Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schetsverslag La Palma

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schetsverslag La Palma

Ook ik was één van de forummers die begin april naar La Palma trokken. Mijn waarnemingen moet ik nog loggen, en aan de verslagen zelf kan ik niet veel toevoegen, enkel dat we vaak tussen de wolken moesten kijken, en we best geen carrière als gokker moeten overwegen.

Toch konden er heel wat zaken geschetst worden, véél minder dan ik wou, maar de wolken en wind maakten ook wel dat ik van heel wat nieuwe objecten gewoon kon genieten. En dat maakt het ook onvergetelijk, al is het dan zonder 'tastbaar' bewijs. Ik herinner me vooral de aanblik van Omega Centauri, de swan nebula die wel leek op een houten beeldje dat aangevreten was door houtworm, zo 3D, zo... onbeschrijfelijk. M51 als een dubbele galaxy met spiralen... IN DE ZOEKER! M42, Zelfde verhaal. Eindeloos!

Voor ik me in superlatieven verlies; de schetsen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 3077.jpg views: 56 grootte: 415,5 KB id: 1414108

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 4564 4567 4568.jpg views: 50 grootte: 446,7 KB id: 1414109Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M82.jpg views: 49 grootte: 276,9 KB id: 1414110Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 3242 Ghost Of Jupiter.jpg views: 49 grootte: 417,5 KB id: 1414111Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2613.jpg views: 48 grootte: 350,2 KB id: 1414112Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 5128 Centaurus A.jpg views: 48 grootte: 403,4 KB id: 1414113Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2537 Bear Paw.jpg views: 48 grootte: 372,7 KB id: 1414114Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M79.jpg views: 48 grootte: 451,1 KB id: 1414115Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 5694.jpg views: 47 grootte: 452,0 KB id: 1414116Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2359 Thors Helmet.jpg views: 51 grootte: 285,1 KB id: 1414117Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 3628.jpg views: 49 grootte: 441,6 KB id: 1414118Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2022.jpg views: 49 grootte: 401,8 KB id: 1414119Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 4945.jpg views: 50 grootte: 177,0 KB id: 1414120Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC 2233.jpg views: 50 grootte: 232,5 KB id: 1414121Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M66.jpg views: 48 grootte: 443,4 KB id: 1414122Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M41.jpg views: 49 grootte: 704,4 KB id: 1414123Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M83.jpg views: 48 grootte: 286,8 KB id: 1414124Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 3132.jpg views: 48 grootte: 419,8 KB id: 1414125Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 4038 4039 Antennae.jpg views: 48 grootte: 426,7 KB id: 1414126Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2207 IC 2163.jpg views: 47 grootte: 400,5 KB id: 1414127
    Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

KABOEM daar komt me ineens een berg meesterwerken voorbij. Geweldig zeg! Proficiat met deze knappe oogst!!!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Niet erg om weer herinnerd te worden aan deze week op La Palma (inmiddels al weer een dikke week geleden).
      De toch behoorlijk underwhelming NGC 5694 had bijna iedereen op de lijst staan zo te zien. Net als Centaurus A en Eight Burst, maar die 2 zijn het waard erop te staan.
      Erg mooie schetsen (en wat een aantal, 20 maar liefst!), waarvan Thor's Helmet en Centaurus A mijn favorieten.
      C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, Intes 15cm Mak, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Dank jullie!

Het meest verrassend was eigenlijk M66. Ik had die van ‘thuis’ ook al eens geschetst, en wou hem nu gewoon eens als showpiece bekijken.. tot ik die heel zwakke uitloper zag! Echt wel blij dat mijn ogen me niet bedrogen hebben
        Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Jawel! Fijne schetsen!
          Zo staan we precies terug op de Pico!
          I don't pretend to understand the Universe - it's a great deal bigger than I am.

Commentaar

Last van wind... last van wolken... niet veel kunnen schetsen... en dan.... blijf je maar scrollen en passeert de ene prachtschets na de andere
            IC 2233 is precies wel een heel zwak ding. Ik kan 'm amper zien.
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Wow, wat een buit, wat zul je genoten hebben! En de spiralen van M51 in de zoeker......
              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

M51 als een dubbele galaxy met spiralen... IN DE ZOEKER! M42, Zelfde verhaal. Eindeloos!
                Om maar te zwijgen van de spiraalarmen van M42!
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ohla wat een supermooie buit! Je hebt van de heldere momenten optimaal gebruik gemaakt.

