is en als dat zo is is dat het cluster, ook al zijn de beschreven eigenschappen van de cluster anders.
                          What where the skies like when you were young?

Commentaar

De database van DeepskyLog komt inderdaad van Eye & Telescope. Voor zover ik weet was die database gebaseerd op de data van Wolfgang Steinicke.
                            Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
                            457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Ik heb verschillende bronnen eens op een rijtje gezet. Verwarring troef...
                              .
                              NGC DSL Simbad Dias Steinicke Bratton Gottlieb
                              2319 ast oc oc ast ast? ast
                              2270 oc oc oc oc oc? ast
                              2306 oc oc oc oc oc? ast
                              2318 oc oc oc oc ast ast
                              2358 oc moving group oc oc mwp ast
                              1817 oc oc oc oc oc oc
                              2413 oc oc oc ast ast ast
                              2234 ast oc oc ast mwp ast

Commentaar

Werken...
                              X