Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: Pleiaden boven de kraterrand (La Palma)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: Pleiaden boven de kraterrand (La Palma)

Tijdens mijn vakantie naar La Palma enkele weken geleden had ik twee telescopen bij me: een grote (300mm Propdob), maar ook een héél kleine: de 102mm Summierian. Met een transportmaat kleiner dan een Donald Duck pocket + een bundeltje trussbuizen kon die er nog wel bij als extra widefieldkijkertje.

Op één van de laatste waarneemavonden naast het vakantiehuisje was ik een beetje met dit kijkertje in de weer, scrollend langs stervelden en donkere nevels in de Melkweg. Superleuk! In het oosten heeft de tuin uitzicht op opkomende sterrenbeelden boven de met naaldbomen begroeide kraterrand van de Caldera. Ik zwiepte een beetje met het telescoopje langs die kraterrand, want het is prachtig om een voorgrond van boomtoppen tegelijkertijd met deepskyobjecten in beeld te hebben. Wie in Kollase M42 wel eens heeft zien opkomen door een telescoop/verrekijker weet wat ik bedoel. Omdat het een spiegelkijker is staat alles weliswaar op z’n kop, maar toch geeft dat beetje voorgrond het beeld wat extra diepte.

Ik was vooral ontzettend onder de indruk van M45, die sterretje voor sterretje haarscherp boven de boomtoppen tevoorschijn kwam. Zelfs de Meropenevel was overduidelijk te zien in de 25mm Ortho, en perifeer zelfs onmiskenbaar de Maianevel. Ik wilde dit natuurlijk schetsen, maar HOE DAN? Normaliter schets je de sterrenhemel in negatief, maar hoe teken je dan die voorgrond erbij…? Dat werd ‘m dus niet.

De volgende dag bedacht ik me dat ik misschien het best de voorgrond gewoon positief kon tekenen, en de sterrenhemel op een apart vel in negatief, en dan later beide tekeningen digitaal combineren. Dus dat deed ik: die middag tekende ik vanuit het tuintje het silhouet van de bomenrij met zwarte fineliner op wit papier. ’s Avonds ging ik op het juiste moment klaarzitten om de opkomst van de Pleiaden op een ander vel te tekenen. De neveligheid bleek zelfs nog iets duidelijker zichtbaar met de wat hogere vergoting van een 18mm Ortho (22x).

Pas gisteren bij het inscannen en combineren van de twee beelden kon ik zien of het eindresultaat een beetje weergeeft hoe het eruit zag:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schets_M45_20190930_800px_lichter.jpg views: 131 grootte: 210,8 KB id: 1432622

Ok, een echt oculairbeeld is het niet (want rechthoekig en juist georiënteerd), maar het geeft wel weer hoe sfeervol een simpele opkomst van een deepskyobject kan zijn in vergelijking met een waarneming zonder voorgrond. De volgende keer zal ik dan ook zeker weten klaarzitten voor M31. Of het Dubbelcluster. Of de Maan. Of... aargh, ik wil terug!
    Last bewerkt door Roel; 04-11-19, 18:47.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Vet!
    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Het is even kijken, want de voorgrond is lekker donker, maar zeker een mooie schets zo met de berg/kraterrand voorop.

Een keer een echte compositie met een schets. Het moet niet gekker worden
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Zeer fraaie schets, mooi gedaan.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Wow zo zie je ze zelden met voorgrond en al. Prachtig!
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Heul mooi!
            16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Ik zie nu op mijn smarphone dat de schets daarop inderdaad erg donker is. Ik zal hem vanavond een tandje lichter zetten.

Commentaar

Wat een origineel idee, een schets met achtergrond. En heel mooi
                Verdient met vlag en wimpel het predikaat Kunst.
                16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                True light is from above

Commentaar

Prachtschets met die horizon als silhouet erbij. Het doet me realiseren dat iedereen zo'n vertrouwd sterrenbeeld op zijn manier ziet.
                  Vooral het ontbreken van het Sterope koppeltje zette me even op het verkeerde been om de oriëntatie te herkennen.
                  Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                  (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Erg mooi !

Zeer herkenbaar getekend, want Ik herinner me precies dit heuveltje met die bomen daarbovenop. (bij daglicht weliswaar)

Ook herinner ik me het verrassend mooie en duidelijke beeld door jouw grappige dobsonnetje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Roel + babydobje op LaPalma.jpg views: 99 grootte: 92,0 KB id: 1432583
                    Hij is zo klein dat je plat op de grond moest liggen om bij het oculair te komen !
                    Maar wonderlijk hoeveel detail dit apparaatje nog laat zien onder zo'n sterrenhemel.
                    (zoals hierboven de Merope Nevel).

Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Wow, mooi!
                      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

@Neo: ah nee, dit meen je niet! Zo'n essentieel duootje vergeten te tekenen, en dan ook achteraf niets doorhebben. Dank voor je opmerkzaanheid.

Maar wat nu? Schets aanpassen (=valsspelen) of zo laten (= eeuwige ergenis en schaamte bij iedere keer dat ik 'm zie)?
                        Help!

Harro, haha prachtige foto! Ik moet wel eerlijk toegeven dat bij het maken van de schets het kijkertje veel comfortabeler op een tuintafel stond...

Commentaar

Imperfecties maken de schets alleen maar mooier en authentieker, anders had je je camera maar moeten meenemen. Nu heb je er meteen een verhaaltje bij. ;-)
                          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Bij het lezen van de titel dacht ik aan een samenstand met de maan
                            In elk geval kan ik enkel de anderen bijtreden: sfeervolle schets en leuke telescoop!
                            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Ik heb de tekening even wat lichter gemaakt, hij is nu beter te zien op (am)oled-schermen. Ik kon me niet inhouden en heb toch ook maar Duo Sterope erin geplakt...

Commentaar

Werken...
                              X