Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: Messier 17 - La Palma

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: Messier 17 - La Palma

Het fantastische eiland La Palma is inmiddels een soort tweede thuis voor me geworden: ik ben er nu al zo vaak geweest dat ik eigenlijk niet eens meer weet hoe vaak precies. Zes keer? Acht keer? Een paar weken geleden was ik er opnieuw, dit keer samen met 7 andere nerds, speciaal voor het sterrenkijken. Ikzelf had mijn 300mm Propdob mee (die onlangs is voorzien van een door Jan van Gastel compleet herslepen hoofdspiegel), plus de miniatuurversie ervan: de 10cm Summierian.

Eigenlijk had ik voor deze vakantie geen vooropgesteld waarneemplan gemaakt. Het superfanatieke sterrenkijken stond de laatste tijd een beetje op een laag pitje, dus een beetje freewheelen en ‘we zien wel’; dat was het idee. Deepsky-objecten schetsen had ik bovendien al meer dan een jaar niet gedaan, dus ook daar verwachtte ik niet zoveel van.

Maar! Dat veranderde vrij vlot bij de aanblik van Messier 17 (Omeganevel/Zwaannevel) tijdens een waarneemnacht naast het vakantiehuisje. WHAAH! Ik dacht even dat ik niet goed werd! Wat een totale waanzin aan details is er onder zo’n donkere hemel in dit object zichtbaar; ik was het bijna vergeten. Alles begon te kriebelen en de “waarneemdip” was in n klap weg. Ik kreeg zelfs weer zin om een tekening te maken…

Voorzichtig begon ik dan toch de eerste veegjes en lijntjes op papier te zetten. Maar wanneer stop je eigenlijk? Wanneer is een tekening af? Zoveel detail is eigenlijk helemaal niet te tekenen! Omdat ik ook nog wel wat andere objecten wilde bekijken stopte ik ergens halverwege(?) de schets met tekenen, met het plan om hem later in de vakantie nog eens af te maken.
    Dat gebeurde de volgende nacht al, tijdens een waarneemsessie op de top van de berg op 2300m hoogte. Het schetspapier wapperde door de harde wind soms omhoog, af en toe heel irritant tegen de punt van het potlood aan. Gelukkig kon ik die onbedoelde lijntjes redelijk netjes uitgummen/-vegen, maar echt prettig werken was het niet. Ook waaide fijn stof en zand over de spullen en de tekening.
    Later (bij daglicht) bleek de tekening zelfs gedeeltelijk gemaakt met lichtbruin stof in plaats van grijs potlood! Een schets gemaakt met La Palma zelf: dat is voor het eerst!

Uiteindelijk ben ik best tevreden met de tekening. Het geeft een goede indruk van de meest opvallende details, maar door de telescoop is het allemaal nog veel mooier en fijnmaziger qua structuur. Allemaal kleine flardjes nevel: gewoon teveel om allemaal te tekenen, zelfs wanneer je er zoals ik een uurtje of 3 mee bezig bent. En bedenk dan ook dat de neveligheid buiten beeld nog veel verder doorloopt….

Gekkenhuis.

(EDIT: even opklikken voor wat minder JPEG compressie)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schets_M17_20190927_La_Palma_web.jpg views: 0 grootte: 406,7 KB id: 1431062
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Hoera : dar is ie !!!
    Prachtig. !!!

Ik ben vereerd dat ik zijdelings getuige mocht zijn van het ontstaan van dit kunstwerk.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Holy smoke! Dies fraai zeg!

Nu je uit je dip bent, krijgen we dan vaker zoiets te zien?
      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Heel fraaie schets. Ook tof om een andere afwerking van de schets te zien dan de klassieke "zicht door het oculair".
        Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Hier word je even stil van ...

Pure kunst en klasse - mogelijks jouw beste schets ooit. En dat op 'maar' drie uur tijd, dat maakt het resultaat nog straffer.
          -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Check :-)
            Supermooi, met die subtiele schakeringen in helderheid.
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
            True light is from above

Commentaar

Wat een schets!!!!! Enorm veel details en zo herkenbaar!
              Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
              457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Oeh, dat is wel een hele mooie! In de zo typerende roel-blauwe kleur Door de hoge vergroting heb je het object goed kunnen bestuderen, al mis je dan de neveligheid buiten het "zwaantje". Het is duidelijk dat een pauze niet tot kwaliteitsverlies hoeft te leiden
                16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Mooi! Heul mooi! Maar paste de scheet er niet meer bij? ;-)
                  Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Heel erg mooi!
                    Je kan jouw tekening goed vergelijken met eentje gemaakt met een 50 cm f/3,2 Dobson. Wel niet vanuit La Palma, maar wel van een waarneemplaats met een SQM-waarde van 21,3 - 21,6:

https://www.spacewalk-telescopes.de/...essier_017.php

Opmerkelijk hoe goed de structuren in de nevel overeenkomen!
                    ​​​​​​​

Commentaar

Over een comeback gesproken!
                      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

De blauwe kleur waar cloudbuster over spreekt is eigenlijk een beetje toevallig. Ik heb de schets gefotografeerd met automatische witbalans, en dat kwam er een beetje gelig uit. Bij het inverteren in Photoshop was hij dus direct al blauwgroenig. En omdat dat best wel overeenkont met de kleurtint van het gebruikte UHC-filter, heb ik het maar zo gelaten.

De originele tekening is overigens ietsje groter. Ik heb een paar stof/zand vlekjes die bij het schetsen op papier kwamen eraf gesneden, ik kreeg ze niet weg met gum...

De "scheet" kon er inderdaad niet meer bij. Die flarden achter de staart en onder het lijf waren subtiel, maar goed te zien, en vulden bij de gebruikte vergroting meerdere beeldvelden. Maar omdat ik niet mijn hele waarneemvakantie aan M17 wilde besteden (wat overigens makkelijk had gekund, wt een object) heb ik het bij het helderste deel gehouden.

Wel leuk om te zien dat je een 30cm telescoop m.b.v. een vliegticket blijkbaar in een 50cm kan veranderen. La Palma Wazn!
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Zoals al eerder door iemand gezegd: Misschien wel je beste schets ooit. Durf je de veldschets ook te plaatsen?
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Prachtig, had al een voorproefje gezien, maar het eindresultaat mag er zijn!
                            Misschien blijft deze LP-editie dan hiermee beter in het geheugen bewaard.

Commentaar

Werken...
                            X