Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter door 10x50 op 15/05/2019 - mijn eerste schets ooit!

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter door 10x50 op 15/05/2019 - mijn eerste schets ooit!

Ik heb sinds een paar maanden de microbe van het kijken naar de sterren te pakken, maar ben er nog heel nieuw in. Vroeger kon ik heel wat sterrenbeelden aanduiden, maar verder ging het niet. Sinds kort is de interesse echter aangegroeid tot een echte zoektocht naar meer. Zoals aangegeven in het beginnersforum heb ik op dit moment niet eens een telescoop, maar mijn 10x50 verrekijker zet mij al aardig op weg. Op een avond liep ik door de keuken (eerlijk gezegd was ik op dat moment niet van plan om nog naar de sterren te kijken), toen ik plots een wel heel heldere ster zag. Toen ik even Stellarium open deed om te kijken welke dit kon zijn, viel mijn mond open van verbazing: ik zat gewoon naar Jupiter te kijken! Voor ervaren astronomen misschien niet zo speciaal meer, voor een beginner echter des te meer. Ik heb me meteen buiten aan de tuintafel gezet met een wit blad en een potlood om dit moment vast te leggen. Ik hoor graag wat jullie vinden van mijn eerste schets ooit, van mijn eerste waarneming van Jupiter ooit... Ik heb voor het omzetten van de schets het stappenplan van cloudbuster gebruikt (GIMP tutorial).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: jupiter 20190514.png views: 67 grootte: 198,9 KB id: 1416905

Je merkt dat Jupiter geen perfecte bol was en ik dacht aanvankelijk dat dit lag aan de fouten van mijn verrekijker of het trillen van het beeld omdat ik zonder statief moest werken (ellebogen steunend op de tuintafel). Achteraf zag ik in Stellarium dat er 3 manen van Jupiter aan dezelfde kant zaten (Io, Ganymede en Europa). Zou het kunnen dat ik daardoor het gevoel had dat mijn waarneming naar rechts toe een soort uitstulping had? De manen heb ik zeker niet individueel kunnen waarnemen, maar misschien vormden ze samen wel de uitstulping. Ik heb ook geprobeerd om de oranje kleur mee te geven in de schets, al ben ik daar niet 100% tevreden over, maar beter kreeg ik het niet. Naar mijn gevoel heb ik Jupiter ook iets te groot getekend, maar dit zal misschien gedreven zijn door mijn enthousiasme van het moment

De andere sterren in beeld heb ik achteraf opgezocht om ze te kunnen benoemen. Ik weet niet goed wat de regels juist zijn over het benoemen van sterren (ook in schetsen), maar ik neem aan dat jullie me wel zullen wijzen op mijn fouten.

Bovenaan rechts: Xi Oph (Aggia), HD156897, mag 4
    Links bovenaan: HD157527 in Ophiucus, mag 5
    Links onderaan: 51 Oph, HD158643, mag 4
    Midden onderaan: 44 Oph, HD157792, mag 4
    Rechts onderaan: Theta Oph (Imad), HD157056, mag 3 (deze magnitude klopt niet met mijn schets, ik had deze dus iets groter mogen tekenen).

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen! Kritiek mag ook, daar kan ik enkel van leren

Groeten,
    Jeroen
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door Toxmose; 20-05-19, 20:28. Reden: Aanpassing foutje in HD nummer bij Xi Oph
    'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Het enthousiasme spettert van mijn scherm af!
    Leuk!!! Ga zo door!
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Hey Jeroen, fijne schets van een wel héél bijzonder moment! Vraag aan menig persoon op dit forum naar hun "eerste waarneming van ..." en ze zullen zich dit nog perfect herinneren. Jij hebt dat op papier gezet, zo zijn er niet veel!!

In een verrekijker zou Jupiter normaal rond qua vorm moeten zijn, hooguit een héél beetje ovaal. De kans is dus erg groot dat je ook de maantjes hebt gezien. Leuk hé
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

De maantjes staan normaal steeds min of meer horizontaal in het equatoriale vlak van Jupiter. Hun positie is een steeds wisselend spel, je kunt na een uur soms al een duidelijke verschuiving zien. De 4 helderste moet je met je 10x50 makkelijk apart kunnen zien, maar soms staan ze zo dicht bijeen dat het inderdaad kan lijken op een blobje licht. Stabielste houding met een bino is zittend achterover leunend in een tuinstoeltje, of rechtopstaand met de rug leunend tegen een muur. Heb je ergens een fotostatief?
        12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
          Hey Jeroen, fijne schets van een wel héél bijzonder moment!
          Ik heb zo'n beetje begrepen dat jij de grootmeester van de schetsen bent op dit forum TomC , dus bedankt voor het compliment!

Vraag aan menig persoon op dit forum naar hun "eerste waarneming van ..." en ze zullen zich dit nog perfect herinneren. Jij hebt dat op papier gezet, zo zijn er niet veel!!
          Ik ben blij dat ik er op dat moment inderdaad even de tijd voor genomen had. Het was eigenlijk al voorbij bedtijd, maar dit kon ik niet laten schieten.

