Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: M76

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: M76

Het nieuwe Object vd Maand is een mooie aanleiding om weer eens achter het schetsblok te kruipen. Ik had deze Kleine Halternevel eerder deze maand al eens bekeken bij maanlicht, maar toen verrast door plots binnentrekkende bewolking. Afgelopen zaterdag avond was het mooi helder, geen maan en ook nog eens super transparant! Wel helaas een tamelijk belabberde seeing. Instrument is een 20cm f6 dobson (Lightbridge)

Voor het schetsen had ik nog wat nieuwe spulletjes aangeschaft, waaronder een kneedgum. Grappig spul, het plakt behoorlijk en zoals de naam al zegt kun je het helemaal kneden in de vorm die je maar wenst. Het plakkerige blijkt erg efdectief: met een beetje "deppen" op het papier neem je al koolstof mee. Je kan er dus heel gemakkelijk subtiel mee gummen, als je stukjes wat minder donker wil maken bijvoorbeeld. Handig!

Dan de planetaire nevel. Net zoals de eerdere blik op het object zie ik nu ook weer een vrij zwak balkje met wat helderdere uiteinden. Het uiteinde aan de ZW kant is wat helderder dan die aan de NO kant. Bij wat beter kijken is een donkere zone dwars over de balk te zien, aan de ZW kant naast het centrum. Met nog wat meer moeite zie ik uiteindelijk ook af en toe een subtiel helderdere uitloper vanuit het NO uiteinde naar het midden toe. Leuk object!

Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Mooi gedaan super

Commentaar

Knap gedaan hoor. Ik zie in de achtergrond van de grijze cirkel een 3-tal tinten grijs, waardoor de digitale bewerking er voor mij plots uitkomt. Het valt niet direct op hoor, pas als je wat verder gaat kijken dan het object zelf. Ik weet dus niet of je het bewust zo gelaten hebt of er misschien zelf niet op gelet had.
      Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Opnieuw een fijne schets, direct herkenbaar!

Komend (astro)weekend wil ik je gerust nog wat tips en tricks meegeven qua potlood schetsen, zowel het papier gedeelte en ook digitaal afwerken. Mss kunnen we deze M76 opnieuw doen, om het effect te zien!
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Thanks!

Toxmose Ik moest even goed kijken wat je bedoeld, maar uiteindelijk zie ik het ook. Het zal afhangen van hoe het scherm waarachter je zit de afbeelding weergeeft, maar de bedoeling is het iig niet... Het zal komen doordat ik de papieren schets fotografeer ipv inscannen, daardoor ontstaat er al snel een gradient in helderheid over het geheel. In dit geval niet lastig om weg te werken, maar bij grotere nevelstructuren is het erg lastig en hinderlijk. Een puntje waar ik wat op moet vinden.

TomC Leuk, lijkt mij een prima plan om nog eens samen langs het schets proces te lopen a.s. weekend! Ik weet niet of ik de veldschets nog een keer zou willen doen (of ander schetswerk wil doen), niet achter de telescoop iig, gezien het weer. Maar verder: input is welkom!
          Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Neen zeker niet de veldschets herdoen, we gaan de afwerking tot eindresultaat eens bestuderen en oefenen.
            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Origineel geplaatst door markleeman Bekijk bericht
              Het zal afhangen van hoe het scherm waarachter je zit de afbeelding weergeeft
              Klopt helemaal. Op mijn mobiel was het goed zichtbaar, maar nu ik nog eens kijk op de vaste monitor is het amper te zien.
              Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Werken...
              X