Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: M42 high power

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: M42 high power

Net als voorgaande jaren heb ik ook in 2019 een schets van M42 af kunnen maken. In 2017 deed ik dat met de 10" Alkaid bij een vergroting van 60x en in 2018 kwam de nevel gezien door de 15 x 70 bino op papier. Nu wilde ik hem nog eens bij hoge vergroting schetsen en dus was ik in november vol goed moed begonnen in de tuin, maar toen bleef daarna het weer een paar maanden slecht... Gelukkig kwam er in februari, net op tijd, nog een mooie heldere week en kon ik eindelijk de schets afmaken!

Nou ja, afmaken... Eigenlijk denk ik dat dat onmogelijk is bij een object als dit omdat er zo vreselijk veel details te zien zijn, die ook nog eens aan verandering onderhevig lijken te zijn door bv gebruik te maken van filters. Ik heb er voor gekozen om hem hier "clean" te tekenen, dus filterloos. Op die manier komen de sterren mooi tot hun recht en zijn de 6 sterren van het trapezium ook goed zichtbaar.

Maar eerst nog even een "mosaic" van het beeld door de bino:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Orion mosaic bino.png views: 268 grootte: 533,9 KB id: 1411552

En dan inzoomen op M42:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42.png views: 218 grootte: 278,1 KB id: 1411553
    16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Vixen 60mm refractor / 16 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

OOOHhhhh
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Mooi hoe fijntjes het Trapezium ligt ingebed in de nevel - in foto's vaak overstraald.

Commentaar

Waanzinnig mooie schetsen!
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Fantastisch! Wat een prachtschets!
          Spuit 9 op zijn minst...
          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Prachtig!
              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Waanzinnige details, prachtig!
                Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Niet onaardig.

16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                  Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

Dat zijn stuk voor stuk misschien wel de meest natuurgetrouwe schetsen die ooit van de Orionnevel heb gezien. Ook hoe de sterren zijn afgebeeld, met een beetje gloed rondom de helderste exemplaren: erg goed.

Petje af, diepe buiging, wat een feest, ik zoek een andere hobby!
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Heel, heel mooi !! Ik zou m42 in photoshop n ietsje lichtgroen willen maken.. Mooier dan een foto
                      25 cm F/6 Dobson - J v G spiegel
                      45 cm F/5.3 stelling-kijker Orion Optics - set

Commentaar

Schitterend en adembenemend!
                        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Een mooiere M42 kan haast niet . Met het trapezium (incl E en F) nu ook eens zichtbaar.
                          Ik voel ook wel voor een lichtgroene zweem.
                          C11 SCT 28cm f/10, HEQ5, Intes 15cm Mak, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Als we toch over kleuren bezig zijn ...

Je beschrijft in deze waarneming dat je zonder filter hebt gewerkt en geschetst. Heb je dan in de helderste neveldelen - aan de zijde van de f-ster geen subtiele kleurdetails gezien? Met zowat een identieke telescoop als jou, heb ik de laatste sessies steeds een rode rand gezien, met overgang naar oranje-geel en dan groen naar het midden van het trapezium. Dat was voor mij de EERSTE keer ooit dat ik een "echte" kleur in een diffuse nevel zag (planetaire nevels uitgesloten).
                            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Bedankt allemaal. Schetsen is inderdaad een feest, ik kan het iedereen aanbevelen

Over de kleuren: Zelf heb ik nog nooit de kleur groen gezien in een object, wel komt vaker de kleur blauw voorbij bij planetaire nevels en zo ook bij het nevelcomplex van M42 (heb geprobeerd dat heel subtiel mee te geven). Rode randjes zijn me zeker niet opgevallen... misschien omdat ik niet weet waar ik dan precies moet kijken, maar waarschijnlijker omdat ik het gewoon niet zie
                              16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Vixen 60mm refractor / 16 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Commentaar

Werken...
                              X