Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schetsen - sessies in oogstmaand augustus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schetsen - sessies in oogstmaand augustus

Vorige maand werden we rijkelijk beloond met heldere nachten, waardoor ik meerdere (korte) waarneemsessie heb gemaakt met de 16" dobson in de achtertuin.
    Hierbij mijn oogst van deze warme zomermaand overigens werden de meeste veldschetsen in T-shirt en korte broek gemaakt, hélemaal heerlijk!

woensdag 7 augustus

Kort voor opkomst van de lichtende maanschijf, een volledige waarneemsessie op één object gewerkt: de Foxhead Cluster in Cynus. Schets werd reeds hier op forum geplaatst.
    Daarna was het twee weken een smak maanlicht aan de hemel en dus wachten totdat de avond terug "donker" werd...

dinsdag 20 augustus

Een korte waarneemsessie, opnieuw maar één object geschetst: een fijne en nogal onregelmatige stercluster in de hals van de Zwaan.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1612_NGC6874_detail800.jpg views: 92 grootte: 261,7 KB id: 1428317

woensdag 21 augustus

Dankzij het opwarmertje van de avond voordien, werd daags nadien een langere waarneemsessie gehouden. Als opener van de avond werd goede oude bekende stercluster NGC 6885 in Vulpecula gekozen, waarbij vaak de discussie woedt over het bestaan van een kleine sub-cluster. Mijn waarneming kon dit wolkje stardust zonder twijjfel bevestigen. De heldere lucida 20 Vulpeculae stond prominent te stralen in de mooie ronde kring van sterren waaruit NGC 6885 wordt gevormd.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1613_NGC6885_detail800.jpg views: 138 grootte: 263,7 KB id: 1428316

De zomer loopt stilaan op haar laatste benen en het wordt -dringend- tijd om galaxies te gaan speuren. De typische herfst sterrenbeelden staan nog wat laag in het oosten, daarom worden twee schetsen gemaakt van pluisjes in de kraag van Draco.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1614_NGC6232_detail800.jpg views: 92 grootte: 263,9 KB id: 1428323

Twee fijne pluisjes in één beeldveld, altijd fijn om dubbel te scoren en in NGC 6232 was perifeer zelfs een aanzet van balkje te ontdekken.

Een kleine starhop verder ligt er nog dergelijk veegje, deze keer met een uitgesproken oriëntatie.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1615_NGC6395_detail800.jpg views: 90 grootte: 266,6 KB id: 1428321

Vrijdag 23 augustus

Begin van het weekend en met veel moed werd opnieuw de dobson buiten opgesteld. Helaas hing er een soort troebele sluier in de lucht, waardoor het waarnemen beperkt bleef tot het sakkeren op Messier objecten die er toch écht beter uitzien dan die avond . Uit pure frustratie dan maar één schets gemaakt van een asterisme.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1616_Kemble2_detail800.jpg views: 89 grootte: 259,5 KB id: 1428319

Zondag 25 augustus

Op zaterdag bleef het bewolkt dus moest het deepsky'eren maar op zondag avond gebeuren; gelukkig waren de waarneemcondities terug beter en werden er drie fijne schetsen op papier gezet. Het eerste object was een zéér complexe stercluster op de grens van Cygnus en Vulpecula. Bij lage vergroting valt een lijntje van 5 heldere sterren op in een diffuus waasje. Met een voor sterclusters pittige vergroting van 330x werd het geheel beeldvullend en kon (dankzij de grote 16" lichtschijf) een zéér fijne variatie van speldenprikjes en donkere zones in een rijke, langwerpige cluster bewonderd worden. Ook hier had ik meer dan 1 'run' van m'n volgplatform nodig, dus reken maar op 1.5 uur aan gepriel met potlood op papier.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1617_NGC6834_detail800.jpg views: 94 grootte: 276,2 KB id: 1428318

Na deze intense waarneming was het tijd voor wat relaxed showpiece hoppen. In de IDSA passeer ik langs enkele clustertjes in de buurt van de Noord-Amerika nevel en uiteindelijk bots ik op Messier 39. Sodeju dat is iets moois! Met m'n dierbare Nagler 26mm T5 oculair kreeg ik het meest grote widefield, een prachtige stercluster in driehoekig verband. Mijn "oude" schets dateert van 18 jaar geleden met een 20cm newton ... je raadt het al, tijd voor een nieuwe schets!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1618_M39_detail800.jpg views: 91 grootte: 265,9 KB id: 1428320

Om deze sessie af te sluiten, was een heldere H400 galaxie wel op z'n plaats. Een eindje over de grens in het oosten naar Pegasus, staat het fijne NGC 7448 spiraalstelsel. Hierin werd mits perifeer kijken best wel fijne details zichtbaar. Aan de noordelijke tip verschijnt meermaals een sterachtige gloed, dit is het Arp 13 kenmerk. Jep, gewoon vanuit de achtertuin. Lekker!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1619_NGC7448_detail800.jpg views: 89 grootte: 251,1 KB id: 1428322

De nacht bleef hélder maar de plicht van de nieuwe werkweek drong zich op. Er volgt nog één mooie waarneemsessie tijdens de week en een weekend in het zonnige Ieper op Starnights!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Donderdag 29 augustus

Daags voor de reist richting Ieper was het reeds mooi helder; de kans boodt zich aan om toch al de dobson warm te draaien en bij vallen van de duisternis stond ik weer te schetsen . De zuidelijke horizon bood een mooi zicht op het sterrenbeeld Schild en daar had ik nog unfinished business met een Messier object.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1620_M26_detail800.jpg views: 91 grootte: 271,5 KB id: 1428327

Bij eerste aanblik is Messier 26 maar een pover clustertje van een dozijn sterren, met de vier helderste in een soort vliegervorm. Wat extra vergroting brengt stukken meer detail naar voor: zwakkere sterretjes, een gebogen ketting aan noordzijde en een donkere holte in de zwakke gruis aan de westzijde. Mooi object!

