Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: het Dubbel Cluster

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: het Dubbel Cluster

Eind oktober ben ik gestart met het Dubbel Cluster als schets project. Met het idee dit af te maken in Oktober (want OvdM), maar dat lukte natuurlijk niet.

Afgelopen week kon ik het klusje gelukkig afmaken. Wel met grofweg 85% maan, maar bij een cluster deert dat niet zo (daarbij heb ik vroeger op de avond vaak meer last van de naburige sportvelden met hun huiveringwekkende hoeveelheid lichtmasten dan de maan....).

Het onderstaande resultaat is dus op drie avonden getekend, ik schat in totaal een uurtje of 5 sterretjes tekenen. Dat het niet zo vlot ging kwam niet in de laatste plaats doordat het een flinke uitdaging bleek om alle sterren op de juiste plaats te krijgen, er zit zoals gewoonlijk aardig wat correctie tijd in. Op dat punt ben ik eigenlijk net niet helemaal tevreden met het eindresultaat - op sommige punten klopt het gewoon niet helemaal.

Juist wel weer een grappig detail: het beeld bevat een aantal rood/oranje sterren. Deze vielen enorm op als ik van uit de verlichtte woonkamer naar buiten stapte en gekijk door de kijker keek, maar naar verloop van tijd was het verschil in kleur van deze sterren met de rest bijna niet meer te zien! Zal te maken hebben met het nachtzicht - en het gebrek daaraan in het begin van elke sessie - maar het viel echt enorm op!

Zoals altijd heb ik achteraf de sterren digitaal opnieuw ingetekend in photoshop.

Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Voorwaar een schitterende schets!
    Chapeau!
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Heel mooi. Bedankt voor het delen.

Commentaar

Goed werk,Mark!
        Ik doe het zelf nog te weinig en heb alleen tekeningen op papier.

Commentaar

Schitterend en petje af voor je geduld! 5 uur schetsen achter het oculair is niet niks. En dan ook nog nabewerken!!!
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Magistraal
            Heel herkenbaar, alsof je zo door het oculair kijkt. Compleet met de markante vijf rode sterren. Respect voor het geduld en doorzettingsvermogen.
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
            True light is from above

Commentaar

Prachtige schets. Die 5 rode sterren moet ik toch eens opzoeken.
              Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Commentaar

Jaja, die is heel geslaagd hoor, goed herkenbaar!

Tip voor een juiste positie van de sterren: Begin met sterren die ver uit elkaar liggen, verspreid over het hele veld en werk vanuit daar naar het midden. Als je per kwadrant begint of eerst het eigenlijke cluster tekent, is de kans veel groter dat de eerste posities die je optekende niet helemaal juist bleken.

Maar nu je het dubbelcluster hebt afgemaakt kan het alleen nog maar makkelijker worden
                16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Welkom bij het clubje van de dappere schetsers

Prachtig werkje, héél realistisch. De twee clusters zijn lekker gecondenseerd en steken goed af tegen de achtergrond - fijn diepte effect. Ze hebben elk hun eigen karakter en de rode sterren maken het plaatje helemaal af!
                  -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Diepe buiging!
                    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Thanks allemaal!

Het is grappig om te merken dat de uitdaging vooral ligt in het beginnen aan zo'n klus, als je eenmaal bezig bent zit je gewoon lekker rustig te tekenen en maakt het niet veel uit dat je een volgende avond verder gaat. Ten minste, zo heb ik het ervaren.

cloudbuster je slaat de spijker op z'n kop; ik ben vooral in één hoek begonnen. Op zich klopt het geheel op hoofdlijnen prima, maar her en der komt het niet helemaal bij elkaar. Volgende keer doe ik dat anders.

Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Heel knap, wat een monnikenwerk om zoveel stipjes dusdanig op papier te zetten dat beide hopen direct herkenbaar zijn. Het "kattenpootje" in de westelijke hoop - direct in het oog springend, net zoals in het echt. Bij mij verliezen grote open hopen vaak hun karakter in de schets, omdat ik het erg moeilijk vind om over de hele linie de helderheidsverschillen kloppend te krijgen.
                        Topschets!
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                        X