Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Twee transities , een gele EZ, Jupiterimpressie

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Twee transities , een gele EZ, Jupiterimpressie

Bijgaand een schetsimpressie van de transities van Ganymedes ( rechtsonder op de bol) en de schaduw van Io over de planeet Jupiter. Let op de gelige Equatoriale Zone. ( Nieuw! )
    29-05-2019 om 1.00u MEZT.
    120 mm f/7.5 Evostar.
    125X- 140X met een Leica 18-9 Asph.

Click image for larger version  Name:	Jupiter 05292019 (480x640) 2 .jpg Views:	0 Size:	15.9 KB ID:	1417881
    Last bewerkt door John Baars; 31-05-19, 07:55. Reden: Een iets betere versie geplaatst.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Mooie schets John! Was dit nu afgelopen "ochtend" om 01.00 of de nacht ervoor? Hier was het vannacht erg bewolkt, niets te zien.
    Exos2, Skywatcher Pro 120/900 ED, Skywatcher 127/1500 maksutov,Vixen 114/900, Manfrotto statief, Robtics 20x80 bino

Commentaar

Prachtige schets, bijzonder om een overgang van Ganymedes te zien. Is deze periode met kort zichtbaarheidsvenster niet zo gemakkelijk.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nedskan Bekijk bericht
        Mooie schets John! Was dit nu afgelopen "ochtend" om 01.00 of de nacht ervoor? Hier was het vannacht erg bewolkt, niets te zien.
        Het was woensdag iets voor 1.00 uur onze tijd. Woensdagochtend zeer vroeg dus.
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Waw, het moet een zalig gevoel zijn om dit te kunnen waarnemen. Wat een schouwspel!
          'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Heel mooi weergegeven John! Ik kreeg zelf Jupiter pas tegen kwart voor 2 in het vizier (na een reeks schitterende bolhopen) , en toen was Ganymedes er net aan het afgaan, en stond de schaduw van Io al veel verder op de bol. Io zelf kon ik niet zien. De EZ was weer knalgeel. Jupiter is inderdaad een prachtig schouwspel momenteel!
            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

skyfan
              Opmerkelijke overeenkomsten met jouw waarneming van 16 mei. De korrelige NEQ en ZEQ banden, de witte zones, de festoon en de aanzetten ervoor, de gele EQ. Zone en structuur erin. Ik neem aan dat de iets meer sprankelende gele kleur van 16 mei een gevolg is van het verschil in opening. De Mewlon pakt per slot van rekening 3X de hoeveelheid licht van de Evostar en zal ook ( zijnde een spiegeltelescoop) iets kleurzuiverder zijn.

Het is elke keer weer wat met die Jupiter. Dan verdwijnt er weer een complete wolkenband, maakt zijn retour of wordt de GRS vaal, knaloranje of een stuk kleiner. Never a dull moment... De grap is dat oudere waarnemers dat allemaal voorbij hebben zien komen...

Commentaar

Heel mooi John! Mooi subtiel ingekleurd ook. Heb je die kleuren direct op schets gezet, of later (digitaal) ingevuld? Ik heb zelf wat zitten experimenteren met kleurpotlood tijdens het schetsen van dubbelsterren, maar dat is niet zo eenvoudig heb ik gemerkt.
                Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Ruwe impressie met pen en papier achter de kijker. Dan binnen snel ( als het kan) met potlood opnieuw. De volgende dag opnieuw bij een kop koffie met 3 potloden, kleurpotloden, doezelaar, gum, vingers. Dan een foto, zwart er omheen in de computer. In Paint () sterretjes / maantje/ schaduw ophalen evenals de witte band. Klaar.

De dubbelsterren die ik schetste ( niet erg veel) heb ik later in de computer inderdaad ingekleurd. Dit is echter gewoon handwerk, afgezien van de details die ik noemde.

Commentaar

Hmm, bij mij houdt die tekensessie op bij het woord "vingers". Zwart eromheen en Paint gaat mij helaas boven de pet, dan moet ik eerst op cursus bij het seniorenweb....
                    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Als het gaat om het schetsen zelf zijn 2H, HB, 3B, doezelaar, scherp afgesneden gum en vingers voor mij althans de toverwoorden. De rest is leuke afwerking.

Commentaar

Ik moet zeggen dat ik vind dat ik best aardig kan tekenen, maar als ik zie wat voor moois jullie allemaal op papier zetten durf ik niet eens meer te beginnen
                        Exos2, Skywatcher Pro 120/900 ED, Skywatcher 127/1500 maksutov,Vixen 114/900, Manfrotto statief, Robtics 20x80 bino

Commentaar

Origineel geplaatst door Nedskan Bekijk bericht
                          Ik moet zeggen dat ik vind dat ik best aardig kan tekenen, maar als ik zie wat voor moois jullie allemaal op papier zetten durf ik niet eens meer te beginnen
                          Schaam je niet, de map niet toonbare schetsen bij mij is vele malen dikker dat wat hier op het Forum terechtkomt.

Gisteravond even met de 14 inch van sterrenwacht Rijswijk gecheckt. Daarmee was de EZ een tintje geler, maar niet veel. Moeilijk te beoordelen, de gehele planeet was iets geler, er zat veel stof en vocht in de lucht, see´ng was ook slecht. Vanmorgen vroeg 2 juni 1.00 h MEZT was de GRS weer van de partij.
                          Last bewerkt door John Baars; 02-06-19, 00:19.

Commentaar

Werken...
                          X