Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vega - Double Double - Delta 1+2 Lyr

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vega - Double Double - Delta 1+2 Lyr

Gisterenavond was het weer een heldere avond, dus heb mij opnieuw buiten gezet met mijn verrekijker, rood lichtje, een wit blad en een paar potloden. Deze keer wou ik iets meer op het blad krijgen. Ik ben vertrokken vanuit Vega en had deze eerst centraal geplaatst, maar toen zag ik plots 2 sterren die mooi naast elkaar stonden en wat meer naar beneden nog 2 zulke sterren (de ene was duidelijk rood). Ik heb toen maar gekozen om Vega en de 2 koppeltjes samen in beeld te nemen. Op dat moment wist ik niet naar welke koppeltjes ik juist keek, de namen heb ik pas achteraf in Stellarium gevonden. Double Double heb ik hier wel al eens zien passeren bij waarneemverslagen.

Ik heb ervoor gekozen om de rode kleur van δ2 Lyr niet over te nemen in de schets, omdat ik de kleur van de andere sterren ook niet kon herinneren/nabootsen op papier. Daarna alles omgezet via GIMP. Vega heb ik wat "spikes" gegeven omdat deze natuurlijk de ster van de avond was (pun intended).

Na deze schets heb ik nog wat zitten kijken naar Jupiter en Ursa Major en net op dat moment vloog het ISS over. Zo fel en groot had ik het mij echt niet verwacht! Ik had eerder op de avond al witte "dingetjes" door het beeld zien zoeven, sneller dan vliegtuigen en zonder rode lichtjes. Dat bleken dus satellieten te zijn natuurlijk. Het ISS was echter nog veel groter en feller van licht. Cool!

Bedankt voor het kijken en tips zijn welkom!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Vega double double 20190522.png views: 238 grootte: 33,3 KB id: 1417151
    Voeg bestanden toe
    Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

leuke schets!

Commentaar

Mooie schets! Zag je de spikes ook rond Wega of heb je die toegevoegd voor een dramatisch effect?
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Zeer nette schets!

Origineel geplaatst door Toxmose Bekijk bericht
        Ik heb ervoor gekozen om de rode kleur van δ2 Lyr niet over te nemen in de schets, omdat ik de kleur van de andere sterren ook niet kon herinneren/nabootsen op papier.
        Je kan op je schets altijd de kleur van de sterren erbij schrijven.
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
          Zag je de spikes ook rond Wega of heb je die toegevoegd voor een dramatisch effect?
          Het idee van de spikes heb ik eigenlijk "gepikt" bij TomC, maar achteraf gezien zijn de mijne niet zo geslaagd

Commentaar

Origineel geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht
            Zeer nette schets!
            Bedankt voor het compliment Jef!

Je kan op je schets altijd de kleur van de sterren erbij schrijven.
            Hoe doe je dat dan? Bijvoorbeeld een kleine (r) om "rood" aan te geven?

Commentaar

Hoe doe je dat dan? Bijvoorbeeld een kleine (r) om "rood" aan te geven?
              Dat is een mogelijkheid. Ik noteer het meestal naast de schets.
              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Het idee van de spikes heb ik eigenlijk "gepikt" bij TomC, maar achteraf gezien zijn de mijne niet zo geslaagd
                Nee hoor, het ziet er leuk uit en de hele schets is mooi geworden. Ook aardig dat het gebruikte instrument "gewoon" een Bresser Hunter is, en die is bij jou duidelijk in goede handen. Hopelijk zien we nog meer schetsen van jou.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Nee hoor, het ziet er leuk uit en de hele schets is mooi geworden. Ook aardig dat het gebruikte instrument "gewoon" een Bresser Hunter is, en die is bij jou duidelijk in goede handen. Hopelijk zien we nog meer schetsen van jou.
                  Leuk om te lezen! Ik ben écht helemaal nieuw in dit alles, dus die Bresser is voor mij al een groot verschil met ... euh... niets Ik amuseer mij voorlopig enorm met het schetsen van wat sterren. Zo leer ik ook het snelst de sterrenhemel kennen, in de hoop om later met een telescoop sneller mijn weg te vinden.

Commentaar

Leuk die spikes, maar pas wel op. In de telescoop van Tom (een Newton) zijn deze spikes echt te zien, als gevolg van de spider van de secundaire spiegel, terwijl ze in jouw bino niet te zien zouden moeten zijn. Wega staat zo hoog dat seeing-invloeden niet echt een rol zouden mogen spelen. Heb je ze echt gezien?

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
                      Leuk die spikes, maar pas wel op. In de telescoop van Tom (een Newton) zijn deze spikes echt te zien, als gevolg van de spider van de secundaire spiegel, terwijl ze in jouw bino niet te zien zouden moeten zijn. Wega staat zo hoog dat seeing-invloeden niet echt een rol zouden mogen spelen. Heb je ze echt gezien?
                      Nee, ik heb ze niet gezien, dus dan is de schets niet correct in dat opzicht. Ik dacht dat die spikes een artistieke toevoeging waren van de waarnemer om het geheel wat meer leven te geven. Dat ze in werkelijkheid veroorzaakt worden door de telescoop wist ik niet. Lesje geleerd, bedankt Skyheerlen Nu snap ik ook waarom wvreeven eerder al vroeg of ik de spikes ook écht gezien had.

Commentaar

Ahh ok dat verklaart het een en ander. Eerlijk gezegd vind ik de tekening met spikes wat mooier hoor maar ja, ze worden dus echt alleen in sommige telescopen zichtbaar. Het is natuurlijk aan jou of je ze tekenen wilt maar áls je ze tekent dan zou het wellicht goed zijn vanaf nu om erbij te vermelden dat dat een puur arristieke toevoeging is
                        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

En ondertussen ook op www.deepskylog.org

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                            áls je ze tekent dan zou het wellicht goed zijn vanaf nu om erbij te vermelden dat dat een puur arristieke toevoeging is
                            Ik wil niet moeilijk doen, maar ik had het er wel bijvermeld in mijn eerste post: "Vega heb ik wat "spikes" gegeven omdat deze natuurlijk de ster van de avond was (pun intended)." Maar eerlijk is eerlijk: ik wist niet dat spikes veroorzaakt worden door de spin van de secundaire spiegel, dus daarom misschien niet duidelijk genoeg aangegeven dat het om een eigen toevoeging ging. Ik denk dat ik even geen spikes meer teken, tenzij mijn (toekomstige) telescoop ze aan mij kado doet

Commentaar

En ondertussen ook op www.deepskylog.org
                              jah, goed gezien inderdaad. Ik was er met goede moed aan begonnen, tot ik mijn derde ster niet kon vinden en de vierde ook niet, etc... Maar goed, ondertussen heb ik geleerd dat niet elke ster aan de hemel zomaar "een ster" is. Ik moet me ook nog even verdiepen hoe DSL juist werkt, want begrijp nog niet de helft van de mogelijkheden/bedoelingen op dit moment. Alles op zijn tijd, er komen nog genoeg bewolkte avonden om me daarin te verdiepen

Commentaar

Werken...
                              X