Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: Uitroeptekenplanetairenevel !

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: Uitroeptekenplanetairenevel !

Planetaire nevels zijn dankbare objecten om te observeren. Ze zijn niet al te kritisch voor lichtvervuiling en je kan er heerlijk los op gaan qua vergroting.

Een mooi voorbeeld is NGC 6309 in Ophiuchus. Deze staat in de IDSA atlas gemarkeerd als "Exclamation Mark Nebula" en dankt haar naam aan een diffuse lange veeg in het verlengde van een heldere voorgrondster.

Onlangs heb ik ruim de tijd genomen om deze nevel eens van nabij te bekijken. Bij 200x kan je twee heldere vlekjes op de uiteindes ontdekken, maar er is nog meer - tot zelfs ruim 800 vergroting bleven er nieuwe details verschijnen. Een wonderlijk mooi object!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1595_NGC6309_detail.jpg views: 262 grootte: 1,06 MB id: 1422168

De kracht van het Vixen HR 2.4mm orthoscopisch oculair toont zich hier opnieuw. Een aangename inkijk, perfect vlak en neutraal beeld zonder verlies aan helderheid naar de rand. Hij ligt standaard in mijn oculair koffer maar ik gebruik 'em niet zo vaak. Dergelijke vergrotingen zijn extreem - echter voor dit type objecten een échte waarde.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

TomC flikt het hem weer hoor. Zeer fraaie schets van een zeer fraai object. Mijn waarneming ervan (zie deepskylog) komt overeen met jouw tekening. En dank voor de inspiratie. Ik ga er over twee weken een Object Of The Week artikel over schrijven. Mag ik jouw tekening (credited uiteraard) daar plaatsen?
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Jup - doe maar! Zet hier dan het linkje aub.

Commentaar

Ja zal ik uiteraard doen. Dank je!
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Zo, 800x dat is geen kinderachtige vergroting. Zo zie je wat goede optiek en waarschijnlijk ook goede seeing kan doen naast een getraind oog. Interessant object. Hij staat eigenlijk niet eens zo ver beneden de equator, toch wordt deze niet zo vaak waargenomen.

Commentaar

Hij is weer schitterend Tom. Is er een reden dat je voor dit object de Paracorr gebruikt?
            Sumerian Optics 17,5" f4,1 Dobson, 10" f5 Alkaid & volgplatform / ES 80mm APO Triplet op SW AZ4 / Elfje (RIP) / Vixen SG 2,1x42 widefield bino / Bushnell Legend 8x42

Commentaar

Zeg, hou eens op joh
              16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
              Tá an solas fíor ó thuas

Commentaar

Origineel geplaatst door RoelandM Bekijk bericht
                Is er een reden dat je voor dit object de Paracorr gebruikt?
                Neen eigenlijk niet. Die steekt standaard in de focusser. Hij geeft wél 15% extra vergroting

Rem

Edit: de volledige waarneming staat op deepskylog: klik.
                Last bewerkt door TomC; 14-07-19, 22:13. Reden: deepskylog link

Commentaar

Alweer een TomC-toppertje!
                  Schiedam
                  Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                  Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                  Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Mooi opgetekend! Bij de helft van deze vergroting zag ik twee jaar geleden dat de nevel duidelijk uit twee delen bestond, maar waren de heldere vlekjes veel dikker. Leuk om te zien dat het bij doorvergroten nog weer flink verandert. En goed om te zien dat er mensen zijn die deze barre tijd nog perfect weten te benutten. Sinds de terugkeer uit La Palma in april heb ik slechts 1x buiten gestaan...
                    16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Potztausend, hij flikt het hem weer! Had ik toch weer te weinig vergroot... Schitterende plaat weer, ga je al die mooie schetsen nog eens uitgeven?
                      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Deze heb ik 31 mei in Grandpre nog bekeken op 280x (te weinig dus eigenlijk); was mooi, maar jouw schets nodigt toch wel uit voor een herbezoek
                        C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

skyfan een uitgave zal niet voor direct zijn, nog veel te veel plezier met waarnemen zelf en er is natuurlijk deepskylog!

cloudbuster ja herkenbaar gevoel. Vreselijk confronterend. Terug even die drempel nemen, daarna wordt het iets meer leefbaar hoewel de mentale schade onomkeerbaar is. Onlangs nog bij de M25 schets heb ik me meermaals afgevraagd hoe die er op de Roque zou uitzien. Hmmm. Anderzijds: schetsen is iets meer haalbaar bij wat lichtvervuiling

Commentaar

Deze schets verdient een: !
                            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Leuke schets! Ik heb nog nooit van de geiten gehoord, erg interessant.

Commentaar

Werken...
                              X