Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Naaldjes vanuit La Palma - 8 april Tijarafe

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schitterende objecten . Ik ben gek op edge-on galaxies.
    De Mandrill ? nooit van gehoord. heel beeldend op papier gezet. Mooie techniek.
    Die M68. Kon jij zoveel sterren zien met een 10 inch? Heel knap.
    In 2011 heb ik M68 ook geschetst vanaf LaPalma, Dat was met mijn toenmalige 16 inch. (Zie hieronder) Maar ondanks de extra opening kon ik er blijkbaar niet zoveel sterren uit pulken. Ook hier moet ik compliment maken voor jouw fraaie tekentechniek.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_102974.jpg views: 4 grootte: 33,0 KB id: 1418701
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Dank je Harro voor het fijne compliment!

Bij welke vergroting is jouw schets van Messier 68 gemaakt? Zelf merk ik dat bolhopen veel voordeel halen met stevig doorvergroten. Deze Messier 68 geeft bij pakweg 120x vergroting inderdaad een eerder egale indruk; bij 200x echter lijkt de halo meer op te lossen, komen er subtiele sterkettingen tevoorschijn en kan je een kleine compacte kernzone ontdekken. Natuurlijk zijn niet alle sterretjes in mijn schets op werkelijkheid gebaseerd dat is volstrekt onmogelijk. Hier en daar kan je een iets "dikker" sterretje zien dat ook digitaal een beetje werd aangetikt. Die werden allemaal visueel gezien - naar schatting een 25 - 30 tal.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Werken...
      X