Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: Deer Lick Group (NGC 7331 & Co)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: Deer Lick Group (NGC 7331 & Co)

Tijdens het waarneemweekend te Louvergny eind september hadden we vrijdagavond een opklaring van ongeveer 1,5 uur. Ik heb die tijd nuttig besteed met het uitvissen van alle NGC-objecten rond de heldere galaxie NGC 7331 in Pegasus. NGC 7335, NGC 7336, NGC 7337 en NGC 7340 – ook bekend als de ‘vlooien’ – zijn echte sterrenstelsels. Alle andere NGC’s zijn echter sterren of nauwe dubbelsterren die enkel in de verbeelding van de ‘ontdekker’ een galaxie zijn. In hetzelfde beeldveld staan nog twee andere, relatief heldere stelsels: PGC 69291 en CGCG 514-066. Beide worden regelmatig verward met een NGC-object (respectievelijk NGC 7325 en NGC 7326). Bijvoorbeeld in een artikel in Sky & Telescope (november 2018)… foei!

Niet alle sterren staan erop, de wolken kwamen iets te vroeg de pret bederven. Na het scannen heb ik de stelsels met GIMP vervaagd. Zo zien ze er veel beter uit dan op papier. Nadeel is wel dat ze zo zwakker werden. Misschien iets te zwak om ze 'fatsoenlijk' te zien, maar wel zeer realistisch. En zoals de kenners wel zullen merken heb ik de oriëntatie van NGC 7331 niet goed op papier gezet.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 7331 & co afgewerk labels 800.png views: 174 grootte: 78,1 KB id: 1431670
    Last bewerkt door Jef De Wit; 23-10-19, 20:40. Reden: Enkele scanfoutjes weggewerkt
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Hei Jef,
    Prachtige schets en héél herkenbaar beeldveld. Je hebt het uiterste uit die zeldzame opklaringen gehaald.
    De vlooien zijn een leuke bezigheid om iedere keer weer te ontdekken. Ze zijn ook een prima indicator voor de transparantie en donkerte van de hemel. De twee helderste NGC 7335 en NGC 7340 zijn bij een 'goede' hemel direct zichtbaar in m'n 41cm dobson. Ook het hoofdstelsel NGC 7331 toont dan een fijne stofband en vlokkerige structuur in de halo.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Prachtige schets Jef.
      Ben je wel zeker van de positie van NGC 7327? Zie even hier: https://telescopius.com/deep-sky/obj...gc-7331/galaxy
      Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Commentaar

Prachtige schets Jef!
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Heel mooie en interessante schets. Top Jef!

Ga ik ook eens opnieuw bezoeken en schetsen binnenkort.
          Is bij mij al van 2008 geleden dat ik 'em schetste, maar dan uit suburban Lokeren.

Sommige bronnen spreken elkaar wel tegen... de link van Olivier is zeer interessant, ik kende die site niet. Dank!
          Echter op de foto van het NGC/IC Project ... NCG 7327 staat hier duidelijk anders aangeduid dan in DeepSkyLog....
          De locatie in DeepSkyLog is ook de plaats waar Jef 'em optekent.

Sky Safari vind ik een zeer handige tool, ook achter het oculair, maar plaatst NGC 7327 net ten ZO van NGC 7335.
          Last bewerkt door DeepskyPete; 24-10-19, 10:45.

Commentaar

Op https://www.astronomy-mall.com/Adven...(11-30-17).htm en een zoekopdracht naar NGC 7327 lees ik

NGC 7327
            22 36 57.3 +34 28 02

En da's dan weer de locatie die Jef aanduidt.

17.5" (10/17/98): this number refers to one of the several nonexistent NGC entries in the NGC 7331 vicinity. A possible candidate suggested by Harold Corwin is a mag 13 star near the tip of the northern extension of NGC 7331. This single star appeared stellar, although it seems plausible that it might look slightly nebulous due to the faint background haze of the galaxy. Other fainter nearby stars may instead apply to NGC 7327.

Wilhelm Tempel discovered NGC 7327, along with NGC 7338, in 1882 with the 11" refractor near Florence and reported in the narrative portion of his fifth paper (AN 2439). He mentions finding a total of 8 companions to NGC 7331, including two that are not shown on Lord Rosse's sketch. No position was given but NGC 7327 was simply noted as "preceding the northern end of the spindle [NGC 7331]." There are no galaxies or double stars nearby, so he may have mistaken a single faint star.

Harold Corwin suggests the mag 13 star at 22 36 57.3 +34 28 02 (2000) as a reasonable candidate. Another possibility is the compact galaxy PGC 69261, which has a bright star superimposed (the RNGC misidentifies this galaxy as NGC 7325). Unfortunately, Tempel didn't leave any additional clues as to the identification of NGC 7327, so any assignment is really a guess. The identifications in the NGC 7331 group are discussed in my Deep Sky magazine article for Fall 1986.

Commentaar

Op http://haroldcorwin.net/ngcic/ngcpos.all staan er massa's candidaten voor NGC 7327

Wolfgang Steinicke's database Excel file op http://www.klima-luft.de/steinicke/index_e.htm plaatst NGC 7327 op RA 22h 37m 24,6s en Dec +34 25' 42", de plek waar Sky Safari 'em plaatst, net ten ZO van de NGC 7335 galaxy.

Leuke zoektocht wel!

Last bewerkt door DeepskyPete; 24-10-19, 10:44.

Commentaar

Dat is een mooie waarneming en schets Jef! De Deer Lick stond in Louvergny ook op mijn lijstje, maar gezien de beperkte tijd helder is die er niet van gekomen. Nu hebben we er allemaal een leuke zoekkaart bijgekregen, handig voor bij een volgende poging
                Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door DeepskyPete Bekijk bericht
                  Op https://www.astronomy-mall.com/Adven...(11-30-17).htm en een zoekopdracht naar NGC 7327 lees ik

NGC 7327
                  22 36 57.3 +34 28 02

En da's dan weer de locatie die Jef aanduidt.
                  Bij 'problematische' NGC's vertrouw ik altijd op het degelijke opzoekingswerk van Steve Gottlieb. Als je de Herschel 2500 probeert af te werken, kom je veel van die 'lastige klanten' tegen. Mijn ervaring leert dat Steve dan de beste bron. SIMBAD is meestal een ramp bij 'twijfelgevallen'. En dat DSL overeenkomt met mijn schets is niet moeilijk. Ik heb de DSO rond NGC 3771 zelf opgekuist in de databank
                  Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Opgeruimd staat netjes!

Enfin, met deze thread heb je me toch aangezet NGC 7331 & Co terug eens opnieuw te schetsen, maar dan deze keer eens op verplaatsing i.p.v. m'n tuin.

Commentaar

Heel mooi weergegeven, het scherm moet op fel om ze te zien. Precies goed dus, zeker die subtiele 7337 is heel subtiel met zijn felle voorgrondster (of hele heldere kern?)
                      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                      True light is from above

Commentaar

Origineel geplaatst door Rem Bekijk bericht
                        zeker die subtiele 7337 is heel subtiel met zijn felle voorgrondster (of hele heldere kern?)
                        Lijkt me niet de kern (maar een ster): http://simbad.u-strasbg.fr/simbad/si...=SIMBAD+search

Commentaar

Werken...
                        X