Enkele eerste reacties:
                  - blijkbaar heeft niemand een schets van omega centauri gemaakt. Of durven maken. Idem bij mij
                  - jouw M83 schets is wonderlijk mooi realistisch; zo verscheen hij inderdaad bij direct kijken. Wat een beauty!
                  - de eight-burst PN had ik ook gezien maar onderbroken door wolken op einde ve sessie. Daardoor geschrapt van mn lijst en geen schets van gemaakt. Oh wat heb ik spijt. Ik wil teruuggg...
                  - spiraal in M66 is wauw!
                  - details in Cen A zijn... aaaghhh whaaahhh!! Echt een supergoede waarneming, daar zat lekker veel detail in.

Kheb bij jouw schetsen steeds de neiging om in te zoomen, alsof ik door een ortho kijk en graag een delos beeld wens. De tekst ernaast eist in verhouding erg veel aandacht, waar eigenlijk de schets het echte kunstwerk is. En dat is jammer, het zijn keimooie schetsen met fijne details.

Wanneer je inzoomt op de schets, lijkt er een vreemd digitaal artefact rond de sterretjes te zitten: een soort donkere ring. Komt dat door compressie, digitaal bewerken ofzo? Hopelijk beinvloedt dit niet ook het deepsky object.

Een laatste suggestie: oriëntatie van beeldveld zou handig zijn. Of draai je altijd alles zodat noord boven staat?

-- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Heel mooi! Nu wil ik nóg grager een keer naar la plans....
                    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Inderdaad, er zitten artefacten rond de sterren. Puur compressie, op de laptop zien ze er beter uit. Ik laad ze deze week op in Deepskylog, hopelijk zien ze er daar beter uit.
                      Ik heb nog geen werk gemaakt van een betere overlay. Moet ik eens doen. Momenteel is hij wat gebaseerd op mijn schetsblad, zodat ik niet meer hoef te croppen na het scannen (Lazy astronomer's solutions)
                      Maar! Ik heb ook wel gemerkt dat mijn schetscirkel vaak toch wat te groot is om heel handig te zijn. Moet ik dus ook eens iets aan doen...

Oriëntatie is meestal P naar links. Ook dat vergeet ik nog te vaak te noteren. Net als de sky quality, trouwens. Maar die moet ik vanaf nu maar zien af te wegen tegen de nacht van 8/4 op de Pico. Want beter wordt het niet meer, denk ik.

Dank voor de commentaren!

Commentaar

M83!! Prach-tig!! Oha, wat is La Palma een SUPER-waarneemplek - en wat kun jij ook mooi schetsen! Heel goed!

Wil snel weer gaan - nog 158 nachtjes slapen ...

MBT de bewolking: als je de webcams met het zij-aanzicht en de allsky-beelden van de GTC, plus de webcam van de Caldera bekijkt, dan zie je toch dat het heel vaak voorkomt dat het helder op de Roque is, maar er een wolkentoestand boven de rest van het eiland hangt (ook afgelopen nacht weer). Ik denk dat het heel vaak loont om toch naar boven te gaan. Moest het dan niet te hard waaien, zit je gebeiteld op de Pico of de parking naast de sterrenwacht. Ik weet dus zeker wat ik doe over die 158 nachtjes: zo veel mogelijk naar boven. Warme kleding mee.

Commentaar

TomC De compressie doet zich blijkbaar enkel voor op tablets. Op de PC zie ik de artefacten niet. (maar wel hoe slordig ik kan mikken met de muis )

Skyheerlen Klopt, maar het is geen zekerheid. Ik dacht dat terwijl wij vrijdagnacht de beroepsastronoom lagen uit te hangen in de Mercator, dat de andere groep wél sterren heeft gezien. Waar je wèl zeker van bent is dat de seeing boven pakken beter is. Alleen dààrvoor is het al de moeite om naar boven te gaan. Al nemen windstoten wel veel van dat voordeel terug weg. Beschutting zoeken is de boodschap!
                          We mochten het ook deze keer ervaren: als er in de caldera een dik wolkenpak hangt, zijn de condities boven NOG beter. Er is best wel behoorlijk wat lichthinder daar beneden. De wolken houden die tegen.

Commentaar

Amai, wat een prachtige schetsen!
                            Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
                            457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Overdonderend mooie schetsen! Ik moest even slikken bij Centaurus A en M83, voordat ik verder kon met ademhalen. Wat een toppers!
                              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X