Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M13

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M13

Ik kreeg het in de bol en heb het plan opgevat om een keer een bolhoop goed op schets te zetten. De keuze viel voor M13, want h, dat is toch wel een beetje de bolhoop der bolhopen

Maar dat blijkt dat geen sinecure, zo'n bolhoop tekenen met z veel sterretjes. En daarbij denk je bij veel sterretjes dat je ze het ene moment heel duidelijk ziet, terwijl ze het volgende moment niet zichtbaar zijn f je ze op een andere plek lijkt te zien... En af en toe zie je er z veel dat je bij god niet weet waar te beginnen.

Voor een deel werd dit opgelost door een niet al te hoge vergroting te kiezen. Een groot deel van de sterretjes blijft daardoor beperkt tot een waasje, terwijl de meest markante exemplaren netjes oplossen. Het werd dus de LVW13, die een kleine 100x vergroting oplevert. Mooie bijkomstigheid is dat de twee heldere sterren die aan weerszijden de bolhoop markeren daarmee ook binnen het beeldveld vallen. Af en toe ben ik naar de LVW8 geschakeld, een aantal sterren aan met buiten de kern van de bolhoop vallen door het verhoogde contrast beter op.

Het kostte uiteindelijk twee keer een sessie van ongeveer anderhalf uur. Ik blijk nog niet de meest vlotte schetser. Hoewel het steeds weer zoeken naar sterretjes misschien wel het meeste tijd heeft gekost.

Enfin, onderstaand het resultaat.

Last bewerkt door markleeman; 29-05-19, 22:31.
    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Ja seg hallo wat is die supermooi!!

Mijn inspiratie en motivatie tot waarnemen is de laatste weken (na La Palma) wat op een laag pitje gekomen. Echter deze schets maakt me instant happy en gretig voor de zomernachten!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Volgens mij is bolhopen schetsen het moeilijkste dat er is! Prachtig gedaan
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Schitterend! Even doorklikken en dan worden de zwakke, subtiele sterren in de achtergrond zichtbaar. Wow!
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Heel mooi, Mark! Inspirerend inderdaad!

Commentaar

Ja man, mooi gedaan zeg!
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Mooi gedaan Mark!
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Bedankt allemaal!

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                Schitterend! Even doorklikken en dan worden de zwakke, subtiele sterren in de achtergrond zichtbaar. Wow!
                Hij is klikbaar inderdaad, vergeten te vermelden.

Overigens zijn die 'zwakke subtiele sterren' gevolg van de papier structuur waarover met potlood is geschetst en later uitgeveegd, ze zijn dus niet allemaal ingetekend.
                Last bewerkt door markleeman; 31-05-19, 18:22.
                Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door markleeman Bekijk bericht
                  Overigens zijn die 'zwakke subtiele sterren gevolg van de papier structuur waarover met potlood is geschetst en later uitgeveegd, ze zijn dus niet allemaal ingetekend.
                  Yesss !! En van de leuke schets truukjes: de ruwheid van het papier gebruiken om granulatie te verkrijgen. Prima uitgevoerd

Commentaar

Prachtig, diep respect! Zo ziet het er uit.
                    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Heel mooi!

Origineel geplaatst door markleeman Bekijk bericht
                      Overigens zijn die 'zwakke subtiele sterren' gevolg van de papier structuur waarover met potlood is geschetst en later uitgeveegd, ze zijn dus niet allemaal ingetekend.
                      Dus even met het potlood licht over het blad gaan en daarna met de gum erover gaan? Ik vermoed dat dit het eerste is wat je moet doen voor je de individuele sterren begint in te tekenen; of kan het nadien ook nog?
                      Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
                        Prachtig, diep respect! Zo ziet het er uit.
                        Dat is heel leuk om te lezen, uiteindelijk is zodanig tekenen dat het net echt lijkt natuurlijk precies het doel
                        (Tenminste, voor mij)

Commentaar

Origineel geplaatst door Toxmose Bekijk bericht
                          Dus even met het potlood licht over het blad gaan en daarna met de gum erover gaan? Ik vermoed dat dit het eerste is wat je moet doen voor je de individuele sterren begint in te tekenen; of kan het nadien ook nog?
                          Dank je!

Klopt, maar dan wrijven met de vinger en/of doezelaar zodat het grafiet mooi gelijkmatig uitgeveegd wordt. Met een gum verwijder je het grafiet van het papier en het moet juist wel aanwezig blijven. Behalve in de donkere partijen, zoals bij deze schets de propeller, die gum ik juist wel weer weg.

En inderdaad, ik heb eerst de wazige, wolkachtige achtergrond getekend, toen de voorgrond sterretjes. Grote stukken uitvegen werkt niet goed meer als er al voorgrond sterren getekend zijn, die veeg je dan ook uit. Kleine stukjes bijwerken gaat juist wel prima met de doezelaar, omdat je daar nog vrij precies mee kan werken.

Commentaar

Nog een tip: wanneer je wat extra granulatie wilt geven, kan je met een hard potlood (2H bijvoorbeeld) nog subtiel in dat wolkje bijstippelen. Daarmee krijg je v.b. iets meer kernzone en ook diepte in de schets.

Commentaar

TomC dat heb ik overwogen, maar ik was eigenlijk al tevreden met het resultaat en durfde de gok niet aan met extra stippen. Ze worden snel te hard en of niet rond is mijn ervaring. Moet het maar eens op een proefblad proberen denk ik.

Commentaar

Werken...
                              X