Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schetsen op Pico de la Cruz (La Palma)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schetsen op Pico de la Cruz (La Palma)

Enkele weken geleden zijn we met een groepje van 8 astroforum waarnemers naar La Palma gereisd. In totaal hadden we 6 potentiële nachten om van de schitterende donkere hemel te genieten. De bewolking was overdag helaas elke dag van de partij en zorgde voor veel tandengeknars en piekeren hoe elke nieuwe avond en nacht zou verlopen.
    De drie eerste nacht verliepen grotendeels bewolkt (waaronder een verblijf bij de Mercator telescoop) en kon er enkel sporadisch een uurtje in losse opklaringen waargenomen worden. De vierde nacht werd het gelukkig beter en konden de eerste schetsen gemaakt worden - zie dit topic.

De voorlaatste nacht was weeral hetzelfde verhaal met wolken die tegen de muur van de Caldera de Taburiente bleven plakken; toch waren er ook mooie brede blauwe opklaringen overdag. De keuze-stress sloeg opnieuw toe: bij het huisje blijven of toch een kans wagen, hoog boven 2000 meter bovenop de richel van de Caldera in de buurt van de professionele telescopen. Met dank aan de volharding van SkyNomad viel mijn beslissing om mee te gaan naar de top - ook Lifesvr was van de party en we beslisten om op het rotsachtige plateau van Pico de la Cruz op te bouwen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: PicoCruz.jpg views: 225 grootte: 43,0 KB id: 1416839
    Zicht naar het zuidwesten bij zonsondergang. Achter de bergkam ligt ons huisje in Tijarafe … in de wolken.

Bij schemering was duidelijk dat we de juiste keuze hadden genomen: een prachtig uitzicht over de Caldera met wolken in de vallei en een schitterend heldere en droge hemel bovenop het dank van La Palma.

Het opstellen van m'n 10" Alkaid verliep vlotjes en de eerste sterren verschenen aan de hemel. Tijdens de nautische schemering is het niet optimaal om meteen galaxies of neveltjes te bekijken, daarom viel de keuze als eerste object op een wijdse en zeer heldere stercluster rondom Omicron Velorum.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1568_IC2391_detail.jpg views: 149 grootte: 1,11 MB id: 1416840

Van zodra de astronomische duisternis de omgeving volledig in haar macht had, was het ontzettend donker en … waanzinnig helder. De sterrenpracht aan de hemel is moeilijk met woorden te beschrijven. De winter-melkweg is écht indrukwekkend, niet zoals in de Lage Landen als een subtiele gloed doorheen Monoceros en Puppis maar als een zee van duizenden zwakke sterpuntjes tegen een vlokkerige gloed van onze eigen Spiraalarm. Wonderlijk mooi!

Eén van de objecten die ik met stip op mijn waarneemlijst had gemarkeerd, was het helderste deel van de immens grote Vela Supernova Remnant. Het is het enigste heldere nevelfilament dan ook een NGC referentie heeft gekregen, namelijk nummer 2736. Deze fijne veeg heeft de populaire naam Potlood Nevel en als schetser is het een eer om deze op papier te zetten!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1569_NGC2736_detail.jpg views: 146 grootte: 1,10 MB id: 1416841

Het zuiderse sterrenbeeld Vela bevat een ongeziene rijkdom aan deepsky objecten. Alleen in dit gebiek kan je meerdere nachten verdwalen tussen de sterhoopjes, nevelsliertjes en zelfs enkele galaxies. De échte blikvanger daarentegen is een knoert van een bolhoop: NGC 3201 - deze is ruim 18 boogminuten in diameter en erg los samengesteld - het resultaat is een verbluffend mooie concentratie van duizenden sterretjes … in een bolle hoop. Je weet niet waar kijken tussen de golvende sterkettingen in de halo, kleine groepjes heldere sterren dichter naar de kern toen en ook enkele minder sterrijke gebiedjes. De schets hieronder heeft véél moeite achter het oculair en meerdere uitwerkingen nadien gekost om de pracht enigszins weer te geven.
    (oh ja, en dan is dit nog niets in vergelijking met Omega Centauri)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1570_NGC3201_detailBis.jpg views: 148 grootte: 1,09 MB id: 1416842

De nacht op de Pico de la Cruz vliegt razendsnel voorbij en soms dwing ik mezelf om even te rusten met schetsen, genieten van de omgeving en de wonderlijk mooie sterrenpracht. Omwille van de complexiteit van de NGC 3201 schets, wordt het volgende object iets meer eenvoudig: een klein planetair neveltje. Nouja zoiets is relatief als je op het dak van La Palma staat... NGC 3132 bevat bij m'n hoogste vergroting een zeer fijne, complexe en vermoedelijk licht ovale structuur met centraal een treffende centrale ster.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1571_NGC3132_detail.jpg views: 146 grootte: 1,05 MB id: 1416843

