Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: zomerse Messier 25

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: zomerse Messier 25

Eind juni kregen we enkele mooie heldere nachten; dé gelegenheid om de mooie Messier 25 stercluster in Sagittarius eens van nabij te bekijken met m'n 16" Alkaid telescoop.

De fijne gloed van Messier 25 verscheen zelfs in m'n 8x50 zoeker - met de telescoop was de laagst mogelijke vergroting nodig om de wijdse en nogal losse cluster volledig één beeld te vangen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1597_M25_detail.jpg views: 186 grootte: 1,11 MB id: 1421586

Het is een plezier om die bekende objecten terug een bezoek te brengen. Mijn doel de komende maanden (... jaren) is om alle Messiers terug te bezoeken met de 16" Alkaid. De teller staat op 31 stuks, dus er is nog genoeg keuze en papier te verzetten

Ook hier is een vergelijking met een oude schets mogelijk; met wat moeite kan je de meeste sterren terugvinden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M25_N11.jpg views: 99 grootte: 461,5 KB id: 1421587
    Details: M 25 op 1 juli 1998 - Newton 114mm f/8 met Huygens 20mm oculair bij 50x vergroting: klik

-- Objects on sketch are fainter than they appear --

Ik vind het prachtig hoe je een lichtwaas rondom de helderste sterren weet in te tekenen, plus die subtiele kleuren. Dat doet heel realistisch aan.

Alle Messiers tekenen in de 16"?? M33 staat binnenkort hoog - veel succes! Ik kan me de vorige M33 teken-actie nog levendig herinneren!!

Commentaar

Skyheerlen vorige herfst ben ik aan M31 begonnen, in grandpré. Na 3 nachten werk was het weekend voorbij en de schets is nog niet af dus dit najaar terug - ik schat nog 1.5 nacht en dan is 'ie gereed. De ruwe schets althans...
      En ja ook M33 wil ik opnieuw doen. Deze keer ga ik er niet voor op de grond liggen. Pfff wat was me dat in La Guindaine!

Commentaar

Goed idee om de Messiers nog een keer bij langs te gaan met de 16 inch, dat levert mooi vergelijkingsmateriaal op! Bovendien laat het zien hoe je in de loop de jaren gegroeid bent in je "vak", want dat je nu meer ziet komt natuurlijk niet alléén door de grotere spiegel...
        16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Fraaie schets, met de kleur en de suggestie van "neveligheid".
          Het (opnieuw) tekenen van de messiers is een mooie afwisseling tussen de faint-fuzzies door.

Commentaar

Fraaie tekening, mooi bewerkt. Met eervolle vermelding voor de zeeeer subtiele diffractiespikes bij de helderste ster.

Hoe groot is het origineel?
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja hoor, wederom maken die subtiele extra's rond de helderste sterren het helemaal af, prachtig!
              Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Dank je voor de reacties. Fijn dat jullie ook de subtiele details kunnen vinden

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
                Hoe groot is het origineel?
                De schetscirkel is 12 cm in diameter. Qua papieren uitwerking geeft dit 2 schetsen per A4 blad.

Bij de uiteindelijke digitale afwerking neem ik nog enkele mm extra rondom voor o.a. de tekst stukjes.

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                  ... Fijn dat jullie ook de subtiele details kunnen vinden ...
                  Bijna perfect - ik mis als fotograaf enkel nog een satellietspoortje .

Commentaar

Tom zijn ogen doen vermoedelijk aan winsorized sigma clipping

Vette schets, Tom, en leuk dat je alle messiers nog eens langsgaat. Ik, en ik denk velen met mij, heb veel van die OC's in Sagittarius maar 1x gezien, puur om af te vinken voor de messierlijst. Maar een goed deel ervan zal mooier zijn dan veel Herschels
                    Spuit 9 op zijn minst...
                    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Klopt, Esther. Idem voor mij: die Messier clusters laag in't ziiden heb ik te weinig bekeken. Ze zijn écht de moeite en vandaar deze nieuwe ronde aan schetsen.

Commentaar

Inspirerende en prachtige schets Tom. Ook ik kan de subtiele details waarderen, die lichtwaas en spikes zijn best wel briljant.
                        Deze zomer in Frankrijk wil ik ook laag gaan voor bolhoop M22, maar nu weet ik wel dat ik ook M25 en andere open cluster niet zal overslaan. Thx!
                        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                        Sterren zien met behoud van hersencellen.

Commentaar

Heel mooie schets! Ik vind het tof hoe je met het toevoegen van die schijn rond de sterren hun magnitude beter laat overkomen. Ik heb zelf al gemerkt hoe moeilijk het is om die bewerkingen te doen zonder de magnitude die je waargenomen hebt, geweld aan te doen. Voor je het weet ben je te kwistig in de bewerking en is je tekening niet meer accuraat.

Nog even een paar newbie vragen:

Die windroos: de pijl met de P, die verwijst naar de richting van de Poolster?

Wat die NELM juist is weet ik niet (EDIT: ondertussen wel al, naked-eye limiting magnitude, de Bortle-schaal voor lichtvervuiling), maar hoe bepaal je je seeing en transparantie scores? Kan je die ergens opzoeken voor je locatie of is dit puur op het eigen gevoel af?
                          Last bewerkt door Toxmose; 11-07-19, 23:19. Reden: NELM opgezocht
                          'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

De windroos: N is voor noord, de P staat voor "preceding". Dit is de richting waarin de sterren int beeld bewegen. Vanuit technisch perspectief -> het westen die notatie dateert van héél lang geleden toen ik nog Jupiter schetsen maakte. Daar is die "p" een courante manier van oriëntatie.

De score van seeing (en transparantie) is gebaseerd op de schaal van Antoniadi.
                            https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antoniadi_scale

Tof dat je het vraagt en interesse toont!

Commentaar

Werken...
                            X