Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets van M27 vanuit thuis

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets van M27 vanuit thuis

Afgelopen vrijdag avond een schetssessie gedaan vanuit de achtertuin. Onderwerp was M27, de Halter Nevel. Kijker: 20cm Meade Lightbridge dobson.

Het was weer even wennen om weer vanuit de lichtvervuilde tuin waar te nemen, nooit eerder viel het zó op hoe grijs de lucht was. Een dikke week zag ik nog mag 6.25 sterretjes in de kleine beer vanuit een prachtige vakantiestek in Frankrijk, nu kwam ik echt niet verder dan mag. 5.0. Transparantie was deze avond ook niet erg best, maar met OIII filter erin was de nevel toch heel aardig te zien.

Perifeer zag ik door de kijker ook de lobben, zij het met moeite. Af en toe zag ik ook een donker gat in de westelijke lob. Het heldere middendeel lijkt gesplitst, met een donkerdere zone in het midden. Het helderste deel is het zuiderlijke deel. Beide delen ogen wat driehoekig, waarbij het noordelijke wat scheef lijkt. Af en toe leken er wat meer details zichtbaar, maar die vond ik te onzeker om ze in te tekenen.

Schets is gemaakt met potlood op papier. Ik gebruik meestal hard potlood, dat maakt het wat gemakkelijker om subtiel te tekenen tov werken met zacht potlood. Daarnaast is er een doezelaar gebruikt om scherpe podloodstrepen uit te vagen en het de nevel zachter te maken.

Na afloop werd de schets gefotografeerd en vader uitgewerkt in photoshop. Lastigste vond ik hier de subtiele nevelpartijen tov de achtergrond, het kostte wat tijd en moeite om dit kloppend te krijgen. Maar ik ben toch best wel tevreden met het eindresultaat.

Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Hier mag je zeker tevreden mee zijn!
    Mooie waarneming en knappe schets van deze planetaire nevel, zeker als deze met hard potlood geschetst is!
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Qua schets techniek is dit een super resultaat, lekker diffuus en subtiele details.
      Twee vraagjes: is die donkere dwarse band door het midden, bewust gedaan? Die valt me minder op int oculair. Ook schets je slecht 1 zwak sterretje in de nevel; mits goede seeing zou je er toch 3 of 4 moeten kunnen zien.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Mooie schets! De techniek om de nevel weer te geven vind ik super geslaagd. Die droezelaar lijkt me toch een interessante aanvulling in het tekenarsenaal.
        Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Hij is mooi geworden. Het valt mij ook steeds weer op hoeveel meer je met OIII op die nevels kunt zien, ondanks dikke lichtvervuiling. En die ZW rand is bij mij ook opvallend helderder.
          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Prima werk!

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
            Ook schets je slecht 1 zwak sterretje in de nevel; mits goede seeing zou je er toch 3 of 4 moeten kunnen zien.
            Op mijn eigen schets (met een 30 cm onder lichtvervuiling) staat ook maar één ster. Kan wel niet uitmaken of dat met of zonder filter was.
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Bedankt allemaal voor de commentaren!

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
              zeker als deze met hard potlood geschetst is!
              Hoe schets jij dan meestal, met zacht? Ik vind zacht potlood tot dusver juist lastiger, het wordt snel teveel, te donker. Met hard icm doezelaar vind ik juist heel fijn, je kan er heel subtiel mee tekenen. Af en toe zet ik heldere delen wel aan met zacht potlood, want je kan er wel juist heel donker grijs mee tekenen.

TomC die donkere zone in het centrum is wel echt wat mij opviel tijdens het waarnemen, hoewel ik moet bekennen dat het wellicht subtieler is dan getekend. Wellicht dat het OIII filter hier van invloed is, als je bijvoorbeeld kijkt naar deze foto lijkt het centrum ook donkerder als je in OIII kijkt. Mogelijk is het simpelweg mijn interpretatie en zien anderen het net anders. Af en toe leek het meer alsof de heldere gebieden meer in het centrum uitliepen in een punt, maar vaker leek het meer alsof het centrum geheel donkerder was. Dus daar heb ik het maar op gehouden. In elk geval zag ik met het filter erin echt maar één voorgrond sterretje in de nevel staan, zonder filter waren het er dacht ik inderdaad meer.
              Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door markleeman Bekijk bericht
                (...)Hoe schets jij dan meestal, met zacht? Ik vind zacht potlood tot dusver juist lastiger, het wordt snel teveel, te donker. Met hard icm doezelaar vind ik juist heel fijn, je kan er heel subtiel mee tekenen. Af en toe zet ik heldere delen wel aan met zacht potlood, want je kan er wel juist heel donker grijs mee tekenen.
                Als ik schets ( zou ik toch weer wat vaker moeten doen) begin ik altijd met HB. Meestal met vrij botte punt. Door de druk te variëren kun je daar heel licht mee schetsen en tevens heel zwaar aanzetten. Een zachte scherp gesneden gum, doezelaar en vinger zijn andere hulpmiddelen. 2H en B zijn uiteraard ook van de partij, alsmede een duivenveer om eventuele gumresten te verwijderen zonder uit te gummen. Verder heel dunne stiften voor sterpuntjes.

Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Grappig, ik zie dat helderste sterretje juist net buiten de nevel staan
                  16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Erg fraaie schets, herkenbaar beeld. Hangt sterk af van de omstandigheden en opening wat de waarneming wordt, dus dat er verschillen zijn is niet gek.
                    Je hebt inderdaad het helderste sterretje er mooi op gezet, die kan nog net met OIII worden gezien. Zonder filter komen er nog meer tevoorschijn, met name aan de noordkant.

Commentaar

Origineel geplaatst door markleeman Bekijk bericht
                      In elk geval zag ik met het filter erin echt maar één voorgrond sterretje in de nevel staan, zonder filter waren het er dacht ik inderdaad meer.
                      Ja dat verklaart veel; de Halter neem ik meestal met UHC en soms ook zonder filter in beeld. Dan verschijnen er wat extra sterretjes in de gloed. Duidelijk!

Hier blijkt ook opnieuw dat iedere waarneming en iedere waarnemer weer een fijne variatie levert. Een schets is nooit hetzelfde (i.e. die donkere band) en blijft elke keer opnieuw inspireren. Ik ga er op letten bij mn volgende waarneming; met OIII dan!

Qua schets techniek: ik werk standaard met een 1B potlood, die geeft voor mijn manier van werken juist de hoeveelheid grijs nodig. Structuren verwerk ik door zacht vegen met mn vinger, in combi met een zachte gom. Geen doezelaar voor mij, dat voelt heel vreemd aan op papier. Voor granulatie gebruik ik een 2H potlood, en voor kleine heldere details soms een 3B. Sterretjes met een zwarte fineliner. That's it!
                      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Leuk, die verschillende schets technieken. Vegen ben ik ook mee begonnen met de vinger, maar dat werd af en toe meer smeren dan vegen. En daarbij merkte ik dat soms uitgummen steeds slechter ging naar mate er meer geveegd werd, ik dacht dat dit misschien door vet uit de vinger veroorzaakt wordt?

Ik ben trouwens ook nogal een gummer. Misschien is gum wel mijn meest gebruikte schets gereedschap... Ik zet gewoon best vaak iets op papier wat dan toch niet naar mijn zin is. Ik gebruik daarom ook vaak stukjes gesneden gum om kleine stukjes te kunnen gummen. Ook de reden denk ik waarom ik niet met fineliner werk maar sterren ook met potlood teken. Maakt niet uit dat het niet mooi rond wordt, want ik teken ze later toch weer opnieuw in (digitaal).

Commentaar

Ik heb toch nog wat zitten sleutelen aan de uitvoering van de schets, de donkere middenzone vond ik toch wat té donker en dit beviel mij toch niet geheel. Onderstaand de definitieve versie, waar ik ook even een typo uitgevist heb. Bedankt voor alle leuke en constructieve reacties!

Commentaar

Vanavond met de 200/1000 Newton met een 6mm vixen lv met CLS filter en met OIII filter vanuit de achtertuin M27 ook eens een tijdje bekeken. Ik snap die band helemaal hoor. Volgens mij is een van de twee “helften” aanzienlijk lichter. Perifeer geeft dat inderdaad nogal een prominente tweedeling die ik ook als een soort donkere streep door het midden ervaar. Direct zicht maakt het verschil in helderheid in mijn oog minder, waardoor ook die band “verdwijnt”.

Of dat aan onze omstandigheden (kwa lichtvervuiling etc.) ligt in combinatie met de opening (20cm), weet ik niet, maar ik snap die eerste schets dus wel.

Ik vond de lobben minder prominent, maar de maan is ook wel erg fel nu!
                            Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Werken...
                            X