Het was intussen een eindje na midddernacht - tijd voor een eerste (en enige) pauze om de rest van de nacht met volle kracht aan te vatten.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Een lente nacht op de richel van de mooie Caldera de Taburiente kan niet zonder een bezoek aan het zuiderse sterrenbeeld Centaurus. Natuurlijk passeren de twee showpieces Omega Centauri en Centaurus A opnieuw in het oculair - het zijn beelden die nu zes weken nog steeds op mijn netvlies gebrand staan. Allemachtig wat zijn die mooi seg. Mijn twee mede-waarnemers hebben mogen meegenieten van de vreugdekreten, hèhè.

Een heel eind zuidelijk in Centaurus ligt een zeer groot galaxie die als nummer 83 in de Caldwel lijst is opgenomen. Deze had ik daags voordien al doorheen dunne sluierwolken vanuit Tijarafe gezien als een soort Andromeda-achtige ovale gloed met een donkere inham aan de oostzijde. Dankzij de ultradroge transparante lucht werden in
    NGC 4945

zeer mooie details zichtbaar, de kern was maar nauwelijks helderder en aan de westelijke zijde snijdt een lange spiraalarm langs de rand van de halo. Er zijn meerdere subtiele vlekjes te zien en de zone tussen de arm en kern is duidelijk donkerder. Ook verder rondom in de halo zijn perifeer verschillende structuren te zien; wat is dit een écht showpiece zeg!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1572_NGC4945_detail.jpg views: 10 grootte: 1,09 MB id: 1416867

Als we dan toch bezig zijn met Caldwell objecten te scoren, dan kan nummer 84 ook niet misstaan in de oogst van schetsen. Deze bolhoop NGC 5286 is een héél stukje compacter dan de vorige eerder die nacht (ahum) en staat dicht tegen een heldere voorgrondster. Qua structuur is hij meer compact met een duidelijke kernzone en een gelijkmatige verdeling in de halo. aan de oostzijde staat een duidelijk sterretje in de halo en perifeer lopen er twee golvende kettingen van zwakke sterretjes naar noord en zuidzijde.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1573_NGC5286_detail.jpg views: 10 grootte: 1,10 MB id: 1416869

Op La Palma kan je past écht goed zien hoe groot het sterrenbeeld Hydra is - hij strekt zich bijna van oost naar west over een uitgestrekt, eerder leeg gebied aan de donkere hemel. Hydra staat hoog aan de hemel, helemaal anders dan thuis waar hij bijna verdrinkt in de gloed van strooilicht aan de horizon.
    Op mijn waarneemlijst staan er nog twee objecten in Corvus met dikke lijn gemarkeerd. De eerste zijn de beroemde Antennae - deze had ik nog nooit écht mooi bestudeerd met een grote telescoop (stiekem bewaard voor als ik ooit naar La Palma ging). Welja, het was dus prijs.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1574_NGC4038_detail.jpg views: 10 grootte: 1,06 MB id: 1416868

Nog geen graad verder naar het westen ligt een Arp stelsel dat ook mijn aandacht verdiende. Het galaxie NGC 4027 herbergt een mooie spiraalstructuur en eindigt met een verheldering: resultaat van nieuwe stervorming door botsing met een zwakkere galaxie. Deze begeleider liet de 10" Alkaid overigens niet zien - ik heb er ook niet actief naar gezocht. Aan de zuidelijke rand van de halo lijken er perifeer nog twee subtiele boogjes te zitten. De kernzone is eerder zwak en vloeit geleidelijk over in de rest van de galaxie.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1575_NGC4027_detail.jpg views: 10 grootte: 1,05 MB id: 1416866

Centraal in de vierhoekige vorm van het sterrenbeeld Corvus ligt een bekende planetaire nevel. NGC 4036 was één van mijn eerste niet-Messier objecten die ik vele jaren geleden heb geschetst. Met een 11cm Newton bleef het een compact rond schijfje die ik toen wat vergeleek met de Ringnevel M57 in Lyra. Ook hier heb ik een nieuwe waarneming met een grotere telescoop uitgesteld tot onder een uiterst donkere waarneming om de vele subtiele details in het planetaire schijfje te bestuderen. Opvallend was het vlokkerige uiterlijk, een helder vlekje aan westzijde dicht tegen de centrale ster en natuurlijk de langwerpige boogjes die deze nevel haar bijnaam geven. Héél mooi!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1576_NGC4361_detail.jpg views: 0 grootte: 1,08 MB id: 1416893

