Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Naaldjes vanuit La Palma - 8 april Tijarafe

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Naaldjes vanuit La Palma - 8 april Tijarafe

Voorbije weken kregen jullie reeds enkele topics met schetsen van onze La Palma reis in april; een eerste heldere nacht bij het huisje in Tijarafe en daags nadien het grootse werk op de Pico de La Cruz. Er rest me nog n laatste serie schetsen te delen, de oogst van de laatste nacht voor vertrek.

Het begin van de avond heb ik lekker losjes doorgebracht door clustertjes in Puppis op te zoeken. Natuurlijk mogen de drie heerlijke Messier sterclusters niet ontbreken, ze waren een streling voor het oog. Ook de kleinere sterhoopjes in de IDSA atlas waren vlot te vinden - eentje was leuk genoeg om ook op schets te zetten.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1578_NGC2439_detail.jpg views: 190 grootte: 1,10 MB id: 1418188

Tijdens het starhoppen in Puppis, passeert een bekende en beruchte nevel mijn pad. Het complex rond NGC 2467 is uiterst lastig te zien vanuit de Benelux en n van de moeilijkere H400-II objecten om dat project tot een goed einde te brengen. Zo herinner ik me dat Olivier hiervoor samen met me naar de Marollenkapel was gereden om met z'n 18" obsession deze nevel als zijn allerlaatste waarneming uit die H400-II lijst te doen. Het toont zich als een diffuus wolkje met een hint van structuur.

Vanop La Palma is dat een hl ander verhaal. Ik schrok me een ongeluk toen NGC 2467 in beeld kwam! Wat een helder object, doorkruist met donkere lanen en rijk aan verschillende sterhoopjes. Meer dan een uur heb ik genoten van dit complex gebied en zorgvuldig aantekeningen op papier gezet. Het doet wat denken aan de Lagoon nevel Messier 8 in Sagittarius, maar ook weer helemaal anders door de vertakte structuren in het noorden. Een wonderlijk mooi object en d verrassing van m'n La Palma reis.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1579_NGC2467_detail.jpg views: 183 grootte: 1,10 MB id: 1418186

Tijdens de voorbereiding tot de vakantie had ik een lijstje van zo'n 60 objecten gemaakt - daarbij zaten ook de 'moeilijkere' exemplaren op negatieve declinatie uit de EVAC edge-on lijst. Aangezien dit mogelijks de beste kans in jaren is vanuit een zuidelijke locatie, besluit ik om deze vier galaxies elk een bezoekje te brengen. Het eerste object stond in het onooglijk kleine sterrenbeeld Antlia en heeft zelfs een IC nummer - gelukkig was het aanzicht in het oculair zeer mooi met een ragfijne naald, inclusief fijne kernzone in het midden van de gloed. Om wat extra charme te scoren, heeft IC 2469 zelfs een helder voorgrondsterretje op het zuidwestelijke uiteinde gereserveerd . Erg leuk als opener van de galaxie jacht.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1580_IC2469_detail.jpg views: 181 grootte: 1,07 MB id: 1418187

In Antlia staat nog een tweede EVAC edge-on galaxie; gelukkig heeft deze wl een NGC nummer en springt 'ie bij lage vergroting reeds duidelijk in het beeld. De totale helderheid is beter dan IC 2469 maar hij is niet zo 'mooi' ... want wat meer traditioneel ovaal qua uiterlijk. Het is me een raadsel hoe deze NGC 3175 in de EVAC lijst is gedonderd. Dankzij de donkere La Palma hemel blijft het een prettig aanzicht met een subtiele kernzone en een 4:1 lange halo. Mits perifeer kijken lijkt de noordzijde wat scherper begrensd en is de rand ietsjes helderder.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1581_NGC3175_detail.jpg views: 180 grootte: 1,06 MB id: 1418185

Een sprongetje naar het westen over de grens van het sterrenbeeld en we zijn in het immense gebied van Hydra aangekomen. Het krioelt hier van de zwakke stelsels; gewoon willekeurig je telescoop rond bewegen en je treft regelmatig een diffuus vlekje in beeld. Het is niet zo uitgesproken als de Coma-Virgo regio maar de grenszone van Hydra en Centaurus is bijzonder rijk bezaaid met deepsky objectjes. Entje eruit vraagt nauurlijk mijk aandacht door zijn selectie op de EVAC edge-on lijst. Het complexe stelsel NGC 3717 is een lust voor het oog met een brede sigaarvormige vorm en een korrelig uiterlijk. Er lijkt off-center een heldere nucleus te zitten maar dit kan ook een felle voorgrondster zijn. Bij aandachtig kijken op de hoogste vergroting, kan je verschillende golvende details in de smalle halo detecteren. De zuidelijke tip lijkt ook wat verder uit te waaien en is scherper begrensd.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1582_NGC3717_detail.jpg views: 182 grootte: 1,07 MB id: 1418189

Het rijke deepsky gebied van Centaurus staat intussen hoog in het zuiden te schitteren. Aangezien het de laatste nacht van deze reis is, bezoek ik opnieuw kort de verschillende showpieces waaronder Centaurus A en Iota's Ghost. Natuurlijk passeert ook Omega Centauri en ik kom bijna in de verleiding om een poging tot schets te doen... aagh wat een prachtige bolhoop seg! Gelukkig neemt een kleine honger meester van mn lichaam en ik ga een chocolade koekje scoren in het huisje, samen met een deugddoende warme koffie. De ideale remedie tegen schets-fever .

