Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 1 juni

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 1 juni

Vanwege de berichten dat de aanblik van de reuzenplaneet wat aan verandering onderhevig is, afgelopen zaterdagnacht de kijker weer eens opgesteld.
    Vanuit mijn achtertuin gezien is er een klein waarneemvenster dat de planeet achter een huizenblok tevoorschijn komt en net boven de begroeiing passeert.
    Dat was om kwart voor een s nachts, dus even wakker blijven.
    Toen het zover was bij aangename temperatuur kunnen genieten van het beeld, als de seeing het tenminste toeliet.
    Of waren het toch boomtakjes die ervoor zaten.
    Inderdaad was de zuidelijke band anders dan gebruikelijk. Niet helemaal weg, maar fletser dan normaal.
    Bij toeval kwam de GRS ook nog optimaal in beeld, soms heb je geluk.
    Hoewel de GRS niet heel duidelijk was en door de slechte seeing kon ik de kleur ook niet heel goed zien.
    De equatoriale zone aan de f-zijde gevuld met donkere structuren. Ten zuiden van de GRS opvallend witte zones.
    Jammer dat de planeet zo kort waar te nemen is en zo laag staat.
    De aanblik deed me wel denken aan de planeet in 2007 of in 2010, toen de zuidelijke band geheel verdwenen was.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019-06-01-2255-Tom Borger-Jupiterkopie kl.jpg views: 127 grootte: 48,0 KB id: 1418115

Mooie schets! Ik heb Jupiter ook zaterdagavond bekeken met een 25 cm Newton telescoop en het beeld dat ik me herinner lijkt erg op jouw tekening. Hier nabij Madrid was de seeing beter en konden we meer details rond de grote rode vlek en in de noordelijke band. De grote rode vlek leek oranje. En een sterk gele kleur van de zuidelijke band was me ook niet opgevallen.

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Nette schets. De chte rijkdom aan details veegt een betere seeing en een hogere positie aan de hemel. Bij deze oppositie zit het helaas niet mee.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Mooie schets. De gele kleur zit niet in de zuidelijke band (die is bij mij grijs), maar in de equatoriale zone, die was ook afgelopen vrijdagnacht weer kanariegeel in de Mewlon. ik gebruik dan wel een ADC en een binoviewer.
        De GRS is nu oranje.
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Bedankt voor de reacties.
          Ik ga het zeker nog eens proberen, bij culminatiehoogte zou die gele kleur toch te zien moeten zijn.

Commentaar

Prima schets!
            Helaas werd je geplaagd door slechte seeng. Het zit ons inderdaad gewoon niet mee.
            Volgende keer beter.
            Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Werken...
            X