In het oosten stond Scorpius al met zijn staart te zwaaien en gaf Jupiter een bak strooilicht (écht waar!). Alvorens me helemaal te verliezen in de Barnard wolkjes en emissienevels, wilde ik deze nacht met een schets in stijl afsluiten. De bolhoop NGC 5986 staat in het prachtige sterrenbeeld Lupus; dit hele sterrenbeeld is bezaaid met heldere sterren en kunnen we helaas vanuit ons thuisland niet zien. Dankzij de 25 graden extra declinatie kwam NGC 5986 met het nodige contrast in beeld. Ook hier weer een mooie bolhoop met een nette 10 arcm diameter en talrijke details. Ergens heb ik een beetje medelijden met Charles Messier, dat hij nooit zuidelijker heeft kunnen waarnemen want anders had hij héél wat mooiere bolhopen aan zijn lijst kunnen toevoegen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1577_NGC5986_detail.jpg views: 10 grootte: 1,11 MB id: 1416865

Na deze schets verplicht ik mezelf om het tekenplankje opzij te leggen en met de 10" Alkaid doorheen de Melkweg te hoppen. Meer dan een uur schuiven verschillende Barnard wolkjes door het beeld, de IDSA atlas is hier een ideaal hulpmiddel. Puur genieten!

Tegen 6 uur is mijn kaars stilletjes uit en zwalp ik terug naar mijn medewaarneemgenoten (wat een woord!). Zij blijven tot het ochtendgloren hun kijker tot diep in de Melkweg richten; objecten zoals de Trifid Nevel, Zwaannevel, Halternevel etc. zijn zoals op foto, niet overdreven. Een donkere hemel met ultra-goede transparantie is hét recept tot ultieme deepsky plezier. De nacht eindigt met de kleurenpracht van een zonsopkomst boven de oceaan. Wonderlijk.

Om maar te zeggen: ik kom nog terug naar Pico de la Cruz!
    Last bewerkt door TomC; 19-05-19, 20:57.

Commentaar

NGC3201 … pfff …., Tom, geweldige schets weer! Ben heel benieuwd naar deel 2. Ja, de Pico is misschien de beste waarneemplek waar wij terecht kunnen komen - totdat iemand naar Atacama gaat.

Heb je nog meer delen van de Pencil Nebula kunnen zien?

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
        Heb je nog meer delen van de Pencil Nebula kunnen zien?
        Dat was wel het plan maar helaas kregen we niet genoeg heldere nachten. Ik had voorzien om één volledige nacht doorheen het Vela SNR complex te wandelen met een UHC filter... dus ik ga écht nog een keer terugkomen in de lente ... elke reden is goed!

Commentaar

De herfsthemel is ook mooi vanaf de Pico!

Wát een objecten, wát een schetsen!! Diep respect weer.

Commentaar

Tsjonge die 4945... geweldig stelsel en schets! Maar is die Lawn Sprinkler niet 4361? Die heb ik ooit in Grandpre gezien maar wat een detail heb jij er nu in gezien...

Commentaar

Prachtige schetsen. De Pencil van nabij het huisje was toch een stuk minder detailrijk.
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door dreistein Bekijk bericht
                Maar is die Lawn Sprinkler niet 4361? Die heb ik ooit in Grandpre gezien maar wat een detail heb jij er nu in gezien...
                Ja klopt - dat is een typo bij de nabewerking. Scherp gezien, ik heb het intussen gecorrigeerd. Dank je!

Dergelijke details in deepsky objecten zijn soms onwerkelijk, tot je zelf door het oculair kijkt op een dergelijke ultieme donkere locatie. Vraag maar na bij Lifesvr en SkyNomad hun ervaring van die bewuste nacht we kunnen daar nog uren over napraten op café!

Commentaar

Overweldigende pracht!
                  Magnifieke schetsen van de hand van de Meester!
                  Schiedam
                  Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                  Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                  Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Waanzinnige schetsen Tom. Dank voor de inspiratie van zuidelijke objecten voor als ik over een paar weken naar Chili ga!
                    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Een prachtige terugblik op de astrovakantie die nu al weer lang geleden lijkt... Je hebt er weer mooie kunstwerken van gemaakt
                      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Wat een schetsen! Toch nog altijd een beetje jaloers dat ik geen heldere nacht had...
                        Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
                        457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Prachtige collectie! De heldere sterren bij IC 2391 zijn schitterend (sic) weergegeven.
                          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Mijn allereerste gedachte toen ik die heldere sterren zag, was: "Huh, maakt Tom nu DSO foto's???". Jef heeft gelijk.

Commentaar

Dank je voor de fijne reacties!

De subtiele spikes bij zéér heldere sterren heb ik geleerd dankzij een handige tip van cloudbuster waarvoor dank!
                              Je zal dergelijke spikes niet vaak zien in mn schetsen, alleen als ze écht toegevoegde waarde hebben. Bij die IC cluster was dat het geval.

Commentaar

Werken...
                              X