Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC 457 - Owl Cluster in Cassiopeia

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC 457 - Owl Cluster in Cassiopeia

Voor het eerst sinds ik mijn SW Heritage heb ontvangen, heb ik ook tijd gemaakt om een schets op papier te zetten. Het doel was eerder een Chinese vrijwilliger, aangezien ik wat aan het rondtoeren was rond Cassiopeia, toen ik plots een mooie cluster in het visier kreeg. Een blik op Sky Safari leerde me dat het om NGC 457 of Owl Cluster ging.

Onderstaande schets werd gemaakt met gewoon potlood op papier en bewerkt in GIMP.

Bedankt voor het kijken en opmerkingen/tips zijn welkom!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: owl cluster 20190811.png views: 128 grootte: 26,5 KB id: 1425149
    'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Prima gelukt! Zelfs met een korrelige gloed centraal in de cluster, fraai gedaan!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Mooie schets hoor!
      Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
      457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Dat is een knap uiltje geworden. Fijne telescoop h, die Heritage
        16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Meteen herkenbaar dus heel goed gedaan!
          Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Ja hoor, het s hem gewoon, goed gelukte schets!
            Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Goed gedaan !
              Dankzij deze schets weet ik eindelijk ook waar de bijnaam Owl-cluster vandaan komt !
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Opmerkelijk fraaie schets van een mooi object!
                Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de mooie commentaren, dat stimuleert alleen om verder te doen.

Origineel geplaatst door cloudbuster Bekijk bericht
                  Fijne telescoop h, die Heritage
                  Yap, voldoet volledig aan mijn verwachtingen: licht, snel opgezet en past in de kast.

Commentaar

Mooie schets, heel herkenbaar!
                    Al ken ik het cluster beter onder de naam ET-cluster
                    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Mooi gedaan! Zal er ook eens de optiek moeten op richten Zoveel nog te zien en doen....
                      Meade LX90 GPS 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door astromannetje Bekijk bericht
                        Al ken ik het cluster beter onder de naam ET-cluster
                        Gisteren vroeg ik me nog af waarom dit de ET-cluster kon heten, maar nu ik hem nog eens opnieuw bekeek sprong hij meteen in het oog! Het is hem inderdaad! Grappig dat ik het gisteren niet zo gezien had.

Commentaar

Vorig jaar was dit cluster al eens object van de maand, misschien vind je het leuk om dat topic eens te lezen
                          16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Origineel geplaatst door cloudbuster Bekijk bericht
                            Vorig jaar was dit cluster al eens object van de maand, misschien vind je het leuk om dat topic eens te lezen
                            H dank je voor de link! Heel leuk om ook de andere interpretaties van dit object te zien, zowel schets als astrofoto.

Commentaar

Werken...
                            X