In een verrekijker zou Jupiter normaal rond qua vorm moeten zijn, hooguit een héél beetje ovaal. De kans is dus erg groot dat je ook de maantjes hebt gezien. Leuk hé
          Inderdaad, leuk om te weten. Ik hoop dat ik binnenkort nog eens de kans krijg om Jupiter te bekijken. Met wat meer info kan ik misschien "anders" kijken naar wat ik zie. Of misschien moet ik toch voortmaken met die telescoop aankoop

Commentaar

Origineel geplaatst door svdr Bekijk bericht
            :Heb je ergens een fotostatief?
            Helaas niet. Ik heb enkel zo'n mini Gorilla pod, maar dat kan je eigenlijk geen statief noemen... Dit zijn drie wankele poten die maar net een DSLR recht houden...

Mijn vader is wel een fervent amateurfotograaf, dus misschien moet ik even bij zijn afdankers gaan kijken voor een snelle oplossing

Commentaar

Een aanrader: eind augustus is het weer Starnights in Ieper (domein Palingbeek). Dit is de grootste (?) starparty in België en er staan elk jaar tientallen telescopen opgesteld. Daar kan je heel veel leren (voordrachten), zelf 's nacht mee waarnemen door andere telescopen en ervaren welke telescoop mogelijks bij jou zou passen.
              -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Realistische tekening.

Origineel geplaatst door Toxmose Bekijk bericht
                Ik weet niet goed wat de regels juist zijn over het benoemen van sterren (ook in schetsen), maar ik neem aan dat jullie me wel zullen wijzen op mijn fouten.
                De namen van de sterren zijn prima weergegeven. Zo zijn ze goed terug te vinden in een atlas of planetariumprogramma.

Tip voor de volgende tekening: als je ook de tijd van de waarneming noemt, wordt het nog gemakkelijker de manen te identificeren, want ze bewegen nogal snel.
                Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Gaaf hoor! Doet mij denken aan vorig jaar zomer, toen ik voor het eerst met mijn verrekijker naar M31 zat te kijken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
                    Tip voor de volgende tekening: als je ook de tijd van de waarneming noemt, wordt het nog gemakkelijker de manen te identificeren, want ze bewegen nogal snel.
                    Bedankt voor de tip! Deze schets werd gemaakt rond 01u00 de nacht van 15 op 16 mei. Zoals ik al zei, ver voorbij bedtijd!

Commentaar

Een aanrader: eind augustus is het weer Starnights in Ieper (domein Palingbeek). Dit is de grootste (?) starparty in België en er staan elk jaar tientallen telescopen opgesteld. Daar kan je heel veel leren (voordrachten), zelf 's nacht mee waarnemen door andere telescopen en ervaren welke telescoop mogelijks bij jou zou passen.
                      Bedankt voor deze tip TomC! Staat in de agenda! Ik zie trouwens dat Eureka één van de sponsors is. Ik heb al een paar mails gewisseld met Patrick van Eureka ivm de aankoop van een telescoop.

Commentaar

Leuk dat je er een schetsje van je waarneming hebt gemaakt, dat geeft echt wat extra's mee aan je ervaring en is ook heel leuk voor later

Normaal gesproken moet je met een 10x50 wel de individuele maantjes van Jupiter kunnen zien, hoewel het kan zijn dat ze toevallig heel dicht bij elkaar hebben gestaan en je ze daardoor niet goed hebt kunnen onderscheiden.
                        Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door markleeman Bekijk bericht
                          Normaal gesproken moet je met een 10x50 wel de individuele maantjes van Jupiter kunnen zien, hoewel het kan zijn dat ze toevallig heel dicht bij elkaar hebben gestaan en je ze daardoor niet goed hebt kunnen onderscheiden.
                          Het kan ook aan de ervaring liggen natuurlijk. Ik wist eigenlijk niet dat ik ze met mijn verrekijker zou moeten kunnen zien, dus misschien kijk ik de volgende keer op een "andere manier". Ik heb even de datum gesimuleerd op de site die je in een ander post genoemd hebt en er stonden wel 3 manen aan dezelfde kant...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Capture.PNG views: 84 grootte: 24,0 KB id: 1417083
                          Voeg bestanden toe

Commentaar

Even een update!

Ik heb gisteren opnieuw Jupiter in beeld gebracht met ongeveer dezelfde sterren. Gek genoeg kon ik nu meteen 3 maantjes zien, vorige keer geen... Ik zag ook een paar zwakkere sterren die ik vorige keer niet op de schets had staan. Waren de omstandigheden gisteren beter of heb ik ondertussen al beter geleerd om te "kijken", geen idee!

Jupiter lijkt me al iets beter op het vlak van "grootte" en de kleur heb ik deze keer achterwege gelaten. De maantjes in beeld van links naar rechts: Callisto - Europa - (Jupiter) - Ganymede. Bij nazicht in Stellarium nadien, zou Io zich tussen Ganymede en Jupiter moeten bevonden hebben. Wellicht kon ik Io niet ondescheiden van Jupiter zelf. Het is dus bij 3 manen gebleven.

HIeronder het resultaat (voor de duidelijkheid: dit is een volledig nieuwe schets, gebaseerd op nieuwe waarneming).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: jupiter and moons 20190531.png views: 61 grootte: 23,6 KB id: 1417947

Ik vind het zelf al stukken beter dan de eerste schets, hopelijk delen jullie die mening!

Bedankt voor het kijken!

Commentaar

Heel mooi, precies zoals ik Jupiter herinner van mijn eigen bino waarnemingen van vroeger. Leuk!

En super dat het je nu gelukt is om de maantjes te zien.
                              Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Werken...
                              X