De galaxies in Pegasus staan nog ietsjes te laag in het oosten, daarom werd hoog in het zenit een bekende compacte cluster herschetst. Hé - dat leest bijna als herschel en bij toeval is NGC 6910 ook een H400 object. Je moet niet veel moeite doen om het schommelpaard figuur te herkennen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1621_NGC6910_detail800.jpg views: 95 grootte: 272,4 KB id: 1428325

Het blijft maar stercluster regenen deze zomer, genoeg ermee. Nu werd het tijd voor galaxies - Pegasus staat prima in het zuiden om NGC 7217 een bezoek te brengen. Een heldere, direct zichtbare gloed met een bredere kern en een subtiele oost-west oriëntatie.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1622_NGC7217_detail800.jpg views: 92 grootte: 254,0 KB id: 1428328

Om krachten te sparen voor het Starnights weekend, werd afgezien van diffuse veegjes met nog meer obscure details. Afsluiten doe ik met een kleine H400 stercluster in Cassiopeia; mijn schets van NGC 129 dateert van het vorige millennium . Blijkbaar had ik toen de wijdse omgeving in kaart gebracht, maar het centrale gedeelte is de échte cluster. Op een kwartier tijd stonden de potloodpuntjes op papier.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1623_NGC129_detail800.jpg views: 90 grootte: 255,5 KB id: 1428326

De telescoop werd terug in de garage gedragen en zou daags nadien in zijn reisformaat worden omgebouwd.

Mijn schets resultaten van Starnighs plaats ik later nog in een apart topic - veldschetsen moet ik nog uitwerken.
    Hopelijk hebben jullie wat mee kunnen genieten van de vele losse sessies in augustus
    Last bewerkt door TomC; 12-09-19, 22:01.

Commentaar

Wat een uitgebreide reeks zeg! Ze zijn uiteraard allemaal van top niveau, maar vooral die NGC6834 vind ik een topper. Dat schommelpaardje heb je in Ieper ook laten zien, die zat dus nog fris in je geheugen merk ik nu

Well done sir!
      Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Wat een meesterwerkjes weer! Leuk dat je BAMBIs en BOC's aan het herschetsen bent. Misschien kunnen de schetsen gebruikt worden in de lijsten op de wiki? Er staan nu vaak foto's meen ik.
        Bedankt voor het delen.
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Verbluffend prachtige schetsenreeks!
          Die 6834, van ongekende schoonheid! Complimenten!
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Beeldschoon, inderdaad NGC6834, maar jouw vertolking van M39 vind ik ook bijzonder geslaagd. En schommelpaard NGC6910 ook. En de rest ook trouwens.
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
            True light is from above

Commentaar

Wat een hoop knappe schetsen alweer!
              Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
              457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Ik zie hier een boel bekenden voorbij komen

De Perseïden heb ik gemist dit jaar, maar gelukkig komt er op deze manier toch nog een sterrenregen voorbij
                16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Leuke reacties, steeds fijn

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
                  Leuk dat je BAMBIs en BOC's aan het herschetsen bent. Misschien kunnen de schetsen gebruikt worden in de lijsten op de wiki? Er staan nu vaak foto's meen ik.
                  Ja dat mag zeker; mijn schetsen zijn vrij te gebruiken op het forum. Wie zich geroepen voelt op de wiki aan te passen: go ahead!

Commentaar

Top! Dat ga ik een keer doen als ik er de energie voor heb
                    Spuit 9 op zijn minst...
                    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Lekker alles opsparen en dan toeslaan.
                      Mooi werk weer!

Commentaar

Tom die een asterisme schetst
                        Maar maak je geen zorgen! Ik heb 'm een paar dagen later gezien en alles is nog in orde
                        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Wederom prachtige schets! M39 mag een gemakkelijk object zijn, die schets ziet er alles behalve gemakkelijk uit, ongelofelijk hoeveel veldsterren je hebt ingetekend. Mag ik vragen hoelang je nou over zoiets doet (achter het oculair)?
                          Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door markleeman Bekijk bericht
                            Mag ik vragen hoelang je nou over zoiets doet (achter het oculair)?
                            Je kan de tijdstippen tussen de schetsen netjes volgen. De voorafgaande schets van NGC 6834 was ongeveer 2 uur eerder afgewerkt. Daartussenin werden nog enkele snelle deepsky hapjes bekeken, dus reken op ongeveer 80 tot 90 minuten werk om M39 op veldschets te zetten. Geen vrees, dit tempo en de hoeveelheid sterren op papier zetten leer je alleen door het héél veel te doen. Na een tijdje leer je jezelf een methodiek aan, waardoor je geometrische figuren en afstanden meer eenvoudig leert inschatten en met vertrouwen op papier zet. Oefening, oefening, oefening. Héél veel oefenen.

Commentaar

Werken...
                            X