Bij terugkomst blijft de honger voor een mooie bolhoop verder knagen en de keuze valt waarachtig op een Messier object! in Hydra staat namelijk ook M68 en deze scheert vanuit de Benelux rakelings over de horizon. Mijn enige schets hiervan is nauwelijks meer dan een perfect ronde gloed met een dozijn zwakke speldenprikjes. Vanuit La Palma wordt dit natuurlijk een hl ander verhaal; de ronde gloed lost praktisch volledig op in honderden sterretjes. Er staan verrassend veel 'heldere' sterren in de bolhoop waardoor bij momenten een surreeel diepte-effect ontstaat. Aandachtig perifeer ronddwalen levert enkele fijne sterkettingen op, zonder cht dominant te zijn.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1583_M68_detail.jpg views: 238 grootte: 1,09 MB id: 1418184

De vermoeidheid begint stilaan zijn tol te eisen; het resultaat van een waanziggige all-nighter daags voordien op Pico de La Cruz. Er rest me nog n EVAC edge-on galaxie te bezoeken, opnieuw in Hydra gelegen. Deze IC 4351 is totaal anders dan de voorgaande galaxies. Hij is zeer compact en lijkt wel spindle qua vorm met twee ultradunne naaldjes die vertrekken vanuit een compacte kernzone. Tegen de oostzijde ligt een zwakke voorgrondster en ik zou graag nog wat meer vergroten - helaas is 200x vergroting de limiet, m'n andere Delos oculairs liggen thuis. Desalniettemin een zeer fraai edge-on galaxie en een prima afsluiter van de laatste nacht.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1584_IC4351_detail.jpg views: 181 grootte: 1,07 MB id: 1418190

Tijdens deze laatste nacht was opnieuw een groepje naar de Pico gereden, waaronder oetie die meer dan enthousiast was met de heldere uren die ze boven konden doorbrengen. Ondanks de deels bewolkte eerste nachten hebben we allemaal voldoende uren kunnen waarnemen. Met een brede glimlach ruim ik de Alkaid van sixela een laatste keer op en kruip ik onder de warme lakens.

Dit eiland heeft zoveel te bieden en het is beslist niet de laatste keer dat ik hier op reis kom. Tot een volgende keer!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190405_203127.jpg views: 177 grootte: 2,78 MB id: 1418191
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Weer geweldige schetsen, Tom! M68 maar grote indruk! Gauw weer terug!

Commentaar

Wt een schitterende schetsen en wederom geweldige objectkeuze! Ik heb begin maart dit jaar een artikel geschreven over NGC 2467. Klik. Wellicht helpt het je om precies uit te zoeken wat je allemaal daar hebt waargenomen,
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
        Ik heb begin maart dit jaar een artikel geschreven over NGC 2467
        Oeh dat is ook toeval! Ik heb geen account op dat forum, maar je mag gerust mijn schets daar droppen.

Commentaar

Tof, dank je. Zal ik doen morgen.
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Wat een schitterende schetsen! Nu ga ik zker terug!

Wouter: Ik heb ook geen account daar; leuke achtergrondinformatie; maar ik kan de foto niet bekijken. Kan je die hier dan ergens droppen?
            Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Prachtige schetsen weer!
              Vooral NGC 3717 vind ik heel fraai en tot de verbeelding spreken.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ik heb de tekening in het DeepSkyForum geplaatst, TomC. Hier is de afbeelding uit mijn artikel:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC_2467_and_Surroundings.jpg views: 135 grootte: 405,5 KB id: 1418292

Commentaar

Heel mooie schetsen TomC . Toen ik het artikel van wvreeven las over "Skull and Crossbones Nebula" en even ging terugkijken naar de schets, viel die wel binnen als een bom. Spooky zeg! Ik vind dat dan ook een betere naam dan Mandril Nebula
                  Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Schitterend, die ragfijne IC 2469. Dit soort naalden zijn toch juwelen aan de nachthemel. Maar dan M68, goeiemorgen Het enige wat ik er ooit van heb gezien is een ronde vlek, wat een verschil zeg. Meesterwaarnemingen en meesterweergaves
                    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                    True light is from above

Commentaar

Mercikes voor de reacties

Die edge-on galaxies zijn cht juweeltjes. Zoek maar eens in deepskylog.org naar EVAC edge-on list. Plezier gegarandeerd voor vele nachten waarnemen!

Commentaar

Je vous en priekes.

Dank voor de tip, die EVAC list lijkt me reuze-interessant. Met stip gedownload naar m'n Skysafari. Deze zomer wordt het Zuid-Frankrijk en zoon van 18 blijft thuis dus de Harroscope gaat mee.
                        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                        True light is from above

Commentaar

Ze zijn weer schitterend Tom! Edge-ons zijn inderdaad vaak dankbare objecten, ze steken mooi af, veel mooier dan detailloze faint fuzzies.

M68 is erg indrukwekkend, zo krijg je die hier niet te zien... (maar de rest is zeker ook niet mis h)
                          Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Weeral een prachtig waarneemverslag Tom!
                            TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                            Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Dank je. Het waren helaas de laatste van La Palma - en ik heb sindsdien geen schets meer op papier gezet hopelijk brengen de zomermaanden terug wat inspiratie.

Commentaar

Werken...
                              X