Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Twee uitdagende dubbelsterren (en nog paar makkelijke in een mooi asterisme…)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Twee uitdagende dubbelsterren (en nog paar makkelijke in een mooi asterisme…)

Afgelopen zondagavond heb ik nog eens in de tuin gezeten om mijn nieuwe oculair uit te testen: de Televue Delite 3mm. En waarop kan dat beter dan dubbelsterren? Overdag in stelledoppie.it ging ik eens op zoek naar een geschikte kandidaat met het volgende filter: magnitude lager dan 10; helderheidsverschil minder of gelijk aan 0.1; separatie tussen de 0.8” en 0.9”. Ik vond twee leuke.

Allereerst STT 377 in Cygnus. A en B hebben beide een magnitude van 9.4 en staan op 0.9” van elkaar. Het leuke is dat ze in een open cluster staan (Teutsch 35) en deze is erg goed te zien in het zoekoculair. Een tiental heldere sterren staat in een soort geknikte balk en aan de oostkant staan er drie in een rechte lijn, één hiervan is de nauwe dubbel. In het zoekoculair is dit evenwel niet te zien, dus gaat de 3mm erin. Meteen zijn de twee fijne witte sterpuntjes te scheiden en staat het heldere lijntje van sterren ook nog steeds in beeld. Een erg leuk gezicht! Er is weinig diffractie te zien op 400x en ik denk dat zo’n 80% van de tijd de twee stipjes goed los van elkaar te zien zijn. Ook de C component is zichtbaar, iets zwakker en op zeer ruime afstand (rechts van het paar).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: STT 377.jpg views: 0 grootte: 130,4 KB id: 1427877

Dan naar STF2872 in Cepheus. In het zoekoculair zijn A en B ruim gescheiden van elkaar te zien en het magnitudeverschil is niet groot. Met een wit-lichtblauwe gloed geeft het een mooi beeld. Maar het gaat me om de C component die op slechts 0.8” van B staat, dus gaat de 3mm er weer in… Het is duidelijk dat het om een dubbel gaat, maar niet direct zichtbaar hoe de twee mag 8.0 sterren ten opzichte van elkaar staan. Ze schuiven snel door het beeld en lijken bijna te pulseren door de (onderbroken) diffractieringetjes er omheen. Toch laten ze elkaar zo’n 20% van de tijd even los en op die momenten is de PA (position angle) goed te controleren. Dit is mijn nauwste dubbel die ik tot nu toe heb gescheiden. Ik ben wel benieuwd tot hoe ver de 10" gaat, misschien dat ik op La Palma nog eens een 0.7" dubbelster probeer als de seeing perfect is.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: STF 2872.jpg views: 0 grootte: 120,1 KB id: 1427878

Tot slot nog een mooi asterisme in Cygnus. Deze bezocht ik vorig jaar en toen was ik zeer onder de indruk. Daarom deze een paar dagen eerder nog eens in de kijker gezet. Het heet de “Fairy Ring” of “Chaple’s Arc” en is een grote krans van dubbelsterren in een toch al rijk stergebied in Cygnus. Er zijn maar liefst vier heldere (wijde) dubbelsterren te zien die alle min of meer naar het centrum van de ring lijken te wijzen. De helderste is geel-oranje van kleur en is de bekendste dubbel in het veld: HJ 1470. De andere ogen meer wit-lichtblauw. Bij het optekenen van de zwakkere sterren vallen ineens veel meer dubbelsterren op. Een erg mooi gebied dat zeker een bezoek waard is!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: fairy ring.jpg views: 0 grootte: 179,0 KB id: 1427879
    16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

die ring is dus R.K. 20h 04m, Dec. +38° 10'
    mooi!
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Ik kan in mijn achtertuin door de lichtvervuiling niet veel meer zien dan dubbelsterren en stelledoppie.it lijkt hier een handige site voor.
      Ook weer prachtige schetsen trouwens
      Mijn telescoop is het mooist in het donker...

Commentaar

Allemachtig, een scheiding van 0.8"... Knap hoor, en mooie schetsen!
        Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door markleeman Bekijk bericht
          een scheiding van 0.8"... Knap hoor
          Dat valt wel mee hoor en moet zeker met jouw dobson(s) ook lukken, de omstandigheden waren ook niet bijzonder goed; de lucht was wel erg transparant, maar de seeing was zo zo, het zag er ongeveer als Pickering 5 of 6 uit in de tabel van Damian Peach. Het hielp vooral dat het verschil in helderheid verwaarloosbaar klein was en dat de sterren niet al te helder waren. Verder de gebruikelijke zaken als: het object moet hoog staan, de temperatuur van de spiegel moet in evenwicht zijn met die van de buitenlucht, de collimatie moet goed zijn. Probeer het maar eens
          16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Als de seeing niet optimaal was dan vond ik dit wel een knappe prestatie, dubbelsterren nauwer dan 1".
            Mooi die Fairy Ring, ik had er nog nooit van gehoord, mooi object!
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
            True light is from above

Commentaar

Prachtige schetsen, en dat vanuit Almere

Commentaar

Heel leuke waarnemingen, prachtige schetsen....heel uitnodigend.
                De Fairy Ring gaan we eens opzoeken.
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Lijkt mij ook een goed idee en heb ze opgezocht in the cambridge double star atlas.
                  En misschien lukt het met de 20x80 verrekijker

Commentaar

Vannacht bij Volle maan STF 2872 opgezocht, perfect gescheiden in de Mewlon bij 345x met XW 7 mm. Verder ook de Fairy Ring gezien, erg mooi, maar die zwakke sterretjes ertussen verdwenen in het maanlicht.
                    Oh, en ook nog een van 0,5" gesplitst, H I 48 in Cep. Een record voor mijn Mewlon.
                    Last bewerkt door skyfan; 14-09-19, 11:22.
                    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
                    X